Chrześcijaństwo

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna odłamy chrześcijaństwa,

  • wie, jak doszło do rozłamów i podziałów wśród chrześcijan.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odróżnić prawosławie od katolicyzmu, protestantyzm od prawosławia itd.,

  • potrafić wskazać podobieństwa i różnice wyznań chrześcijańskich,

  • potrafi opisać świątynię danego wyznania.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Aparat fotograficzny lub kamera, szkicowniki, kredki, ołówki, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów w omawianą tematykę. Przedstawia historyczne uwarunkowania reformacji. Odwołuje się do wiedzy uczniów wyniesionej z lekcji historii. Wybrany uczeń czyta głośno fragmenty tekstów źródłowych – wystąpienie Marcina Lutra, zasady tworzenia idealnej wspólnoty religijnej według Kalwina.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (tyle, ile jest wyznań chrześcijańskich) i poleca przygotowanie krótkich wystąpień charakteryzujących poszczególne odłamy, a także plakatów podkreślających to, co wyróżnia dany odłam spośród innych.

c) Faza podsumowująca

Grupy przygotowują w klasie wystawę plakatów. Każda grupa przedstawia swój plakat, omawiając wyznanie. Następnie przygotowuje pytania adresowane do szkolnego katechety (lub zaproszonego księdza z pobliskiej parafii) dotyczące tolerancji lub nietolerancji w stanowisku Kościoła katolickiego wobec innych wyznań chrześcijańskich.

W trakcie realizacji tego tematu druga godzina byłaby poświęcona konferencji prasowej
z udziałem katechety lub zaproszonego księdza, zakończona rejestracją konferencji na kasecie video lub na taśmie magnetofonowej.

Trzecia godzina to wycieczka do pobliskich świątyń niekatolickich zakończona zorganizowaniem wystawy fotograficznej lub sporządzeniem przewodnika po tych świątyniach.

5. Bibliografia

  1. Ostapowicz D., Suchodolski S., Szymikowski D., Od Hammurabiego do Fukuyamy. Nowa matura z historii. Przekazy źródłowe z ćwiczeniami. Tom 1. Od starożytności do 1789 roku, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1999.

  2. Religie świata. Encyklopedia Gazety Wyborczej, Mediasat Poland, Kraków 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest dla klasy III gimnazjum, ale może być też wykorzystany w liceum.

Jest to pierwsza z cyklu kilku lekcji poświęconych religiom świata.

Re4DWZWfMLs4v

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.03 KB w języku polskim
R1U1f5iXD555V

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim