Christmas – tradycje świąteczne
Christmas – tradycje świąteczne
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji:
Uczeń doskonali sprawności: produktywne (mówienie) oraz receptywne (słuchanie i czytanie) w nawiązaniu do tematu bożonarodzeniowego. Poszerza wiedzę z zakresu kultury i zwyczajów krajów anglojęzycznych.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słowa związane z Bożym Narodzeniem w języku angielskim
angielskie zwyczaje świąteczne
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi narysować mapę skojarzeń dotyczącą Bożego Narodzenia
potrafi posługiwać się słowami związanymi z Bożym Narodzeniem
rozumie teksty kolęd
stosuje słownictwo związane z Bożym Narodzeniem w pisaniu kartki świątecznej
uczeń opisuje zwyczaje świąteczne
czyta ze zrozumieniem tekst o świętach
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, mapa skojarzeń, burza mózgów, opis, pogadanka, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, praca z tekstem
Forma: praca indywidualna i w parze
3. Środki dydaktyczne
Zdjęcia, kartki świąteczne, kolędy (słowa i płyty), odtwarzacz płyt, tablica, kreda, kartki papieru
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Część organizacyjna: nauczyciel podaje temat i cele lekcji, a także jej etapy. Uczniowie zapisują te informacje w zeszytach. Jeśli nauczyciel prosił o przyniesienie materiałów o świętach, powinien sprawdzić i ocenić tę pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów. Nauczyciel pisze na tablicy słowo Christmas, a uczniowie podchodzą i dopisują do niego skojarzenia – słowa związane z Bożym Narodzeniem, które znają. Są to słowa typu: Jesus, carp, church, midnight mass itp. Powstaje mapa skojarzeń, którą uczniowie przepisują do zeszytów i razem z nauczycielem wyjaśniają sobie znaczenie wszystkich słów. Nauczyciel uzupełnia również mapę o wszystkie słowa, które wydają mu się ważne. Lista potrzebnych zwrotów, wyrażeń i zwyczajów świątecznych znajduje się w załączniku (a).
Uczniowie oglądają zdjęcia i kartki świąteczne przyniesione przez nauczyciela i kolegów. Opisują je w parach, ćwicząc w ten sposób słownictwo z mapy skojarzeń.
Nauczyciel rozdaje materiały xero i prosi kilka osób o przeczytanie ich na głos.
Nauczyciel zadaje pytania (np. Jakie są symbole bożonarodzeniowe? Co się robi w Boże Narodzenie? Jakie są tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem? Czym się różnią polskie zwyczaje od angielskich?). Musi też wytłumaczyć niejasności. Uczniowie zapisują najważniejsze fakty w zeszycie. Praca indywidualna.
Nauczyciel rozdaje teksty kolęd, uczniowie czytają je i próbują śpiewać, kiedy nauczyciel je odtwarza.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową. Ocenia wkład uczniów w lekcję plusami i minusami.
5. Bibliografia
Jolanta Jedzok, British & American Holidays with handouts and exercises, [kaseta audio], Kraków, IDEA 1997.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
a) Przydatne zwroty i wyrażenia
Christmas, Christmas tree, presents, Santa Claus, mistletoe, stocking, Boxing Day, cracker, stable, Three Magi, holly, carol, chimney, card, turkey, angel, St. Nicholas, sleigh, reindeer,
pulling crackers, Christmas dinner, giving gifts, decorating Xmas tree, singing carols, kissing under the mistletoe
b) Zadanie domowe
Napisz kartkę świąteczną.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja dla wszystkich klas ponadgimnazjalnych do przeprowadzenia w okresie Bożego Narodzenia. W zależności od poziomu grupy trzeba dodać lub zmniejszyć zasób słów kluczowych i informacji, które maja znać uczniowie. Można wykorzystać materiały dostępne na anglojęzycznych stronach internetowych związanych z Christmas.