Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wstęp

Starożytni Grecy mieli niezwykle bogatą kulturę, która przetrwała do dziś. Każdy zna grecką mitologięMitologiamitologię i opowieści o Zeusie, Posejdonie, Atenie, Apollu i innych bogach. Każdy zna historię IliadyOdysei. Każdy wie, jak ogromne znaczenie dla mieszkańców Hellady miała góra Olimp, siedziba panteonu olimpijskiego. Gdyby nie starożytni Grecy nie byłoby igrzysk olimpijskichIgrzyska olimpijskieigrzysk olimpijskich, ani dramatów, tragedii i komedii w teatrach… Nie byłoby też filozofii, czyli umiłowania mądrości. Nie byłoby również wielu innych rzeczy.

Grecy najbardziej cenili ludzi wykształconych, a szczególnie tych, którzy zastanawiali się nad sensem życia. Nazywano ich filozofami. Próbowali oni zrozumieć otaczający świat. Do najsłynniejszych myślicieli greckich zaliczamy Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Uczeń Sokratesa – Platon – uważał, że idealnym światem jest ten, którego człowiek nie widzi. Natomiast świat, który otacza człowieka jest bardzo niedoskonały. Arystoteles był autorem zasady „złotego środka”. Mówiła ona o tym, że człowiek powinien zachowywać umiar we wszystkich sprawach. Taki ma być również przy ocenie swojej osoby – ani zbyt zarozumiały, ani zbyt skromny. Filozofowie tworzyli w najwspanialszym okresie historii Aten – w VI i V wieku p.n.e.

RnjyT9rD6g9Sj1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  1. największych osiągnięć Greków w dziedzinie kultury,

  2. najważniejszych założeń filozofii Sokratesa,

  3. doceniać wpływ starożytnych Greków na dzisiejszy świat,

  4. rozumieć niezmienność ludzkich pytań o sens ludzkiego życia,

  5. przedstawić w dyskusji swoje stanowisko i uzasadnić je.

1

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

  1. wyjaśnia znaczenie przeszłości dla poznawania świata współczesnego;

  2. integruje informacje pozyskane z różnych źródeł;

  3. tworzy prezentację dla uzasadnienia swojego stanowiska.

m4d59e699cf77d716_1510319169864_0

CO BY POWIEDZIAŁ SOKRATES W CENTRUM HANDLOWYM? - audiobook

Rozdziały audiobooka:

  1. Filozofia? Co to?

  2. Centrum handlowe Wątpiący Sokrates

  3. Dialog ze Sokratesem

1
Uwaga!

Notatka dla prowadzącego:

Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak wdrożyć materiały multimedialne w tok lekcji.

RS07hOARfwJ3o1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół (symbol pobierania pliku) i napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wskazówka

Podczas odsłuchiwania audiobooka zwróć uwagę na założenia filozofii Sokratesa.

RUepal0YXvQ7C1
Na ekranie pokazany jest panel sterowania z aktywnymi klawiszami do odtwarzania zawartości audiobooka. W części górnej części znajdują się trzy klawisze. Pierwszy od lewej „Widok” umożliwia przełączenie między odtwarzaczem dźwiękowym audiobooka oznaczonym jako „Odtwarzacz” na liście wyboru a podglądem treści audiobooka oznaczonym jako „Tekst”. Odtwarzacz dźwiękowy oznaczony jako „Odtwarzacz” przedstawia żółty pasek, na którym podczas odtwarzania pojawia się tekst. Widok „Tekst” prezentuje pełny tekst pojawiający się w nagraniu. Widok „Dynamiczny” stanowi połączenie widoku „Odtwarzacz” i „Tekst". Klawisz środkowy „Książka” umożliwia nawigację po treści audiobooka. Klawisz trzeci od lewej „Więcej” – zawiera informacje o programie. Poniżej oddzielony linią znajduje się panel sterowania odtwarzacza nagrania. Poniżej panelu sterowania znajduje się żółty pasek, na którym w trakcie odtwarzania pokazywany jest tekst nagrania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Objaśnij zasady filozoficzne wielkich filozofów greckich – Platona i Arystotelesa.

Polecenie 2

Uzasadnij, że Sokrates miał rację mówiąc „Wiem, że nic nie wiem”.

Polecenie 3

Napisz notatkę biograficzną o Sokratesie.

m4d59e699cf77d716_1510319305635_0

Podsumowanie

  1. najważniejsze pytanie, na które poszukiwał odpowiedzi to „jakie dobro jest odpowiednie dla ludzi?”;

  2. cnota jest wiedzą;

  3. cnota jest nabyta, a nie wrodzona;

  4. cnota jest najważniejszym warunkiem, aby człowiek osiągnął szczęście;

  5. wiedza jest dobrem, niewiedza jest złem;

  6. wiedzę należy zdobywać poprzez rozumowanie;

  7. uważał, że „dobrzy ludzie są szczęśliwi, a źli nieszczęśliwi”;

  8. najsłynniejsze zdanie Sokratesa :”wiem, że nic nie wiem”.

R5IYZWWTelRUV1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RO1cQ6r5rFAdA1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

PRACA DOMOWA

Praca domowa
Polecenie 4.1

Po obejrzeniu filmu Episode 2: Epicurus on Happiness (http://alaindebotton.com/tv-audio lub https://www.youtube.com/watch?v=eLPeUWsBRvw) - proszę podzielić się na 5‑osobowe zespoły.

Każdy zespół ma przygotować jeden film będący antyreklamą. Antyreklamy mają dotyczyć przedmiotów najczęściej używanych przez uczniów, np. komórek, markowej odzieży itp.

m4d59e699cf77d716_1510320494440_0

Zadania

Ćwiczenie 1
R1LISEUKL4uuc1
Na ekranie pokazane jest w ramce Ćwiczenie 1 zatytułowane: „Prawda czy fałsz?”. Poniżej znajduje się polecenie, które brzmi : „Przeczytaj poniższy tekst a następnie oznacz zdania prawdziwe i fałszywe.”. Poniżej zamieszczono tekst, którego dotyczy ćwiczenie : “Jeżeli sądzicie, że zabijając ludzi powstrzymacie kogoś od tego, żeby was nie ganił i nie łajał, że nie żyjecie jak się należy, to nie widzicie rzeczy jak należy. Bo pozbywać się tego w taki sposób, jak wy, to ani podobna, ani to pięknie; najłatwiej i najpiękniej nie gnębić drugich, ale samemu nad sobą pracować, żeby być możliwie jak najlepszym.”. Pod tekstem w ośmiu wierszach umieszczono zdań, których prawdziwość należy określić. Opcje wyboru „Prawda” i „Fałsz” znajdują się po prawej stronie każdego zdania. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz ”Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RL6mW506DPAzK11
Na ekranie pokazane jest w ramce Ćwiczenie 2 zatytułowane: „Rafael „Szkoła Ateńska” Pod tytułem podane jest polecenie, które brzmi: „Połącz w pary opis postaci z jej miejscem na obrazie.” Poniżej polecenia znajduje się tekst ćwiczenia: „Tematem tego obrazu jest spotkanie wielkich filozofów starożytności. W centrum stoi 1) Platon pokazujący niebo, jako źródło wszelkich idei, 2) Arystoteles wskazuje ziemię i przyrodę, 3) Heraklit opiera się o kamienny blok, 4) Pitagoras trzyma księgę z obliczeniami, 5) Euklides został przedstawiony z cyrklem, 6) Epikur jest po prostu szczęśliwy, 7) Diogenes siedzi na schodach szkoły, 8) Sokrates rozmawia. Pod tekstem ćwiczenia pokazany jest fragment obrazu Rafaela „Szkoła Ateńska”. Przy niektórych postaciach , na obrazie umieszczone są puste okienka, w których należy umieścić imię danej osoby. Osiem okienek zawierających imiona filozofów, które należy przyporządkować dookreślonych postaci znajduje się poniżej obrazu. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz ”Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RElLoOKfuVp8a1
Na ekranie pokazane jest w ramce Ćwiczenie 3 zatytułowane: „Dialog z Sokratesem.” Pod tytułem podane jest polecenie, które brzmi: „Wstaw właściwe wyrazy do zdań z tekstu charakteryzującego filozofię Sokratesa. Skorzystaj z banku słów.”Poniżej polecenia znajduje się tekst zawierający różne informacje dotyczące filozofii Sokratesa.W tekście jest dziesięć pustych okienek, które należy wypełnić odpowiednimi informacjami. Informacje, które należy wstawić w określone miejsca tekstu znajdują się poniżej umieszczone w czternastu okienkach . W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz ”Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
m4d59e699cf77d716_1510320692519_0

Słowniczek

Filozofia
Definicja: Filozofia

nauka, która próbuje zrozumieć otaczający świat. Zadaje pytania, które pomagają zrozumieć otaczający świat.

Hellada
Definicja: Hellada

taką nazwą Grecy określali swój kraj, a samych siebie nazywali Hellenami. Nazwy Grecja i Grecy pojawiły się później i zostały wymyślone przez Rzymian.

Igrzyska olimpijskie
Definicja: Igrzyska olimpijskie

wyjątkowy sposób oddawania czci bogom. Podczas nich organizowano zawody sportowe i artystyczne. Najsłynniejsze igrzyska odbywały się w Olimpii. Organizowano je co cztery lata.

Kultura
Definicja: Kultura

ogół wytworów materialnych (np.:architektura, narzędzia wytworzone przez człowieka)i niematerialnych (np.: systemy wartości, filozofia, religia, sztuka) ludzkości.

Mit
Definicja: Mit

opowieść o powstaniu świata, bogów i człowieka. Opowiada o bóstwach. Mit objaśnia sens świata.

Mitologia
Definicja: Mitologia

zbiór wszystkich mitów, które są opowiadane w danym społeczeństwie. Tym terminem określa się także naukę, która bada i interpretuje mity.

Olimpiada
Definicja: Olimpiada

czteroletni okres oddzielający jedne igrzyska od drugich. Grecy liczyli czas według igrzysk.

Teatr grecki
Definicja: Teatr grecki

odgrywał dużą rolę w życiu Greków, ponieważ był sposobem oddawania czci bogu Dionizosowi. W każdym mieście greckim znajdował się teatr.