Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Chochlik Henryk chichocze w hamaku. Poznajemy zasady pisowni „ch” i „h”.

Cele lekcji:

  • kształcące:

- poznanie zasad pisowni „ch” i „h”

  • zdobycie umiejętności poprawnego pisania

  • usprawnienie percepcji wzrokowej i ruchowej

Metody lekcji:

  • podająca (krótkie wprowadzenie nauczyciela)

  • aktywizująca – ćwiczenia

  • poszukująca – zadawanie pytań problemowych

Środki dydaktyczne:

- kolorowe flamastry, karteczki, koperty z wyrazami, „Słownik języka polskiego”

Formy pracy:

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji:

  • Przywitanie uczniów.

  • Sprawdzenie obecności.

  • Podanie tematu.

  • Przedstawienie uczniom celów lekcji.

  • Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kopertę z różnymi zestawami wyrazów zawierających „ch” i „h”. W kopercie znajduje się 12 wyrazów. Np. jeden z zestawów zawiera wyrazy: błahy, druh, wahadło, hej, hop, chorowity, hasać, wahać, hałasować, sucho, blacha, chudy. Drugi zestaw: hejnał, hałas, chichocze, chylą się, huragan, chaotyczny, chucherko, haczyk, harmonia, machina, harcerz, choleryk. Zadanie polega na napisaniu tekstu na dowolny temat, w którym znajdują się wszystkie słowa z zestawu. Można np. zmienić przypadek danego słowa, ale w taki sposób, by pozostała jego forma z „h” i „ch”. Jeśli uczeń nie rozumie któregoś z podanych słów, należy mu je wytłumaczyć.

  • Następnie na tablicy zostaje narysowana tabelka. Każdy uczeń podchodzi do tablicy i wpisuje wyrazy, które otrzymał w kopercie według wzoru:

ch wymienne na sz

ch na końcu wyrazu

ch przed spółgłoską

ch po literze s

wyrazy z h

  • Klasa wspólnie z nauczycielem stara się utworzyć reguły ortograficzne dotyczące pisowni „ch” i „ h”.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy reguły pisowni.

  1. „Ch” piszemy zawsze wtedy, kiedy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach jemu pokrewnych to „ch” wymienia się na „sz”, np. mucha – musze.

  2. W wyrazach rodzimych, np. chodzić, chować, chorować.

  3. Z reguły po literze – s, np. schludny.

  4. „Ch” zwykle znajduje się na końcu wyrazu.

  5. „Ch” zwykle piszemy przed spółgłoską.

  6. Literę „h” piszemy zawsze wtedy, kiedy w innych formach tego wyrazu lub w formach jemu pokrewnych to „h” wymienia się na g, ż, z, lub dz, np. wahać się – waga.

  7. Literę „h” zawsze piszemy na początku wyrazów, jeżeli to „h” może być opuszczone, np. harfa (Arfa), Hanusia (Anusia).

  • Literę „h” piszemy też w rozpoczynających wyrazy cząstkach: hiper-, hipo-, np. hipopotam.

  • Następnie uczniowie dobierają się w pary. Każdy uczeń pisze tekst, w którym znajdują się słowa zawierające literę „ch” i „h” (7 zdań), potem dyktuje koledze. Dyktanda te sprawdzają sobie nawzajem, w razie wątpliwości korzystają ze „Słownika języka polskiego”.

  • Uczniowie w zeszytach piszą swoim ulubionym kolorem słowa, które sprawiły im największą trudność; mogą je również napisać na znajomym tle, np. z ulubionym bohaterem z bajki.

  • Nauczyciel rozdaje teksty: w wyrazach znajdują się puste miejsca. Uczeń musi wpisać w kwadracik „ch” (żółtym kolorem), lub „ h” (niebieskim).

  • karta pracy:

1) oży zając asa po łące. Za nim biegnie yży zajączek. ytry lis natomiast chowa się za drzewem. łopczyk o imieniu ipolit patrzy na łąkę. Krzyczy: ura, ale ładne zwierzątka.

2) abry kołyszą się wśród zbóż. Pies arcuje w polu. ania biegnie obok. Jaki ładny dzień!

3) Ale eca! ultaj biegnie ulicą. Potrącił jakiegoś malua. Ludzie uciekają z odnika na trawnik.

4) umorzasty nauczyciel nie zapowiada nic dobrego. Nasz kolega nie przestrzega zasad igieny. Na korytarzu wielki armider. Pierwszy dzień w szkole mi się niestety nie udał.

  • Jeśli zostało jeszcze trochę czasu, nauczyciel może rozdać uczniom karty pracy i pomóc im je wypełniać.

  • Podsumowanie i ocena działań uczniów.

  • Sporządzenie notatki z lekcji.

  • Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

  • Zadanie pracy domowej:

  1. Wytłumacz pisownię wyrazów znajdujących się w temacie lekcji.

  2. Wypisz z dowolnych czytanek z podręcznika pięć słów z „ch” i pięć z „h”. Napisz z nimi zdania.

RSXY5u2M4cKwr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim