Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Rafał Mączkowski

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I

2. Przedmiot

biologia

3. Temat zajęć

Choroby układu krążenia.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

zgodny z realizowaną podstawą programową (kolejny temat z podstawy)

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

użycie technologii wzmaga procesy myślowe, pobudza wyobraźnię, ułatwia przyswajanie nowych treści, uatrakcyjnia proces lekcyjny, a przede wszystkim aktywizuje uczniów co przyczynia się do zwiększenia efektywności lekcji

7. Cel ogólny zajęć

poznanie zaburzeń, a także profilaktyki i diagnostyki związanych z chorobami układu krążenia

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń wykazuje związek między stylem życia a chorobami układu krążenia

  2. uczeń potrafi przeprowadzić analizę wyników badań krwi

  3. uczeń omawia metody diagnostyczne stosowane w zaburzeniach układu krążenia

9. Metody i formy pracy

  • metody: pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem technologii informatycznej

    - formy: indywidualna i grupowa

10. Środki dydaktyczne

  • aplikacja Padlet, E‑podręczniki, Menti.com, Test Portal

    - komputer z dostępem do internetu
    - rzutnik
    - smartfony

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputer z dostępem do internetu

    - rzutnik

    - smartfony

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      • przywitanie klasy
        - czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności)
        - podanie przez nauczyciela tematu oraz celów lekcji

        - nauczyciel udostępnia uczniom stronę www.menti.com, następnie podaje kod dostępu a uczniowie logują się na smatfonach 
        - w ramach burzy mózgów wpisują skojarzenia ze zdrowym trybem życia, które mają związek z prawidłowym/nieprawidłowym funkcjonowaniem układu,  po 3 - 4 minutach następuje wspólna pogadanka na temat związku stylu życia i chorób układu krążenia od niego zależnych
        - wyniki burzy mózgów wyświetlone są na ścianie za pomocą rzutnika

Aktywność 2

  • Temat: Refleksje

  • Czas trwania: 10 minut

  • Opis aktywności:

    • w tej części lekcji uczniowie wymieniają się wrażeniami i refleksjami na temat przeprowadzonego ćwiczenia

      - nauczyciel jako moderator kontroluje dyskusję zadając pomocnicze pytania

      - następuje analiza, omówienie wyników, wskazanie czynników wpływających w sposób prawidłowy lub nie na układ, dodanie informacji ważnych przez nauczyciela (jeśli nie zostały wychwycone przez uczniów)

      - uczniowie w grupach zbierają swoje obserwacje i wrzucają je na padlet - wyniki wyświetlone są na rzutniku dla całej klasy

Aktywność 3

  • Temat: Teoria i definicje

  • Czas trwania: 10 minut

  • Opis aktywności:

    • w oparciu o wcześniej przeprowadzoną dyskusję, uczniowie z pomocą nauczyciela wyciągają odpowiednie wnioski na temat stylu życia i jego wpływu na choroby układu krążenia

      - wspólnie z nauczycielem formułują definicje, które pozwalają zrealizować cele lekcji

      - zapisują je jako notatkę w zeszycie przedmiotowym, pod tematem lekcji

Aktywność 4

  • Temat: Praktyka

  • Czas trwania: 15 minut

  • Opis aktywności:

    • pierwsza część to czas, w którym uczniowie zadają pytania do przeprowadzonego tematu oraz uporządkowanie zagadnień poznanych podczas lekcji:

      * czynniki sprzyjające zaburzeniom układu krążenia
      * czynniki zapobiegające chorobom i schorzeniom układu

      - w drugiej części nauczyciel za pomocą rzutnika wyświetla Platformę Edukacyjną MEN, która przedstawia analizę wyników morfologii krwi, omawia co przedstawia wynik oraz jak odczytać i przeanalizować poszczególne wartości 
      - następnie w ramach ćwiczeń zastosowania zdobytej wiedzy, dzieli klasę na grupy (kilkuosobowe), każdej grupie wręcza wyniki badań krwi kilku pacjentów, po czym udostępnia padlet, w którym uczniowie będą wspólnie odpowiadać na pytania dotyczące poszczególnych wyników 

      - w kolejnej części omawiany zostaje proces pomiaru ciśnienia krwi, jako podstawowa metoda diagnostyczna (uczniowie mierzą ciśnienie przy pomocy ciśnieniomierza)

      - pod koniec tej fazy wspólnie sprawdzamy zadania wykonane w grupach oraz omawiamy ciśnienie poszczególnych osób w klasie

13. Sposób ewaluacji zajęć

  • w ramach ewaluacji uczniowie otrzymają do domu link do testu (Test Portal) - wysłany za pomocą aplikacji Teams, w którym znajdą się pytania dotyczące realizacji tematu (zadania testowe) i ostatnie pytanie otwarte (miejsce na zadanie pytania przez ucznia)

     - test zawiera także pytania typu: co było dla mnie niezrozumiałe na lekcji, jakie są moje wrażenia, które z narzędzi mi się spodobało, przypadło do gustu

    - po rozwiązaniu testu przez uczniów, na kolejnej lekcji nauczyciel podsumuje zagadnienia i pytania, w razie potrzeby wróci do niezrozumiałych treści, które wymagają utrwalenia

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna