Cięcie, ujęcie…, czyli montaż filmowy jako metoda twórcza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna główne środki wyrazu sztuki filmowej,

  • rozumie funkcje montażu jako metody twórczej w sztuce filmowej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi określić podstawowe funkcje montażu filmowego,

  • rozwija wyobraźnię obrazową,

  • potrafi formułować wnioski,

  • potrafi pracować zespołowo.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupie, wizualizacja, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy z ilustracjami oraz graficznym zapisem montażu (załączniki 1 i załącznik 2)

Słownik wyrazów obcych

Słownik języka polskiego

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 5 – 6 grup. Każda z nich otrzymuje zestaw ilustracji. Zadaniem uczniów jest wycięcie poszczególnych obrazków i ułożenie ich w takiej kolejności, aby opowiadały one dowolną historię. Mogą je dowolnie dobierać, z zachowaniem zasad przyczynowo‑skutkowych. Następnie prezentują wyniki swojej pracy (załącznik 1).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o swobodne spostrzeżenia na temat prezentacji uczniowskich historyjek. Powinno pojawić się spostrzeżenie, że pomimo jednakowych ilustracji, wszystkie historie są inne, obrazki zostały też inaczej ułożone. Uczniowie formułują wniosek, iż o różnicach zadecydował ich pomysł, inwencja twórcza.

  3. Nauczyciel dodaje komentarz podsumowujący ćwiczenie. Tak jak z tych samych słów można ułożyć różne zdania, tak z tych samych ujęć w filmie, mogą powstać całkiem odmienne filmy. Aby powstał film, należy połączyć, zmontować różne ujęcia. Można je przekładać, ciąć lub doklejać. Wszystko zależy od koncepcji reżysera.

  4. Uczniowie wyszukują w dostępnych im słownikach hasła montaż filmowy i zapisują definicję do zeszytu.

Montaż filmowy – proces łączenia i komponowania utrwalonych na taśmie filmowej ujęć, zgodnie z założeniami scenopisu i koncepcją reżysera.

  1. Uczniowie otrzymują w grupach kartki z zapisem graficznym pewnych historii. Ich zadaniem jest odgadnięcie, jaką funkcję spełnił montaż (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie po omówieniu ćwiczenia wyciągają wnioski na temat funkcji montażu:

  • potrafi opowiadać historię,

  • organizuje w filmie czas i przestrzeń,

  • tworzy metafory i symbole,

  • stwarza rzeczywistość odmienną od rzeczywistości autentycznej.

5. Bibliografia

  1. Reisz K., Montaż filmowy, Impuls & Tekst, Kraków 1997.

  2. Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 2004.

  3. Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2003.

  4. Zaręba R., Język polski. Klasa 4. Streszczenia lektur, Rodompress, Radom 1995.

6. Załączniki

a) Ilustarcje do pracy w grupie

Załącznik 1.

R1N0xWkxfLfOf

Źródło: R. Zaręba, Język polski. Klasa 4. Streszczenia lektur, Rodompress, Radom 1995.

b) Karta pracy dla grup – Zapis graficzny montażu

Załącznik 2.

Samochód

policyjny.

Motocykl.

Samochód

policyjny.

Motocykl.

Uczniowie w klasie.

Uczniowie na boisku szkolnym.

Mały chłopiec gra w piłkę.

Ten sam chłopiec, lecz w podeszłym wieku spaceruje po ogrodzie.

Młody chłopiec dalej gra w piłkę.

Ten sam chłopiec, lecz jako dziadek przytula swojego wnuczka.

Młody mężczyzna podchodzi powoli do dziewczyny.

Scena latających gołąbków na tle nieba.

Mężczyzna wręcza kwiaty dziewczynie.

Scena latających gołąbków na tle nieba.

c) Zadanie domowe

Przygotuj sobie kilka obrazków. Ułóż z nich dwie różne historie, zmień ich kolejność, z niektórych obrazków możesz zrezygnować, dopisz do nich komentarz słowny.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RlNj9yFuc1A5R

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 407.94 KB w języku polskim
R1UjTMoOSdzgy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 422.00 KB w języku polskim