Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Christmas – tradycje świąteczne

1. Cele lekcji

Cel ogólny lekcji:

Uczeń doskonali sprawności: produktywne (mówienie) oraz receptywne (słuchanie i czytanie) w nawiązaniu do tematu bożonarodzeniowego. Poszerza wiedzę z zakresu kultury i zwyczajów krajów anglojęzycznych.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słowa związane z Bożym Narodzeniem w języku angielskim

  • angielskie zwyczaje świąteczne

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi narysować mapę skojarzeń dotyczącą Bożego Narodzenia

  • potrafi posługiwać się słowami związanymi z Bożym Narodzeniem

  • rozumie teksty kolęd

  • stosuje słownictwo związane z Bożym Narodzeniem w pisaniu kartki świątecznej

  • uczeń opisuje zwyczaje świąteczne

  • czyta ze zrozumieniem tekst o świętach

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, mapa skojarzeń, burza mózgów, opis, pogadanka, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, praca z tekstem

Forma: praca indywidualna i w parze

3. Środki dydaktyczne

Zdjęcia, kartki świąteczne, kolędy (słowa i płyty), odtwarzacz płyt, tablica, kreda, kartki papieru

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Część organizacyjna: nauczyciel podaje temat i cele lekcji, a także jej etapy. Uczniowie zapisują te informacje w zeszytach. Jeśli nauczyciel prosił o przyniesienie materiałów o świętach, powinien sprawdzić i ocenić tę pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Burza mózgów. Nauczyciel pisze na tablicy słowo Christmas, a uczniowie podchodzą i dopisują do niego skojarzenia – słowa związane z Bożym Narodzeniem, które znają. Są to słowa typu: Jesus, carp, church, midnight mass itp. Powstaje mapa skojarzeń, którą uczniowie przepisują do zeszytów i razem z nauczycielem wyjaśniają sobie znaczenie wszystkich słów. Nauczyciel uzupełnia również mapę o wszystkie słowa, które wydają mu się ważne. Lista potrzebnych zwrotów, wyrażeń i zwyczajów świątecznych znajduje się w załączniku (a).

  2. Uczniowie oglądają zdjęcia i kartki świąteczne przyniesione przez nauczyciela i kolegów. Opisują je w parach, ćwicząc w ten sposób słownictwo z mapy skojarzeń.

  3. Nauczyciel rozdaje materiały xero i prosi kilka osób o przeczytanie ich na głos.

  4. Nauczyciel zadaje pytania (np. Jakie są symbole bożonarodzeniowe? Co się robi w Boże Narodzenie? Jakie są tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem? Czym się różnią polskie zwyczaje od angielskich?). Musi też wytłumaczyć niejasności. Uczniowie zapisują najważniejsze fakty w zeszycie. Praca indywidualna.

  5. Nauczyciel rozdaje teksty kolęd, uczniowie czytają je i próbują śpiewać, kiedy nauczyciel je odtwarza.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje pracę domową. Ocenia wkład uczniów w lekcję plusami i minusami.

5. Bibliografia

  1. Jolanta Jedzok, British & American Holidays with handouts and exercises, [kaseta audio], Kraków, IDEA 1997.

  2. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

6. Załączniki

a) Przydatne zwroty i wyrażenia

Christmas, Christmas tree, presents, Santa Claus, mistletoe, stocking, Boxing Day, cracker, stable, Three Magi, holly, carol, chimney, card, turkey, angel, St. Nicholas, sleigh, reindeer,

pulling crackers, Christmas dinner, giving gifts, decorating Xmas tree, singing carols, kissing under the mistletoe

b) Zadanie domowe

Napisz kartkę świąteczną.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla wszystkich klas ponadgimnazjalnych do przeprowadzenia w okresie Bożego Narodzenia. W zależności od poziomu grupy trzeba dodać lub zmniejszyć zasób słów kluczowych i informacji, które maja znać uczniowie. Można wykorzystać materiały dostępne na anglojęzycznych stronach internetowych związanych z Christmas.

R1PTbS2EnznfA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 129.68 KB w języku polskim
RXShKI0d6ynjt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim