Ilustracja przedstawia lekko zachmurzone niebo rozświetlone promieniami słońca. Tytuł lekcji: Ciepło i zimno – jak mówią kolory?
1
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RBgpYPpi30WMp1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.
Nauczysz się
odróżniać barwy ciepłe od zimnych;
wyjaśniać wpływ barw na różnice temperaturowe w pracach plastycznych;
tworzyć za pomocą programu komputerowego pracę plastyczną, w sposób intencjonalny dobierając barwy do tematu.
Żywioły
Ogień i woda to dwa przeciwstawne żywioły. Pierwszy kojarzy się z ciepłem, drugi z zimnem. Żywiołom tym przypisujemy określone barwy.
R1Ge8jzXaqDCs1
Rs7ryXNV311IF1
REbdtcefkwirY
Ćwiczenie 1
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Przyjrzyj się powyższym zdjęciom i wymień kolory, które kojarzą Ci się z ogniem i z wodą. Przeciągnij kolory w odpowiednie miejsca.
Na dwóch poniższych zdjęciach ukazane jest słońce, które kojarzy się z latem, ciepłem i wysoką temperaturą. Jednak kolor otoczenia, w tym przypadku kolorKolorkolor chmur, wpływa na powstanie różnic w odczuciu temperatury w obu ujęciach. Barwy ciepłeBarwy ciepłeBarwy ciepłe i barwy zimneBarwy zimnebarwy zimne mają wpływ na subiektywne odczucie temperatury.
RZFd8Loqpcuww1
R1VDjKIimUdlU1
BarwaBarwaBarwa jest podstawowym elementem formalnym sztuki od początków jej istnienia. Szczególnie dotyczy to malarstwa. Artyści, projektanci, doskonale znają moc barwy i wiedzą, jak może ona oddziaływać na człowieka. Dlatego tworząc dzieła, starannie i w sposób przemyślany, dobierają koloryKolorkolory.
RgxRadeWR5fKI
RfjUn7sTieSgU
RiLtEHrimEY0Q
R1ex6r4sX4ok9
Ćwiczenie 2
Omów z kolegą wpływ barw na różnice temperaturowe w pracach plastycznych.
Omów z kolegą wpływ barw na różnice temperaturowe w pracach plastycznych.
Przyjrzyj się powyższym zdjęciom i wymień kolory, które kojarzą Ci się z barwą zimną i barwą ciepłą.
Każde koło barwKoło barwkoło barw możemy podzielić na dwie części. Jedną tworzą barwy zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑oranżowo‑żółte, które są nazywane barwami ciepłymi. Na drugą zaś część składają się barwy skierowane do błękitu, głównie błękitno‑zielono‑fioletowe, nazywane barwami zimnymi.
Zapoznaj się z ilustracjami, które obrazują opisane zjawisko na kole barw.
RwTjAM3i82fbu1
RbbtlMiotXmwS1
RKgo4wk33JOOp1
R13a7OlO2LFcx
Ćwiczenie 3
RhmzMjd9mojDm
Ćwiczenie 4
Zadania
Rkmma3rFONZro
Ćwiczenie 5
Rpqjkkcz782YD
Ćwiczenie 6
Koło barw to: Możliwe odpowiedzi: 1. wartość wymierzalna o określonej długości fal promieniowania świetlnego. 2. barwy zmierzające do błękitu, głównie fioletowo‑zielono‑błękitne. Obrazowo nazywane „barwami wody”. 3. graficzny model służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, wrysowano widmo ciągłe światła białego w ten sposób, że barwa fioletowa płynnie przechodzi w barwę czerwoną, a więc widmo zostaje połączone w zamknięty cykl zmian barw.
Koło barw to: Możliwe odpowiedzi: 1. wartość wymierzalna o określonej długości fal promieniowania świetlnego. 2. barwy zmierzające do błękitu, głównie fioletowo‑zielono‑błękitne. Obrazowo nazywane „barwami wody”. 3. graficzny model służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, wrysowano widmo ciągłe światła białego w ten sposób, że barwa fioletowa płynnie przechodzi w barwę czerwoną, a więc widmo zostaje połączone w zamknięty cykl zmian barw.
Wyrażenia „barwa ciepła” i „barwa zimna” można zastąpić innymi określeniami. Przeciągnij myszką określenia we właściwe pola.
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz załącznik”.
RhqcDyezxMzeC1
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
Wykorzystując narzędzie do rysowania i wypełniania kolorem, stwórz pejzaż jesienny i zimowy.
R1WeXxTCzczJ71
Inna wersja zadania
Zdefiniuj pojęcie barwy, a następnie wskaż jakie rodzaje barw wyróżniamy. Do każdego rodzaju dopasuj po trzy kolory.
Słownik pojęć
Barwa
Barwa
subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła.
Barwy ciepłe
Barwy ciepłe
barwy zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑oranżowo‑żółte. Obrazowo nazywane „barwami ognia”.
Barwy zimne
Barwy zimne
barwy zmierzające do błękitu, głównie fioletowo‑zielono‑błękitne. Obrazowo nazywane „barwami wody”.
Kolor
Kolor
wartość wymierzalna o określonej długości fal promieniowania świetlnego.
Koło barw
Koło barw
graficzny model mający postać koła, służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, wrysowano widmo ciągłe światła białego w ten sposób, że barwa fioletowa płynnie przechodzi w barwę czerwoną, a więc widmo zostaje połączone w zamknięty cykl zmian barw.