Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Choroby układu krwionośnego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia choroby układu krwionośnego,

  • podaje przyczyny miażdżycy,

  • wyjaśnia, na czym polega leczenie miażdżycy,

  • wskazuje przyczyny anemii sierpowatej.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić działania profilaktyczne przeciw miażdżycy,

  • scharakteryzować hemofilię,

  • scharakteryzować białaczkę,

  • odczytać znaczenie wybranych oznaczeń znajdujących się na wydruku z laboratorium.

2. Metoda i forma pracy

Metodą pracy zastosowaną na lekcji jest dyskusja, która zostaje poprzedzona pracą z tekstem. Uczniowie na podstawie podręcznika udzielają odpowiedzi i wykonują polecenia, których spis każdy z nich otrzymał na kartce. Odpowiedzi można zapisywać od razu w zeszycie lub pod poleceniami. Kartkę z poleceniami należy wkleić do zeszytu.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji. Krótko nawiązuje do zagadnienia układu krwionośnego (stwarza to sposobność do sprawdzenia wiedzy uczniów – można kogoś poprosić do odpowiedzi) i wymienia choroby, które mu zagrażają. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie mają przeczytać o chorobach zagrażających układowi krwionośnemu: miażdżycy, anemii sierpowatej, hemofilii i białaczce. Na podstawie tekstu z podręcznika, udzielają odpowiedzi i wykonują polecenia. Następnie wskazany przez nauczyciela uczeń odczytuje odpowiedź, jaką zanotował. Jeżeli odpowiedź nie jest pełna, zostaje uzupełniona przez innych uczniów bądź nauczyciela.

c) Faza podsumowująca

  1. Krótkie podsumowanie lekcji. Najaktywniejsi uczniowie otrzymują plusy.

  2. Podanie treści zadania domowego.

5. Bibliografia

  1. Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 88–89, 91–93.

  2. Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, s. 212‑213.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadania do samodzielnego opracowania:

  1. Podaj przyczyny i skutki miażdżycy.

    • przyczyny: ......................................................................................

.........................................................................................................

  • skutki: .............................................................................................

.........................................................................................................

  1. Jak zapobiega się miażdżycy i jak się ją leczy?

    • zapobieganie: ....................................................................................

...........................................................................................................

  • leczenie .............................................................................................

...........................................................................................................

  1. Jakie elementy morfologiczne krwi atakuje anemia sierpowata?

......................................................................................................................

......................................................................................................................

  1. Jakie zmiany zachodzą w funkcjach elementów morfotycznych zaatakowanych przez anemię sierpowatą?

.....................................................................................................................

.....................................................................................................................

  1. Brak jakiego związku organicznego w osoczu krwi jest przyczyną hemofilii?

.....................................................................................................................

.....................................................................................................................

  1. Jaka jest przyczyna białaczki?

........................................................................................................................

........................................................................................................................

  1. Jak leczy się białaczkę?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

  1. Wyjaśnij, co oznacza:

  • podniesiony poziom glukozy: ..............................................................

..............................................................................................................

  • podwyższony poziom cholesterolu: .....................................................

..............................................................................................................

  • poziom białek oznaczony LDL: ...........................................................

...............................................................................................................

  • poziom białek oznaczony HDL: ...........................................................

...............................................................................................................

  • obecność enzymów w osoczu: ..............................................................

...............................................................................................................

  • OB: .........................................................................................................

b) Zadanie domowe

Przygotuj w domu tabelę z normatywnymi wynikami badań laboratoryjnych. Tabela ma zawierać informacje o poziomie glukozy, poziomie cholesterolu, poziomie białek (LDL, HDL), OB.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II, poziom podstawowy.

Rg8nmnBDRx7nq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.96 KB w języku polskim
R1Ypmb2J6ZGu7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim