Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

*”*Chłopcy z Placu Broni” – konkurs „Jeden z dziesięciu”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna treść powieści.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przekazać zdobyte informacje w formie ustnej lub pisemnej,

  • słuchać ze zrozumieniem,

  • ocenić własne dokonania.

c) Postawy

Uczeń respektuje reguły gry oraz zasady fair play.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: gra dydaktyczna – konkurs

Forma: praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Zestawy pytań konkursowych, karta z nazwiskami uczniów do zapisywania punktów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie wiedzieli o planowanym konkursie jeszcze przed czytaniem lektury. Nauczyciel zalecił im wówczas uważne czytanie, ewentualne robienie notatek. Nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadami konkursu (przebieg, punktacja). Przed lekcją rozcina pytania do etapu ustnego. Wyznacza ucznia, który będzie zapisywał uzyskane przez uczestników punkty na zbiorczej karcie wyników.

b) Faza realizacyjna

  1. Pierwszy etap. Każdy uczeń losuje trzy pytania wymagające krótkiej odpowiedzi pisemnej (załącznik 1). Aby przejść do dalszego etapu konkursu, powinien odpowiedzieć na przynajmniej jedno z nich.

  2. Drugi etap. Nauczyciel czyta pytanie. Uczeń, który jako pierwszy zgłosi gotowość odpowiedzi, wyznacza następnego pytanego. Dzieje się tak, dopóki w grze nie pozostanie tylko trzech zawodników lub wyczerpie się ilość pytań przeznaczonych do tego etapu.

  3. Ostatni etap. W grze zostają najlepsi zawodnicy. Pytania są bardziej szczegółowe (załącznik 2). Uczestnicy mogą odpowiadać na przygotowane pytania sami lub wyznaczać innych. Po wyczerpaniu puli pytań lub szans zawodników, gra zostaje zakończona.

c) Faza podsumowująca

Następuje ocena zawodników. Osoba, która wykazała się najlepszą znajomością lektury i zgromadziła najwięcej punktów, otrzymuje ocenę celującą. Zawodnicy, którzy wzięli udział w finale – oceny bardzo dobre. Pozostali zawodnicy otrzymują oceny w zależności od liczby uzyskanych punktów. Uczniowie, którzy nie odpowiedzieli na żadne pytanie, otrzymują ocenę niedostateczną z szansą poprawy po przeczytaniu lektury. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

F. Molnar, Chłopcy z Placu Broni, Nasza Księgarnia, Warszawa 1992.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Pytania do pierwszych dwóch etapów:

  1. Podaj nazwisko autora „Chłopców...”

  2. Ile lat miał Boka?

  3. Gdzie najczęściej spotykali się główni bohaterowie?

  4. Kim był Feri Acz?

  5. Jak nazywał się związek, którego przywódcą był Boka?

  6. Po jakim ubiorze można było rozpoznać chłopców z Ogrodu Botanicznego?

  7. Jak nazywano chłopców z Ogrodu Botanicznego?

  8. Kto był szeregowcem w Związku Chłopców z Placu Broni?

  9. Czym była czarna księga?

  10. Kogo wybrano na przewodniczącego Związku?

  11. Kim byli bracia Pastorowie?

  12. Kto z chłopców z Placu Broni okazał się zdrajcą?

  13. Dlaczego czerwonoskórzy chcieli zdobyć Plac?

  14. Jak chłopcy dowiedzieli się o zdradzie kolegi?

  15. W jakim mieście rozgrywa się akcja książki?

  16. Kto został adiutantem Boki?

  17. Dlaczego Związek Zbieraczy Kitu uznał Nemeczka za zdrajcę?

  18. Dlaczego Nemeczek zachorował?

  19. Po co ojciec Gereba przyszedł na Plac?

  20. Dlaczego Gereba przyjęto z powrotem do Związku?

  21. Kiedy Nemeczek został kapitanem?

  22. Czy Nemeczek brał udział w bitwie?

  23. Jak zakończyła się książka?

  24. W jaki sposób umarł Nemeczek?

  25. Co miało się stać z Placem Broni?

  26. Kto zwyciężył bitwę?

  27. Kim był ojciec Nemeczka?

  28. Wymień trzy imiona chłopców z Placu Broni.

  29. Jakich technik walki można było używać w bitwie?

  30. Kto był przywódcą czerwonoskórych?

Załącznik 2

Pytania do ostatniego etapu:

  1. W jakim miesiącu rozgrywa się akcja książki?

  2. Jak rozpoczyna się książka?

  3. Jak wyglądał Nemeczek?

  4. Jak nazywał się pies, pilnujący tartaku na Placu Broni?

  5. Jak nazywał się stróż z tartaku?

  6. Jakie kolory miała chorągiewka chłopców z Placu Broni?

  7. Jak brzmiało hasło chłopców z Placu Broni?

  8. Który z chłopców uwielbiał gwizdać?

  9. W którym roku rozgrywa się akcja?

  10. Jaka była najcięższa kara w Związku Zbieraczy Kitu?

  11. Jaki był okrzyk bojowy czerwonoskórych?

  12. Jakiego koloru czapki nosili chłopcy z Placu Broni?

  13. Do jakiej rangi wojskowej awansował Nemeczek?

  14. Kto w zastępstwie chorego Nemeczka był adiutantem w bitwie?

b) Zadanie domowe

Napisz list do autora „Chłopców z Placu Broni” z prośbą o szczęśliwe zakończenie powieści.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RcBiz2JiMBLf4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.19 KB w języku polskim
RSJpwZmgHBP2W

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim