Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ciche czytanie ze zrozumieniem to sztuka! Staramy się ją opanować

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że należy zachować higienę czytania,

  • wie, że ważna jest koncentracja,

  • wie, że czytanie ze zrozumieniem jest ściśle związane z wynikami w nauce,

  • wie, że opanowanie czytania ze zrozumieniem skraca czas nauki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odnaleźć w tekście odpowiedni cytat,

  • potrafi przeredagować cytat,

  • potrafi odnaleźć przymiotniki opisujące podane rzeczowniki,

  • potrafi odnaleźć słowa opisujące wskazaną sytuację,

  • potrafi napisać plan ramowy.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, zajęcia praktyczne, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kopia fragmentu Pchły Szachrajki Jana Brzechwy (należy skopiowac fragment rozpoczynający się od słów: „Piętnastego dnia śród fali / Ląd ukazał się w oddali”,
    a zakończyć na słowach: „Bym ukarał Pchłę Szachrajkę!”

  2. Kopia testu dla uczniów (karta pracy).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza obecność i uświadamia uczniom, jakie są cele lekcji. Rozmawia
z uczniami na temat cichego czytania, jego wagi i wpływu na nasze życie. Rozmawia na temat higieny czytania. Pierwsza część pogadanki może wystąpić w ustnym przekazie, druga powinna zostać zapisana na tablicy, np. w formie myślników.

Dlaczego ciche czytanie ze zrozumieniem jest takie ważne?

Zanim zaczniesz czytać:

pomaga nam w codziennych sprawach (np. informacja na drzwiach sekretariatu mówiąca w jakich godzinach jest on czynny),

pomaga w nauce,

przyśpiesza proces uczenia się.

usuń niepotrzebne rzeczy ze stolika, by cię nie rozpraszały;

sprawdź, czy masz wystarczająco dużo światła (wtedy oczy pracują sprawniej);

jeśli nosisz okulary do czytania – załóż je;

usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, złącz nogi;

skoncentruj się, nie pozwól odbiegać myślą od wyznaczonego zadania.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie, korzystając ze wskazówek wypisanych na tablicy, przygotowują się do czytania. Nauczyciel przed rozdaniem tekstów informuje uczniów, że pracują samodzielnie nad każdym pytaniem. Następnie zgłaszają swoją gotowość do odpowiedzi.

  2. Uczniowie samodzielnie pracują z testem do końca lekcji.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zbiera testy i zapowiada ich wspólne sprawdzanie na następnej lekcji. Pyta uczniów, czy potrzebny im dodatkowy czas na ukończenie pracy i jakie są ich odczucia co do stopnia trudności testu.

5. Bibliografia

  1. Brzechwa J., Pchła Szachrajka, il. J. Stanny, Świat Ksiązki, Warszawa 1996.

  2. Majer‑Gemińska B., Zagadnienia rozumienia tekstu, „Życie Szkoły”, nr 6, 1992,
    s. 332.

  3. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, przeł. A. Thierry, WSiP, Warszawa 1982.

  4. http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=983

6. Załączniki

a) Karta pracy

  1. Odszukaj podane niżej wyrazy w tekście. Sprawdź jakie przymiotniki je określają:

łoże..................................... rękawiczki ........................... płaszcz ...........................

  1. Podkreśl wyrazy, które opisują wnętrze zamku:

groźne wieże

bogate wnętrza

wielka sala

saska porcelana

schody z drewna

barwne ściany

pięknie witraże

wysokie mury

tron z kości słoniowej

stare dywan

  1. Znajdź fragment opisujący zamieszanie na dworze królewskim wywołane kłamstwem pchły. Wypisz z cytatu trzy słowa obrazujące tę sytuację:

........................... .............................................. ...............................

  1. Sporządź plan ramowy do tekstu.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

  1. Napisz własnymi słowami, co znaczy powiedzenie: „zaroiło się jak w ulu”.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  1. Wciel się w rolę pchły i przedstaw się, korzystając z informacji przez nią udzielonych.

„Jam księżniczka Białoliczka

W purpurowych rękawiczkach.

Jestem córką króla z bajki,

Władcy wyspy Patatajki,

Pałac mam z czystego złota,

W porcie stoi moja flota,

Sto okrętów na kotwicy

Strzeże portu i stolicy.

Z puchowego wstałam łoża

I tak płynąc poprzez morza

Szukam męża w obcym kraju.”

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4 . Napisz, dlaczego pchła powiedziała nieprawdę.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R14qA1R43sVMh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.70 KB w języku polskim
Rppx7f9pqLwDY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim