Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

IV ETAP EDUKACYJNY

Temat: Chrońmy środowisko.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • I.3.5. uczeń: wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relację człowiek - środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska); przedstawia zmiany modelu konsumpcji; przedstawia zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • na podstawie mapy omawia stan środowiska przyrodniczego,

  • wskazuje postawy i działania proekologiczne,

  • wyjaśnia pojęcie antropopresja,

  • określa różnicę między degradacją a dewastacją środowiska,

  • na podstawie mapy wykazuje zależność między stanem środowiska a jakością życia ludzi,

  • wyjaśnia pojęcie: rozwój zrównoważony,

  • przedstawia zmiany w relacjach człowiek‑środowisko,

  • wskazuje czynniki zmieniające relacje człowiek‑środowisko,

  • podaje przykłady rozwiązań sprzyjających środowisku w przemyśle, rolnictwie, transporcie, gospodarce komunalnej,

  • podaje przykłady działań proekologicznych w środowisku lokalnym,

  • przedstawia idee zrównoważonego rozwoju,

  • wskazuje główne obszary działań dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju

  • omawia relacje człowiek‑środowisko na wybranym przykładzie.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić technologie przyjazne środowisku,

  • potrafi wymienić cechy domów ekologicznych,

  • potrafi dokonać podziału domów ekologicznych,

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

Nauczyciel wyjaśnia pojęcie antropopresja. Przedstawia zmiany w relacji człowiek – środowisko. Krótka charakterystyka rozwoju współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony środowiska w skali globu i Polski

Mapa, atlas, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, karta pracy.

Burza mózgów, pogadanka, praca
w grupach, studium przypadku

Zbiorowa,

jednolita

Etap realizacji

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Nauczyciel odtwarza film na temat domów ekologicznych (zasób nr 1). Zachęca uczniów do dyskusji.

Podział klasy na 4 grupy, wyjaśnienie zasad pracy w zespołach i zaopatrzenie w materiały.
Praca uczniów wg podanych instrukcji:
I grupa: W oparciu o informacje z Internetu oraz posiadanie czasopisma wyjaśnij: „Co to jest rozwój zrównoważony i podaj jego cele?”
II grupa: Wykorzystując wiadomości z Internetu wyjaśnij:
„W jaki sposób realizowana jest polityka ekologiczna w naszym państwie?”
III grupa: Na podstawie zgromadzonych materiałów przedstaw przykłady międzynarodowych działań na rzecz ochrony środowiska
IV grupa: Wykorzystując zebrane materiały z prasy oraz Internetu przedstaw i zaznacz na mapie miejsca największych katastrof ekologicznych.
Prezentacja przygotowanego przez uczniów materiału: formułowanie spostrzeżeń - zapis wniosków.

Mapa, atlas, film (zasób nr 1)

Burza mózgów, pogadanka, dyskusja

Zbiorowa,

Jednolita,

grupowa

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Podział na grupy – uczniowie wykonują metaplan:

„Aktualny stan środowiska w moim otoczeniu”.

Jak jest?

Jak powinno być?

Dlaczego nie jest tak jak powinno być?

Wnioski.

Chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy.

Na podstawie filmu dyskusja:

Jakie działania należałoby podjąć aby realizować zasadę zrównoważonego rozwoju?

Jakie byłyby skutki niepodejmowania działań, mających na celu ochronę przyrody?

Mapa, atlas, Internet, film (zasób nr 1)

Burza mózgów, dyskusja, metaplan

Zbiorowa,

Jednolita, grupowa

Etap podsumowania

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

Faza podsumowująca: uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2).

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2)

Ćwiczeniowa, dyskusja

Zbiorowa,

jednolita

R1MIJkkfHZAfY

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.40 KB w języku polskim
R14C0o8s80jrs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 116.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3