Ciąg geometryczny
Autor/autorka
Magdalena Szramik
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Ciąg geometryczny
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki zastosowaniu narzędzi TIK lekcje są bardziej atrakcyjnie dla uczniów, chętniej biorą udział w lekcji, wykazują większe zainteresowanie tematem. Narzędzia te umożliwiają prowadzenie zajęć zdalnie oraz pomagają w przyswojeniu i utrwaleniu wiadomości i umiejętności
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna i rozumie pojęcie ciągu geometrycznego
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna definicję ciągu geometrycznego
potrafi wskazać ciąg geometryczny
stosuje wzór na n‑ty wyraz ciągu geometrycznego
potrafi obliczyć iloraz ciągu geometrycznego
potrafi rozwiązać proste zadanie tekstowe dotyczące ciągu geometrycznego
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
udostępnianie uczniom materiałów na platformach edukacyjnych
ćwiczeniowa
interakcja z uczniami na platformie ZOOM
lekcja prowadzona metodą cyklu Kolba
Formy pracy:
indywidualna
zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
GeoGebra
epodreczniki.pl
LearningApps
Quizziz
Dokument Google
Skaner kodów QR
Formularze Google
Zbiór zadań z matematyki Matematyka, zbiór zadań do liceów i techników, klasa 2, zakrse rozszerzony, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro
11. Wymagania w zakresie technologii
Lekcja prowadzona online. Do przeprowadzenia zajęć potrzebny jest komputer lub tablet z dostępem do Internetu oraz telefon komórkowy ze skanerem kodów QR. Uczniowie łączą się z nauczycielem na platformie ZOOM na sprzęcie, z którego korzystają w domu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Praca samodzielna - doświadczenie
Czas trwania: 15 min + 5 min +5 min
Opis aktywności:
Przed lekcją
Uczniowie dostają 2 zadania do samodzielnego rozwiązania: https://docs.google.com/document/d/12xxzDzFdEy84Q7Vn3T2JPNnlzhzCm0z8YCOQCju6GPM/edit?usp=sharing https://learningapps.org/display?v=p9bk2649t20
2. Uczniowie otrzymują link
https://www.youtube.com/watch?v=1pwk-Ln9Zog
z poleceniem obejrzenia pierwszych 5 minut filmu
Początek lekcji to czynności organizacyjne.
Aktywność 2
Temat: Wprowadzenie do tematu. Refleksja
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Dyskusja nad zadaniami, które uczniowie otrzymali przed lekcją
Nauczyciel na pulpicie udostępnia kod QR (załacznik 1) wygenerowany na http://goqr.me, uczniowie skanują kod i przechodzą do zadania https://learningapps.org/display?v=pwktcam7a20
Po rozwiązaniu zadania dyskusja
Aktywność 3
Temat: Podsumowanie teorii
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
1. Uczniowie na udostępnionym przez nauczyciela Dokumencie Google https://docs.google.com/document/d/1iqoaljVVwpH-UJbyvzU0XMSlDOBZpGwpCmQaXY2RuBA/edit?usp=sharing
wpisują swoje spostrzeżenia dotyczące zadań, wypisują własności, sposób tworzenia kolejnych wyrazów, ostatecznie formułują definicję ciągu geometrycznego
2. Nauczyciel podsumowuje spostrzeżenia uczniów i udostepniając swój pulpit prezentuje i omawia definicję ciągu geometrycznego, własność ciągu geometrycznego i twierdzenie - wzór ogólny ciągu geometrycznego. Korzysta z teorii zamieszczonej na https://epodreczniki.pl/a/ciag-geometryczny/DCzQVB399
3. Udostępniając swój pulpit nauczyciel prezentuje wykresy w programie Geogebra przykładowych ciągów geometrycznych https://www.geogebra.org/classic/bf8h4xqy
Aktywność 4
Temat: Utrwalenie wiadomości. Praktyka
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
1. Uczniowie rozwiązują indywidualnie zadanie tekstowe w zeszytach
https://docs.google.com/document/d/1ew7zbed3a41vBgh37Zs0qdBkzbn9AeSeSwLguEfrmus/edit?usp=sharing i porównują wspólnie swoje wyniki.
Uczniowie rozwiązują quiz sprawdzający stopień opanowania materiału (kod QR załącznik2) https://quizizz.com/join/quiz/5eb40e8c0f9cce001bf6bde1/start?from=soloLinkShare&referrer=5ea4425b6c7cf5001be6bcf7
Uczniowie rozwiązują Ćwiczenie 1 https://epodreczniki.pl/a/ciag-geometryczny/DCzQVB399
Posumowanie i zadanie pracy domowej - zadania ze zbioru zadań.
Pożegnanie z uczniami http://www.voki.com/vp-editor/preview_export/impress.php?VpID=1488996
13. Sposób ewaluacji zajęć
Każdy uczeń otrzymuje kod QR (Załacznik 3) przekierowujący do ankiety (ewentualnie link) pod koniec zajęć. Wyniki będą dostępne dla nauczyciela bezpośrednio po wysłaniu ich przez uczniów.
Link do ankiety: https://forms.gle/BAb6rbq5pLAc6Vdq8
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Sprawdzić przed lekcją czy linki działają. Dokument Google, w którym uczniowie wpisują swoje spostrzeżenia należy utworzyć do edycji, zawarty link w scenariuszu nie jest edytowalny. Scenariusz przeznaczony jest na pierwszą z kilku lekcji dotyczących ciągu geometrycznego.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć