Chwile pełne niebezpieczeństw – przygotowujemy komiks na podstawie przygód Stasia i Nel
Chwile pełne niebezpieczeństw – przygotowujemy komiks na podstawie przygód Stasia i Nel
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady wyodrębniania najważniejszych zdarzeń,
zna zasady tworzenia szczegółowego planu wydarzeń,
wie, jak powstaje komiks.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
opowiedzieć wybraną przygodę bohaterów,
napisać szczegółowy plan wydarzeń,
zaplanować i wykonać komiks na podstawie planu wydarzeń.
2. Metoda i formy pracy
Praca z tekstem, manualne techniki plastyczne.
3. Środki dydaktyczne
Tekst lektury, słownik poprawnej polszczyzny.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od rozmowy na temat lektury, fragmentów powieści, które podobały się uczniom najbardziej. Oczywiście zwraca uwagę na konieczność uzasadnienia prezentowanej opinii oraz na to, by dzieci wypowiadały się pełnymi zdaniami.
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel przechodzi do omówienia zadania właściwego, które polega na przygotowaniu rysunków do wybranej przygody Stasia i Nel. Dzieli klasę na kilka zespołów trzyosobowych i rozdaje instrukcję dalszego działania (karta pracy - załącznik 1).
Każda grupa musi przygotować szczegółowy plan wydarzeń oraz narysować komiks prezentujący tę przygodę. Nauczyciel powinien omówić sposób tworzenia komiksu oraz jego składniki. Szczególną uwagę powinien zwrócić na sposoby zapisywania dialogów i wewnętrznych rozmyślań bohaterów (załącznik 2). Przed wykonaniem zadania warto przypomnieć, w jaki sposób tworzy się równoważniki zdania. Proponuję wykonanie ćwiczenia 1 (załącznik 3).
W trakcie pracy prowadzący przypomina, że pisownię wyrazów nieznanych lub trudnych uczniowie mogą sprawdzić w słowniku poprawnej polszczyzny.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć wszystkie zespoły prezentują swoje prace, które zostają ocenione przez nauczyciela i zaprezentowane w sali.
Zajęcia kończy omówienie pracy domowej.
5. Bibliografia
Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
Słownik poprawnej polszczyzny, red nauk. W. Doroszewski, wyd. 18, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Instrukcja dla zespołów:
Wspólnie zastanówcie się, która z przygód bohaterów była najciekawsza.
Nadajcie tytuł przygodzie, którą wybraliście.
Przygotujcie szczegółowy plan wydarzeń tej przygody (zdarzenie najważniejsze zapisane jest w formie punktu oznaczonego cyfrą, zaś zdarzenia towarzyszące mu i mające wpływ na przebieg zdarzenia głównego zapiszcie w formie podpunktu oznaczonego literą).
Punkty i podpunkty powinny mieć formę równoważników zdania.
Zaplanujcie rysunki (jeden punkt lub podpunkt powinien być zaprezentowany w formie rysunku, a więc komiks będzie liczył tyle okienek z rysunkami, ile przygotujecie punktów planu).
Do każdego rysunku przygotujcie podpisy, wypowiedzi bohaterów.
Zaprezentujcie swój komiks na forum klasy.
załącznik 2
Dialogi bohaterów zapisywane są w dymkach typu:
Wewnętrzne rozmyślania bohaterów zapisujemy w dymkach typu:
załącznik 3
Podane części mowy przekształć na rzeczowniki.
zbieramy -
uciekają -
pomniejszony -
wystraszony -
więzić -
zamyślony -
zdenerwować się -
obawiać się -
biedny -
gonić -
b) Zadanie domowe
Korzystając z planu wydarzeń przygotowanego na lekcji, napisz opowiadanie, którego tematem jest wybrana przygoda bohaterów powieści. Praca powinna liczyć przynajmniej tyle zdań, ile punktów liczy plan wydarzeń.
Dla chętnych:
Przygotuj komiks, którego tematem będzie Twoja przygoda.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz do realizacji w klasie 5.