Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chleb w naszym życiu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • treść i problematykę tekstów: Ireny Kubiak i Krzysztofa Kubiaka „O skąpej gospodyni”, „O męce chleba”, Anny Kamieńskiej „Kamienny chleb”

  • zwyczaje związane z chlebem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozumie wymowę tekstów: Ireny Kubiak i Krzysztofa Kubiaka „O skąpej gospodyni”, „O męce chleba”, Anny Kamieńskiej „Kamienny chleb”

  • charakteryzuje bohaterów tekstów

  • opowiada o przedstawionych wydarzeniach

  • odnajduje analogie pomiędzy dwoma tekstami

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Pokaz

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, kserokopia wiersza Anny Kamieńskiej „Kamienny chleb”, kartki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „chleb” i prosi uczniów, aby podali, jak najwięcej przymiotników, którymi możemy go określić, np. świeży, biały, razowy, chrupiący, pachnący. Uczniowie wymieniają czasowniki, które mogą łączyć się ze słowem „chleb”, np.: jeść, piec.

Uczniowie wymieniają zwyczaje, które z chlebem się wiążą, np. łamanie się chlebem, witanie chlebem młodej pary, kreślenie znaku krzyża a spodzie chleba przed pokrojeniem. Jeśli nie potrafią nauczyciel powinien podać im przykłady takich zwyczajów.

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli, czy chleb jest ważny w życiu człowieka i uzasadnili swoją wypowiedź.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku tekst Ireny Kubiak i Krzysztofa Kubiaka „O skąpej gospodyni” i opowiadają o przedstawionych wydarzeniach. Tłumaczą, dlaczego gospodyni nie ugościła Jezusa chlebem, charakteryzują kobietę. Uczniowie wyjaśniają, czy gospodyni skorzystała nie ofiarując Jezusowi chleba i wskazują, jaka wypływa nauka z tego, że ciasto na chleb przemieniło się w ziemię.

Uczniowie odpowiadają na pytanie, co to znaczy „szanować chleb”? Zastanawiają się, czy dziś ludzie szanują chleb, podają przykłady braku szacunku do chleba.

Uczniowie czytają w podręczniku tekst „O męce chleba”, układają plan wydarzeń i wyjaśniają, dlaczego rusałka nie zjadła chleba.

Uczniowie koncentrują się na końcowej wypowiedzi chleba, aby wyjaśnić, na czym polega jego męka. Wypisują w kolumnie czasowniki, za pomocą, których chleb opisuje swoją mękę: biją, rzucają, zamiatają, podcinają, wiążą, …

Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali te czasowniki i powiedzieli, z jaką sferą życia im się kojarzą.

Obok zgromadzonych czasowników uczniowie wpisują wyjaśnienie czynności, do których się odnoszą, np. biją i rzucają – młócenie ziarna.

Uczniowie określają emocje, jakie towarzysza chlebowi przy opisywaniu swojej męki. Zastanawiają się, czy nadal aktualne są słowa chleba „i jeszcze dowołać się nie można, by mnie zjedzono”.

Praca w grupach: uczniowie rysują plakaty, które będą zachęcały do szanowania chleba.

Prezentacja prac połączona z rozmową na temat trafności plakatów i rozważaniami, czy świat zmieniłby się, gdyby ludzie w inny sposób traktowali chleb.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie czytają wiersz Anny Kamieńskiej „Kamienny chleb” i wskazują, do którego z dwóch poznanych na lekcji tekstów podobny jest ten wiersz. Wykazują, na czym to podobieństwo polega. Uczniowie charakteryzują gospodynię.

Uczniowie opowiadają własnymi słowami przedstawioną w wierszu historię.

5. Bibliografia

A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Ćwiczenie nr 3 s. 71 z podręcznika (napisać list otwarty nawołujący do tego, aby nie wyrzucać chleba).

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli nauczyciel nie wyjaśniał wcześniej uczniom, czym jest list otwarty, powinien to zrobić przed zadaniem pracy domowej albo zmienić formę pracy z listu otwartego na listę postulatów.

RnPEqQibrUvMr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.14 KB w języku polskim
RYeZL3GaX86rA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim