Ciche czytanie ze zrozumieniem to sztuka! Analizujemy wyniki naszej pracy
Ciche czytanie ze zrozumieniem to sztuka! Analizujemy wyniki naszej pracy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie zadanie (lub zadania) sprawiło mu największą trudność,
wie, jakie są przyczyny popełnionych w teście błędów,
wie, na jakie problemy powinien zwrócić uwagę, rozwiązując test.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać przyczyny swoich błędów,
próbuje skorygować swoje błędy,
potrafi zredagować kodeks uważnego czytelnika.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Kopia fragmentu Pchły Szachrajki Jana Brzechwy i kopia testu dla nauczyciela.
Testy rozwiązane dla uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel uświadamia, że druga lekcja z cyklu ma na celu przede wszystkim analizę trudności, które mieli uczniowie w trakcie wypełniania testu. Prosi uczniów, by przyjrzeli się swoim pracom i zaznaczyli na marginesie wykrzyknikiem zadanie, które sprawiło im najwięcej trudnościa, a także zapisali pytania, które z tych trudności wynikają.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia z uczniami test, pytanie po pytaniu. Zwraca uwagę na błędy najczęściej popełniane przez uczniów, analizuje przyczynę ich powstania. Wnioski zapisuje na tablicy. Przy każdym pytaniu prosi o zgłoszenie się uczniów, którzy mieli z nim problemy. Uczniowie ci mówią, jak zrozumieli pytanie i jakiej udzielili odpowiedzi. Skorygować ich błąd może inny uczeń lub nauczyciel. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na uczniów zgłaszających problem przy danym pytaniu. Po zakończeniu jego omawiania uczniowie powinni je rozumieć, wiedzieć gdzie popełnili błąd i znać prawidłową odpowiedź.
Numer pytania | Prawidowa odpowiedź | Przyczyny błędów |
1. | puchowe łoże, purpurowe rękawiczki, długi płaszcz | źle przeczytanie polecenie, nieznajomość części mowy |
2. | bogate wnętrza, wielka sala, saska porcelana, barwne ściany | niezrozumienie pytania |
3. | zaroiło się, biegną, poruszenie | nieprawidłowo odnaleziony cytat lub niedokładne przeczytanie polecenia, należało wskazać słowa |
4. | Przykładowy plan ramowy: Pojawienie się Pchły na zamku. Opis zamku. Kłamstwo Szachrajki. Oświadczyny króla. Odkrycie kłamstwa. Chęć ukarania Pchły. | zbyt szczegółowy plan lub niejednorodne zapisanie punktów |
5. | Zaroiło się jak w ulu – zrobiło się głośno, wszyscy zaczęli na raz mówić | nietrafna interpretacja, nieznajomość związku frazeologicznego |
6. | Nazywam się księżniczka Białoliczka. Jestem córką władcy wyspy Patatajki. Mieszkam | wybór zbyt wielu informacji, niezrozumienie pytania, nieumiejętność zapisania własnymi słowami cytatu |
7. | Pchłę Szachrajkę skłoniła do kłamstwa chęć prowadzenia luksusowego, wygodnego życia | nieumiejętność uogólniania, wyrażania własnych sądów, wyciągania logicznych wniosków, niezrozumienie pytania |
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zastanawiają się, które z powodów wypisanych na tablicy najczęściej były przyczyną ich błędów. Zasanawiają się, jak mogą zaradzić problemom z czytaniem.
Z pomocą nauczyciela zapisują w zeszycie kodeks uważnego czytelnika.
Przykładowy kodeks:
Skoncentruję się na pytaniach.
Będę czytał pytania powoli i uważnie.
Będę czyta pytania dwa razy.
Będę udzielał lub udzielała tylko tych informacji, o które proszą mnie w pytaniu.
5. Bibliografia
Majer‑Gemińska B., Zagadnienia rozumienia tekstu, „Życie Szkoły”, nr 6, 1992,
s. 332.Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, przeł.
A. Thierry, WSiP, Warszawa 1982.
6. Załączniki
Zadanie domowe
W domu ponownie przeczytam test. Sprawdzę i skoryguję błędy, które zrobiłem lub zrobiłam.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Błędy w teście mogą oczywiście powstać z innych, niewymienionych powyżej przyczyn. Należy omówić je z uczniami.
Jeśli zaistnieje taka potrzeba, warto przyznać uczniom dodatkowy czas na uzupełnienie testu.