Choroby układu krążenia.
Autor/autorka
Rafał Mączkowski
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I
2. Przedmiot
biologia
3. Temat zajęć
Choroby układu krążenia.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
zgodny z realizowaną podstawą programową (kolejny temat z podstawy)
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
użycie technologii wzmaga procesy myślowe, pobudza wyobraźnię, ułatwia przyswajanie nowych treści, uatrakcyjnia proces lekcyjny, a przede wszystkim aktywizuje uczniów co przyczynia się do zwiększenia efektywności lekcji
7. Cel ogólny zajęć
poznanie zaburzeń, a także profilaktyki i diagnostyki związanych z chorobami układu krążenia
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wykazuje związek między stylem życia a chorobami układu krążenia
uczeń potrafi przeprowadzić analizę wyników badań krwi
uczeń omawia metody diagnostyczne stosowane w zaburzeniach układu krążenia
9. Metody i formy pracy
metody: pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem technologii informatycznej
- formy: indywidualna i grupowa
10. Środki dydaktyczne
aplikacja Padlet, E‑podręczniki, Menti.com, Test Portal
- komputer z dostępem do internetu
- rzutnik
- smartfony
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do internetu
- rzutnik
- smartfony
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
przywitanie klasy
- czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności)
- podanie przez nauczyciela tematu oraz celów lekcji
- nauczyciel udostępnia uczniom stronę www.menti.com, następnie podaje kod dostępu a uczniowie logują się na smatfonach
- w ramach burzy mózgów wpisują skojarzenia ze zdrowym trybem życia, które mają związek z prawidłowym/nieprawidłowym funkcjonowaniem układu, po 3 - 4 minutach następuje wspólna pogadanka na temat związku stylu życia i chorób układu krążenia od niego zależnych
- wyniki burzy mózgów wyświetlone są na ścianie za pomocą rzutnika
Aktywność 2
Temat: Refleksje
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
w tej części lekcji uczniowie wymieniają się wrażeniami i refleksjami na temat przeprowadzonego ćwiczenia
- nauczyciel jako moderator kontroluje dyskusję zadając pomocnicze pytania
- następuje analiza, omówienie wyników, wskazanie czynników wpływających w sposób prawidłowy lub nie na układ, dodanie informacji ważnych przez nauczyciela (jeśli nie zostały wychwycone przez uczniów)
- uczniowie w grupach zbierają swoje obserwacje i wrzucają je na padlet - wyniki wyświetlone są na rzutniku dla całej klasy
Aktywność 3
Temat: Teoria i definicje
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
w oparciu o wcześniej przeprowadzoną dyskusję, uczniowie z pomocą nauczyciela wyciągają odpowiednie wnioski na temat stylu życia i jego wpływu na choroby układu krążenia
- wspólnie z nauczycielem formułują definicje, które pozwalają zrealizować cele lekcji
- zapisują je jako notatkę w zeszycie przedmiotowym, pod tematem lekcji
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
pierwsza część to czas, w którym uczniowie zadają pytania do przeprowadzonego tematu oraz uporządkowanie zagadnień poznanych podczas lekcji:
* czynniki sprzyjające zaburzeniom układu krążenia
* czynniki zapobiegające chorobom i schorzeniom układu
- w drugiej części nauczyciel za pomocą rzutnika wyświetla Platformę Edukacyjną MEN, która przedstawia analizę wyników morfologii krwi, omawia co przedstawia wynik oraz jak odczytać i przeanalizować poszczególne wartości
- następnie w ramach ćwiczeń zastosowania zdobytej wiedzy, dzieli klasę na grupy (kilkuosobowe), każdej grupie wręcza wyniki badań krwi kilku pacjentów, po czym udostępnia padlet, w którym uczniowie będą wspólnie odpowiadać na pytania dotyczące poszczególnych wyników
- w kolejnej części omawiany zostaje proces pomiaru ciśnienia krwi, jako podstawowa metoda diagnostyczna (uczniowie mierzą ciśnienie przy pomocy ciśnieniomierza)
- pod koniec tej fazy wspólnie sprawdzamy zadania wykonane w grupach oraz omawiamy ciśnienie poszczególnych osób w klasie
13. Sposób ewaluacji zajęć
w ramach ewaluacji uczniowie otrzymają do domu link do testu (Test Portal) - wysłany za pomocą aplikacji Teams, w którym znajdą się pytania dotyczące realizacji tematu (zadania testowe) i ostatnie pytanie otwarte (miejsce na zadanie pytania przez ucznia)
- test zawiera także pytania typu: co było dla mnie niezrozumiałe na lekcji, jakie są moje wrażenia, które z narzędzi mi się spodobało, przypadło do gustu
- po rozwiązaniu testu przez uczniów, na kolejnej lekcji nauczyciel podsumuje zagadnienia i pytania, w razie potrzeby wróci do niezrozumiałych treści, które wymagają utrwalenia
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna