Co czuje dusza?
Obcowanie ze sztuką daje nam możliwość zatrzymania się i refleksji nad otaczającym nas światem. Dzięki mnogości tematów poruszanych przez malarzy, możemy również doświadczyć odpoczynku, przyglądając się pogodnym i spokojnym pejzażom. Niezależnie jednak od tematyki, warto znać i posługiwać się terminami dotyczącymi opisu obrazu. Dzięki temu nasz odbiór dzieła sztuki może znacznie się pogłębić, a przez to wpłynąć na jego emocjonalne rezonowanie z nami.
Dokonaj analizy obrazu Pogodne życie, stosując się do poniższych punktów.
Nazwij porę roku oraz elementy krajobrazu ukazane na obrazie Pogodne życie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wymień elementy, które powinny pojawić się na obrazie, aby można było mówić, że przedstawia krajobraz.
Wskaż oś symetrii obrazu, a następnie wymień elementy umieszczone symetrycznie na obrazie.
Omów, w jakich miejscach malarz może umieścić oś symetrii na obrazie.
Nazwij rodzaj perspektywy. Wyjaśnij wybór malarza.
Podaj rodzaje perspektywy, które może zastosować malarz.
Wymień barwy pojawiające się na obrazie i uzasadnij taki dobór barw.
Wymień barwy, które najczęściej dominują na obrazie przedstawiającym wieś.
Zastanów się i napisz, jakie elementy dzieła (obrazu, filmu, utworu muzycznego) tworzą jego nastrój.
Odpowiedź: Na przykład w filmie za nastrój mogą odpowiadać: muzyka, oświetlenie, montaż.
Opisz nastrój panujący na obrazie. Wymień elementy, które go tworzą.
Opisz nastrój, jaki może panować na obrazie przedstawiającym krajobraz wiejski.
Wyobraź sobie, że zamierzasz namalować obraz zatytułowany Pogodne życie. Opisz go.
Wyobraź sobie, że zamierzasz stworzyć dzieło plastyczne zatytułowane 'Pogodne życie'. Opisz je, uwzględniając informacje o tym, w jakiej technice byłoby wykonane.
Widok z górGóry nad wodą klęczą jak praczki,
Pełzną owieczki – białe robaczki,
Młoda kobieta gałązki ścina,
Śpiewu jej pełna dolina.
Wśród łąk zielonych stoi staruszek,
Bije o ziemię urodzaj gruszek,
Chronią się dzieci w tarnintarnin wirydarzwirydarz.
Krzyczą: 'Kominiarz, co mi dasz!'.
Wtem chmura cienia chleb ziemi kraje,
Listek listkowi krople podaje
I mały deszczyk poszedł ukośnie,
Zapłakał chłopczyk żałośnie.
Migoce rosa na pajęczynie,
Śpieszą się grabie na koniczynie,
W godzinie smutku nic mi nie trzeba.
Tę trochę ziemi i nieba.Źródło: Anna Kamieńska, Widok z gór, [w:] Anna Kamieńska, Wiersze dla dzieci, Wrocław 2000.
Wymień podobieństwa między obrazem Rafała Malczewskiego a wierszem Anny Kamieńskiej Widok z gór.
Zapisz pięć słów‑kluczy do wiersza Widok z gór Anny Kamieńskiej.
Do podanych wyrazów dopisz po trzy przykłady sformułowań o znaczeniu bliskoznacznym.