Romantycy czerpali natchnienie do swoich dzieł między innymi z ludowej wyobraźni. To właśnie z nią wiąże się tradycja pogańskiego obrzędu wywoływania duchów zmarłych. II część Dziadów Adama Mickiewicza jest nie tylko dramatem – obrzędem, ale także swoistym rytuałem, z którym wiążą się zaklęcia, klątwy i wezwania. Z jednej strony nawiązuje on do tradycji świętej uczty (przygotowywania posiłków dla duchów zmarłych), z drugiej natomiast – rozmów, które prowadzono z duchami...
1) Przygotuj informacje na temat symboliki kruka i puchacza w kulturze. Odwołaj się do różnych źródeł wiedzy (np. Słownika symboli Władysława Kopalińskiego).
2) Zbierz informacje związane z pojęciem „rytuał”. Odwołaj się do dowolnego źródła wiedzy.
3) Zapoznaj się z treścią dramatu Adama Mickiewicza Dziady, część II.
O obrzędzie dziadów
Dziady to nazwa ludowego obrzędu zadusznego, wywodzącego się z tradycji rytualnego poczęstunku. Ta swoista uczta była organizowana przez pospólstwo dla przywoływanych duchów zmarłych (lub dla zmarłych przodków: dziad = przodek) oraz żebraków, starców i dziadów – jałmużników, na których kończył się poczęstunek. Istotą dziadów było „obcowanie żywych z umarłymi”. W tradycji słowiańskiej (w zależności od regionu) święta zaduszne obchodzono nawet sześć razy do roku, np. na wiosnę ok. 2 maja oraz jesienią – z 31 października na 1 listopada. Jesienne obrzędy były właściwym przygotowaniem do święta zmarłych.
Obrzęd dziadów organizowano by ugościć dusze, mając na celu – z jednej strony – zdobycie ich „zaufania” i zapewnienie sobie ich przychylności, z drugiej natomiast – udzielenie im pomocy w pozyskaniu wiecznego szczęścia. Dusze karmiono kaszą, miodem, jajkami, kutiąkutią oraz częstowano... wódką. Biesiady/ uczty przygotowywano zarówno w domach jak i na cmentarzach, przy grobach przodków oraz w przestrzeniach szczególnych – znaczących miejscach kultu, np. na wzgórzach, pod drzewami uznanymi za święte, przy kaplicach, które powstawały czasami w miejscach kultu pogańskiego.
W niektórych regionach przy blasku ognisk organizowano dla dusz także kąpiel i saunę. Ogień stawał się symbolem blasku wskazującego duszom właściwą drogę, która prowadziła do bliskich im osób. Szczególną rolę przypisywano w obrzędzie żebrakom (dziadom), którzy mieli pełnić wyjątkową funkcję w kontaktach z zaświatami (żebracy –”mediatorzymediatorzy”). Obowiązywał w tym czasie zakaz pracy (np. sprzątania po wieczerzy, „aby dusze mogły się naprawdę ugościć”, czy wylewania wody przez okno po myciu naczyń – aby nie spłoszyć dusz).
We wschodniej Polsce, także na Białorusi i Ukrainie, obrzęd karmienia dusz na grobach zmarłych przetrwał do dziś.
Dziady Mickiewiczowskie
Kompozycja II części Dziadów jest zwarta. Akcja dzieje się w noc poprzedzającą Zaduszki, w zamkniętej kaplicy cmentarnej. W dramacie występują: przywołujący duchy Guślarz, towarzyszący mu chór wieśniaków oraz zjawy – duchy zmarłych przybywające na obrzęd dziadów. Spotkanie światów ludzi żyjących i zmarłych przynosi korzyści obu stronom: zakłada niesienie pomocy duszom w ich pośmiertnym cierpieniu (poprzez modlitwę, ale też np. posiłek), z drugiej strony – żyjący kierują prośby o pomoc w rozwiązaniu ich ziemskich problemów. Swoistym wprowadzeniem (prologiem) do II części Dziadów jest utwór Upiór.
Określ, które elementy świata przedstawionego utworu Mickiewicza wpływają na jego tajemniczość.
Odpowiedz, jaką funkcję pełnią w dramacie Mickiewicza wypowiedzi chóru?
Scharakteryzuj postać Guślarza, uwzględniając jego symboliczną rolę w utworze.
W formie planu szczegółowego przedstaw przebieg obrzędu dziadów.
Na podstawie tekstu dramatu Dziady, część II wykonaj polecenia:
Poza prowadzony przez Guślarza obrzęd wykracza pojawienie się mary, która nie została zaproszona na ucztę. Zjawa pojawia się bez wezwania, nic nie mówi, nie wygłasza prawd moralnych, nie chce też odejść. Na ciele ma krwawą pręgę, ręką wskazuje na serce i uporczywie wpatruje się w jedną z uczestniczek zgromadzenia. Wskazuje to na nieszczęśliwą miłość, jakiej doświadczyła za życia.
Czytelnik może się domyślać, że to duch młodzieńca, który z powodu nieszczęśliwej miłości popełnił samobójstwo. Jednak nie jest to duch zmarłej osoby – wskazuje na to zachowanie niechcianego „gościa” – nie odpowiada on na żadne żądania Guślarza.
Postać ta pojawi się w kolejnych częściach Dziadów – IV i III. Jest bohaterem łączącym wszystkie części Dziadów Adama Mickiewicza.
Wyjaśnij, jaką funkcję w dziele Mickiewicza pełni magia.
Wymień zjawy przybywające na „ucztę”.
Opisz, jakie przewinienia były powodem błąkania się duchów po zaświatach. Rozważ, czy w dramacie Mickiewicza rodzaj kary jest zależny od winy popełnionej przez człowieka za życia.
Odpowiedz, jakie wskazówki dotyczące życia wypowiadają przywołane duchy?
Czy prawdy ludowe zawarte w II części Dziadów są wciąż aktualne? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, w czym widmo Złego Pana przypomina postać mitologicznego Prometeusza? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Podaj pięć synonimów słowa „duch”.
Podaj trzy przykłady wyrazów pokrewnych utworzonych od słowa „duch”.
jeden z gatunków literackich obejmujący utwory przeznaczone do wystawiania na scenie
Wyznaczniki dramatu:
utwór podzielony jest na akty i sceny,
wydarzenia tworzą wyrazistą akcję,
tekst składa się z monologów i dialogów – tekst główny,
tekst główny uzupełniony jest tekstem pobocznym tzw. didaskaliami.
Forma zastosowana przez Adama Mickiewicza łączy w sobie elementy liryczneliryczne, epickieepickie i dramatycznedramatyczne, różne gatunki literackie, np. pieśń, bajkę, opowiadanie czy monolog, jak również partie muzyczne i efekty plastyczne.
W 1961 roku powstała piosenka Baranek, napisana przez Stanisława Staszewskiego. Jej refren nawiązuje do Dziadów cz. II Adama Mickiewicza. Należy ona do repertuaru zespołu Kult, znalazła się na płycie Tata Kazika.
Inne symbole widm
Dawniej lud wyobrażał sobie duchy zmarłych pod postacią ptaków. W utworze nie zostały one jednak wcale przyzwane przez Guślarza, lecz przybyły za Złym Panem, aby go publicznie oskarżyć przed wiejską gromadą. Nie pozwalają Widmu zaspokoić głodu i pragnienia, co jest istotą obrzędu sprawowanego w kaplicy.
Wysłuchaj w dostępnych źródłach utworu muzycznego Stanisława MoniuszkiStanisława Moniuszki Widma – chór ptaków nocnych, pieśń I, który zawiera motyw „ptaków nocy'. Odpowiedz, z którą sceną Dziadów cz. II kojarzy ci się ta muzyka.
Wymień ptaki, które twoim zdaniem należą do tzw. ptaków nocy. Możesz skorzystać z dostępnych źródeł, np. Encyklopedii Przyrody.
Przyjrzyj się „ptakom nocnym” ukazanym na obrazie Gdy rozum śpi, budzą się demony Francisca GoiFrancisca Goi. Wyjaśnij, jaka jest ich funkcja w tym tekście kultury. Czy „ptaki nocne” budzą przerażenie, zaufanie, a może ich obecność jest zupełnie neutralna? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyobraź sobie nocne ptaki. Odpowiedz, jakie emocje mogą wywoływać?
Wraz z koleżankami i kolegami z klasy przygotuj inscenizację II części Dziadów. Zaaranżuj przedstawienie w scenerii współczesnej. Możesz użyć współczesnych rekwizytów, kostiumów, muzyki itp.
Napisz zaproszenie do wybranej osoby na szkolną inscenizację II części Dziadów.
Dziady a HalloweenHalloween
Przygotuj (w dowolnie wybranej formie) informacje o Halloween. Jaki charakter mają obchody tego święta w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej? Jaką rolę w tych obchodach odgrywają elementy maskaradymaskarady i zabawy?
Określ, które momenty podczas obchodów Halloween przypominają obrzęd Mickiewiczowskich dziadów?
Na podstawie zgromadzonych w poleceniu 3. informacji wytłumacz, na czym polega zabawa wpisująca się w tradycję obchodów Halloween w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Kanadzie, Irlandii czy Wielkiej Brytanii. Możesz odwołać się do zdjęć z galerii powyżej i do obrazu Daniela Maclise’aDaniela Maclise’a. W odpowiedzi uwzględnij informacje o tym, jakich rekwizytów, strojów i w jakim celu używają uczestnicy zabawy halloweenowej.
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: dramat, zjawy, fantastyka, groza, rytuał, ludowa tradycja.