Chromosomy
Scenariusz zajęć „Chromosomy”
biologia, III etap edukacyjny
Temat: Chromosomy.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (8.1) [uczeń] przedstawia znaczenie biologiczne mitozy i mejozy, rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne, opisuje budowę chromosomu (chromatydy, centromer), rozróżnia autosomy i chromosomy płci.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Definiuje pojęcia: chromosom, mitoza, mejoza, komórka haploidalna, komórka diploidalna |
Odróżnia autosomy i chromosomy płci | |
Rysuje schematycznie chromosom | |
Wskazuje komórki, w których zachodzi mitoza i mejoza | |
Wskazuje lokalizację chromosomów w komórce | |
Wyjaśnia biologiczne znaczenie podziałów mitotycznych i mejotycznych | |
Wymienia rodzaje podziałów komórkowych | |
Zna budowę chromosomu |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Posługuje się mikroskopem |
Potrafi wykonać schematyczny rysunek faz podziału komórkowego | |
Potrafi porównać podział mitotyczny i mejotyczny | |
Wskazuje na schemacie fazy podziałów komórkowych i je nazywa | |
Doskonali umiejętności właściwej organizacji pracy |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Zapoznanie uczniów z tematem.
Pogadanka na temat lokalizacji informacji genetycznej w komórce bakteryjnej, roślinnej i zwierzęcej.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel prezentuje schemat budowy chromosomu. Opisuje budowę chromosomu, wskazując wymieniane elementy (chromatydy, centromer, ramiona chromosomu) na schemacie.
Nauczyciel w rozmowie kierowanej wyróżnia chromosomy autosomalne i chromosomy płci.
Uczniowie dzielą się na dwa zespoły, z których każdy zajmuje się inną grupą chromosomów.
Uczniowie korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, encyklopedia, Internet) charakteryzują autosomy i chromosomy płci. Informacje notują w zeszytach.
Liderzy zespołów przedstawiają wyniki pracy swoich grup. Podczas dyskusji uczniowie wraz z nauczycielem określają liczbę autosomów i chromosomów płci w komórkach somatycznych i generatywnych człowieka, określają haploidalność i diploidalność.
Nauczyciel wymienia typy podziałów komórkowych. Wskazuje na schemacie ich miejsce w cyklu komórkowym.
Nauczyciel odtwarza filmy animowane: „Mitoza”, „Mejoza”.
Uczniowie porównują przebieg podziału mitotycznego i mejotycznego, wskazują różnice między tymi procesami.
Podsumowanie:
Uczniowie dokonują obserwacji.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Mitoza jest podziałem komórkowym zachodzącym w komórkach somatycznych roślin i zwierząt. W wyniku podziału powstają dwie komórki potomne, identyczne jak komórka macierzysta. W czasie mitozy wyróżnia się etapy: kariokinezę (profaza, metafaza, anafaza, telofaza) i cytokinezę. Fazy podziału mitotycznego widoczne są w komórkach merystemów wierzchołkowych (stożkach wzrostu).
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest dostrzeżenie przez mikroskop mitozy w komórkach stożka wzrostu korzenia cebuli.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie posługują się mikroskopami i gotowymi preparatami mikroskopowymi.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują indywidualnie. Umieszczają preparat na stoliku, nastawiają oświetlenie i regulują ostrość obrazu. Obserwacje dokumentują w postaci rysunków.
Inne informacje, itd. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie rozpoznają i nazywają zaobserwowane etapy i fazy procesu mitozy w komórkach.
Środki dydaktyczne
Materiały multimedialne: film animowany „Mitoza”
Materiały multimedialne: film animowany „Mejoza”
Schemat budowy chromosomu
Schemat cyklu komórkowego
Mikroskop
Preparaty mikroskopowe trwałe
Encyklopedia, podręcznik
Komputery połączone z Internetem
Notatnik, ołówek
Metody nauczania
Ćwiczenia laboratoryjne
Dyskusja
Obserwacja
Rozmowa kierowana
Formy pracy
Grupowa
Indywidualna
Zbiorowa
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji napisz co to jest kariotyp. Ustal jaki jest prawidłowy zapis kariotypu dla kobiety i dla mężczyzny.
Dodatkowe propozycje wykorzystania
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.
Lista załączników multimedialnych
Film animowany „Mejoza”
Film animowany „Mitoza”