Co by powiedział Sokrates w centrum handlowym?
Wstęp
Starożytni Grecy mieli niezwykle bogatą kulturę, która przetrwała do dziś. Każdy zna grecką mitologięmitologię i opowieści o Zeusie, Posejdonie, Atenie, Apollu i innych bogach. Każdy zna historię Iliady i Odysei. Każdy wie, jak ogromne znaczenie dla mieszkańców Hellady miała góra Olimp, siedziba panteonu olimpijskiego. Gdyby nie starożytni Grecy nie byłoby igrzysk olimpijskichigrzysk olimpijskich, ani dramatów, tragedii i komedii w teatrach… Nie byłoby też filozofii, czyli umiłowania mądrości. Nie byłoby również wielu innych rzeczy.
Grecy najbardziej cenili ludzi wykształconych, a szczególnie tych, którzy zastanawiali się nad sensem życia. Nazywano ich filozofami. Próbowali oni zrozumieć otaczający świat. Do najsłynniejszych myślicieli greckich zaliczamy Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Uczeń Sokratesa – Platon – uważał, że idealnym światem jest ten, którego człowiek nie widzi. Natomiast świat, który otacza człowieka jest bardzo niedoskonały. Arystoteles był autorem zasady „złotego środka”. Mówiła ona o tym, że człowiek powinien zachowywać umiar we wszystkich sprawach. Taki ma być również przy ocenie swojej osoby – ani zbyt zarozumiały, ani zbyt skromny. Filozofowie tworzyli w najwspanialszym okresie historii Aten – w VI i V wieku p.n.e.
największych osiągnięć Greków w dziedzinie kultury,
najważniejszych założeń filozofii Sokratesa,
doceniać wpływ starożytnych Greków na dzisiejszy świat,
rozumieć niezmienność ludzkich pytań o sens ludzkiego życia,
przedstawić w dyskusji swoje stanowisko i uzasadnić je.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
wyjaśnia znaczenie przeszłości dla poznawania świata współczesnego;
integruje informacje pozyskane z różnych źródeł;
tworzy prezentację dla uzasadnienia swojego stanowiska.
CO BY POWIEDZIAŁ SOKRATES W CENTRUM HANDLOWYM? - audiobook
Rozdziały audiobooka:
Filozofia? Co to?
Centrum handlowe Wątpiący Sokrates
Dialog ze Sokratesem
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak wdrożyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Podczas odsłuchiwania audiobooka zwróć uwagę na założenia filozofii Sokratesa.
Objaśnij zasady filozoficzne wielkich filozofów greckich – Platona i Arystotelesa.
Uzasadnij, że Sokrates miał rację mówiąc „Wiem, że nic nie wiem”.
Napisz notatkę biograficzną o Sokratesie.
Podsumowanie
najważniejsze pytanie, na które poszukiwał odpowiedzi to „jakie dobro jest odpowiednie dla ludzi?”;
cnota jest wiedzą;
cnota jest nabyta, a nie wrodzona;
cnota jest najważniejszym warunkiem, aby człowiek osiągnął szczęście;
wiedza jest dobrem, niewiedza jest złem;
wiedzę należy zdobywać poprzez rozumowanie;
uważał, że „dobrzy ludzie są szczęśliwi, a źli nieszczęśliwi”;
najsłynniejsze zdanie Sokratesa :”wiem, że nic nie wiem”.
PRACA DOMOWA
Po obejrzeniu filmu Episode 2: Epicurus on Happiness (http://alaindebotton.com/tv-audio lub https://www.youtube.com/watch?v=eLPeUWsBRvw) - proszę podzielić się na 5‑osobowe zespoły.
Każdy zespół ma przygotować jeden film będący antyreklamą. Antyreklamy mają dotyczyć przedmiotów najczęściej używanych przez uczniów, np. komórek, markowej odzieży itp.
Zadania
Przeczytaj poniższy tekst a następnie oznacz zdania prawdziwe i fałszywe.
“Jeżeli sądzicie, że zabijając ludzi powstrzymacie kogoś od tego, żeby was nie ganił i nie łajał, że nie żyjecie jak się należy, to nie widzicie rzeczy jak należy. Bo pozbywać się tego w taki sposób, jak wy, to ani podobna, ani to pięknie; najłatwiej i najpiękniej nie gnębić drugich, ale samemu nad sobą pracować, żeby być możliwie jak najlepszym.”
Prawda | Fałsz | |
Osób, które nas krytykują nie należy zabijać. | □ | □ |
Inni mogą nas krytykować. | □ | □ |
Innym może się nie podobać nasz styl życia. | □ | □ |
Nasze życie i sposób, w jaki żyjemy nie podlega krytyce. | □ | □ |
Krytyka innych ma wpływać na zmianę naszego życia. | □ | □ |
Mój sposób życia jest jedynym obowiązującym. | □ | □ |
Ludzi, którzy nas krytykują należy zabijać. | □ | □ |
Praca nad sobą ma nas prowadzić do tego, aby być lepszym. | □ | □ |
Słowniczek
nauka, która próbuje zrozumieć otaczający świat. Zadaje pytania, które pomagają zrozumieć otaczający świat.
taką nazwą Grecy określali swój kraj, a samych siebie nazywali Hellenami. Nazwy Grecja i Grecy pojawiły się później i zostały wymyślone przez Rzymian.
wyjątkowy sposób oddawania czci bogom. Podczas nich organizowano zawody sportowe i artystyczne. Najsłynniejsze igrzyska odbywały się w Olimpii. Organizowano je co cztery lata.
ogół wytworów materialnych (np.:architektura, narzędzia wytworzone przez człowieka)i niematerialnych (np.: systemy wartości, filozofia, religia, sztuka) ludzkości.
opowieść o powstaniu świata, bogów i człowieka. Opowiada o bóstwach. Mit objaśnia sens świata.
zbiór wszystkich mitów, które są opowiadane w danym społeczeństwie. Tym terminem określa się także naukę, która bada i interpretuje mity.
czteroletni okres oddzielający jedne igrzyska od drugich. Grecy liczyli czas według igrzysk.
odgrywał dużą rolę w życiu Greków, ponieważ był sposobem oddawania czci bogu Dionizosowi. W każdym mieście greckim znajdował się teatr.