Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Chromosomy”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Chromosomy.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (8.1) [uczeń] przedstawia znaczenie biologiczne mitozy i mejozy, rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne, opisuje budowę chromosomu (chromatydy, centromer), rozróżnia autosomy i chromosomy płci.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Definiuje pojęcia: chromosom, mitoza, mejoza, komórka haploidalna, komórka diploidalna

Odróżnia autosomy i chromosomy płci

Rysuje schematycznie chromosom

Wskazuje komórki, w których zachodzi mitoza i mejoza

Wskazuje lokalizację chromosomów w komórce

Wyjaśnia biologiczne znaczenie podziałów mitotycznych i mejotycznych

Wymienia rodzaje podziałów komórkowych

Zna budowę chromosomu

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Posługuje się mikroskopem

Potrafi wykonać schematyczny rysunek faz podziału komórkowego

Potrafi porównać podział mitotyczny i mejotyczny

Wskazuje na schemacie fazy podziałów komórkowych i je nazywa

Doskonali umiejętności właściwej organizacji pracy

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Pogadanka na temat lokalizacji informacji genetycznej w komórce bakteryjnej, roślinnej i zwierzęcej.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel prezentuje schemat budowy chromosomu. Opisuje budowę chromosomu, wskazując wymieniane elementy (chromatydy, centromer, ramiona chromosomu) na schemacie.

Nauczyciel w rozmowie kierowanej wyróżnia chromosomy autosomalne i chromosomy płci.

Uczniowie dzielą się na dwa zespoły, z których każdy zajmuje się inną grupą chromosomów.

Uczniowie korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, encyklopedia, Internet) charakteryzują autosomy i chromosomy płci. Informacje notują w zeszytach.

Liderzy zespołów przedstawiają wyniki pracy swoich grup. Podczas dyskusji uczniowie wraz z nauczycielem określają liczbę autosomów i chromosomów płci w komórkach somatycznych i generatywnych człowieka, określają haploidalność i diploidalność.

Nauczyciel wymienia typy podziałów komórkowych. Wskazuje na schemacie ich miejsce w cyklu komórkowym.

Nauczyciel odtwarza filmy animowane: „Mitoza”, „Mejoza”.

Uczniowie porównują przebieg podziału mitotycznego i mejotycznego, wskazują różnice między tymi procesami.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Mitoza jest podziałem komórkowym zachodzącym w komórkach somatycznych roślin i zwierząt. W wyniku podziału powstają dwie komórki potomne, identyczne jak komórka macierzysta. W czasie mitozy wyróżnia się etapy: kariokinezę (profaza, metafaza, anafaza, telofaza) i cytokinezę. Fazy podziału mitotycznego widoczne są w komórkach merystemów wierzchołkowych (stożkach wzrostu).

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest dostrzeżenie przez mikroskop mitozy w komórkach stożka wzrostu korzenia cebuli.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie posługują się mikroskopami i gotowymi preparatami mikroskopowymi.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują indywidualnie. Umieszczają preparat na stoliku, nastawiają oświetlenie i regulują ostrość obrazu. Obserwacje dokumentują w postaci rysunków.

  5. Inne informacje, itd. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie rozpoznają i nazywają zaobserwowane etapy i fazy procesu mitozy w komórkach.

Środki dydaktyczne

  • Materiały multimedialne: film animowany „Mitoza”

  • Materiały multimedialne: film animowany „Mejoza”

  • Schemat budowy chromosomu

  • Schemat cyklu komórkowego

  • Mikroskop

  • Preparaty mikroskopowe trwałe

  • Encyklopedia, podręcznik

  • Komputery połączone z Internetem

  • Notatnik, ołówek

Metody nauczania

  • Ćwiczenia laboratoryjne

  • Dyskusja

  • Obserwacja

  • Rozmowa kierowana

Formy pracy

  • Grupowa

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

Praca domowa

Korzystając z dostępnych źródeł informacji napisz co to jest kariotyp. Ustal jaki jest prawidłowy zapis kariotypu dla kobiety i dla mężczyzny.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.

Lista załączników multimedialnych

Film animowany „Mejoza”

Film animowany „Mitoza”

R1EEvN4UEAffO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.00 KB w języku polskim
R17gbGeEDhSBr

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.11 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3