Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji: „Chwila w Troi” - jakie refleksje wywołuje wiersz Wisławy Szymborskiej?

Cele lekcji

Wiadomości:

* Uczeń wie, kim była Helena Trojańska oraz jak ona wyglądała; uczeń zna treść mitu trojańskiego; uczeń wie, w jaki sposób Helena Trojańska została ukazana w utworze Wisławy Szymborskiej.

Umiejętności

* Uczeń umie zanalizować i zinterpretować utwór; umie znaleźć w nim odwołania do antyku; umie omówić ilustrację.

Metoda i forma pracy

  • Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.

  • Pogadanka – za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.

  • Metoda oglądowa - praca z ilustracją, na podstawie obrazu uczniowie opisują wygląd Heleny Trojańskiej.

  • Zabawa dydaktyczna - kartka z pamiętnika.

Środki dydaktyczne

Grafika:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Helen_of_Troy.jpg

Szymborska W., Wiersze wybrane, wyd. a5, Kraków 2000

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.

Mówię uczniom, iż dzisiaj będziemy omawiać mit trojański.

Proszę jednego z uczniów, aby przypomniał treść mitu. Następnie wręczam uczniom tekst utworu Wisławy Szymborskiej.

„Chwila w Troi

„Małe dziewczynki
chude i bez wiary,
że piegi znikną z policzków,

nie zwracające niczyjej uwagi,
chodzące po powiekach świata,

podobne do tatusia albo do mamusi
szczerze tym przerażone,

znad talerza,
znad książki,
sprzed lustra
porywane bywają do Troi.

W wielkich szatniach okamngnienia
przeobrażają się w piękne Heleny.

Wstępują po królewskich schodach
w szumie podziwu i długiego trenu.

Czują się lekkie. Wiedzą, że
piękność to wypoczynek,
że mowa sensu ust nabiera,
a gesty rzeźbią się same
w odniechceniu natchnionym.

Twarzyczki ich,
warte odprawy posłów,
dumnie sterczą na szyjach
godnych oblężenia.

Bruneci z filmów,
bracia koleżanek,
nauczyciel rysunków,
ach, polegną wszyscy.

Małe dziewczynki
z wieży uśmiechu
patrzą na katastrofę.

Małe dziewczynki
ręce załamują
w upajającym obrzędzie obłudy.

Małe dziewczynki
na tle spustoszenia
w diademie płonącego miasta
z kolczykami lamentu powszechnego w uszach.

Blade i bez jednej łzy.
Syte widoku. Tryumfalne.
Zasmucone tym tylko,
że trzeba powrócić.

Małe dziewczynki
powracające”.

Przechodzimy do analizy i interpretacji utworu.

Pytam uczniów, o czym mówi utwór? Do jakiego mitu nawiązuje ten wiersz? Jak wyglądała Helena? Pokazuję fotografię:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Helen_of_Troy.jpg

R1bjVk1s1t8CF

Proszę o omówienie ilustracji. Jak została ukazana Helena, jakie elementy scenografii znajdują się na fotografii? (Róże, gołąb, lusterko - zwracam uwagę na lustro, na które spoglądają dziewczynki w wierszu Wisławy Szymborskiej).

Następnie pytam uczniów, jak wyglądają dziewczynki? (Małe, chude, z piegami itd.).

Co robią? (Siedzą nad książkami, jedzą obiad, przeglądają się w lustrze).

Czy według poetki każda z dziewcząt może być piękną Heleną Trojańską, a co się z tym wiążę, stać się również przyczyną wojny, czyjegoś nieszczęścia? (Występować w pięknych szatach, chodzić po królewskich komnatach).

Pytam uczniów, jak należy rozumieć tytuł utworu „Chwila w Troi”?

Następnie proszę uczniów, aby napisali kartkę z pamiętnika pod wpływem inspiracji wierszem. Dziewczęta niech wyobrażą sobie, że są pięknymi Helenami, chłopcy natomiast - tymi, którzy do nich wzdychają.

Np. pamiętnik Heleny:

Za dziesięć dwunasta, a tu włos jeszcze w nieładzie, sukienka gdzieś na dnie szafy leży.... Ach, jak zwykle, spóźnię się na tę imprezę... Co robić, co robić? A gdzie moja suszarka? Miałam dzisiaj nadzwyczajnie wyglądać, w końcu Piotrek tam będzie....

Np. pamiętnik zakochanego młodzieńca:

Kocha... nie kocha... nie wiem już sam, co mam robić? Dzień i noc wzdycham, patrzę, a Ona tylko się uśmiecha, tak jak do wszystkich. Zresztą, nie wysyła do mnie żadnego znaku, że mnie kocha, żadnego...

  1. Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy wszystko zrozumieli*.*

  2. Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję uczniom przyswoić sobie informacje podane podczas lekcji.

Bibliografia

Szymborska W., Wiersze wybrane, wyd. a5, Kraków 2000

RDYONhSvrpTkp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 331.50 KB w języku polskim