Autor/autorka

Ewa Hadzik

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – języki nowożytne

3. Temat zajęć

Christmas time

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynika z podstawy programowej i rozkładu materiału. Tematyka świąteczna jest bardzo atrakcyjna dla dzieci, wzbudza pozytywne emocje.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Dzięki zastosowaniu TIK lekcje są bardziej atrakcyjne dla uczniów - dzieci wykazują większe zainteresowanie i aktywność, co z kolei przekłada się na szybsze zapamiętywanie i przyswajanie nowego słownictwa z j. angielskiego.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie zwyczajów świątecznych Wielkiej Brytanii oraz podstawowego słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i poprawnego wypowiadania się. Tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie i doskonalenie umiejętności współpracy. Wdrażanie do stosowania zróżnicowanych metod nauki języka obcego.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń zna słownictwo związane ze świętami, prawidłowo je wymawia oraz utrwala jego pisownię.

  2. Uczeń wie jakie są zwyczaje świąteczne w Wielkiej Brytanii.

  3. Uczeń potrafi korzystać z ćwiczeń multimedialnych zaproponowanych przez nauczyciela.

9. Metody i formy pracy

Metody: słowna, audiowizualna, aktywizująca, praktycznego działania.
Formy pracy: grupowa, indywidualna.

10. Środki dydaktyczne

Środki dydaktyczne: komputer z dobrym łączem internetowym,  tablica multimedialna, karty pracy, materiały przygotowane w aplikacji LearningApps, prezentacja na YouTube, podsumowanie - wirtualne karty na Wordwall.

11. Wymagania w zakresie technologii

Wymagania:
- tablica interaktywna;
- dobre łącze internetowe;
- telefony komórkowe dla każdego dziecka lub dostęp do komputera;

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do tematu

    • Czas trwania: 5 min.

    • Opis aktywności:

      Wprowadzenie do tematu: nauczyciel pyta dzieci czy wiedzą jak wyglądają święta w Wielkiej Brytanii, co poprzedza święta, na kogo dzieci z utęsknieniem czekają (rozmowa sterowana przez nauczyciela). Dzieci wymieniają słowa, które już znają w jezyku angielskim.

  • Aktywność 2

    • Temat: Zwyczaje w Wielkiej Brytanii

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Przedstawienie w skrócie zwyczajów bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii (nauczyciel czyta prezentowany tekst i dodaje własne komentarze):

      https://www.youtube.com/watch?v=xCqv839qSs4

      Dyskusja na temat różnic w obchodzeniu świąt (dzieci wymieniają zwyczaje, które zapamiętały i które im się podobają).

  • Aktywność 3

    • Temat: Nowe słownictwo

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      Dzieci oglądają i powtarzają przedstawiane słownictwo:

      https://www.youtube.com/watch?v=Kg__vXsU8xw

      Nauczyciel pokazuje karty z nazwami zaprezentowanych rzeczy i wspólnie powtarza z dziećmi.

  • Aktywność 4

    • Temat: Utrwalenie słownictwa

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      Praca grupowa: Nauczyciel dzieli klasę na dwie drużyny. Zaczyna rysować na tablicy interaktywnej jedną z poznanych rzeczy. Dziecko, które pierwsze odgadnie, zdobywa punkt dla swojej drużyny.

      Praca indywidualna: dzieci na swoich telefonach lub komputerach rozwiązują zadanie – wykreślankę:
      https://learningapps.org/display?v=p3r32tftn20

      Karty pracy: dzieci łączą poznane słownictwo z odpowiednimi ilustracjami i ćwiczą pisownię - podpisywanie ilustracji.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Wyrażenie opinii na temat lekcji- odkrywanie kart:
https://wordwall.net/pl/resource/9993688/podsumowanie-lekcji

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz można wykorzystać podczas zdalnego nauczania.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna