Co i komu zostawił w testamencie podmiot liryczny wiersza Juliusza Słowackiego?
Co i komu zostawił w testamencie podmiot liryczny wiersza Juliusza Słowackiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: testator, spadkobierca, testament, spadek,
wymienia środki stylistyczne,
wie, co to jest liryka bezpośrednia,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń:
czyta ze zrozumieniem tekst literacki,
analizuje i interpretuje utwór liryczny,
rozpoznaje tekst należący do liryki bezpośredniej,
wyszukuje środki stylistyczne w wierszu i nazywa ich funkcje,
tworzy własny tekst na zadany temat,
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie na polecenie nauczyciela ustalają, kim jest testator i spadkobierca oraz co to jest testament i spadek. Następnie przypominają wiadomości o Juliuszu Słowackim, jego życiu i twórczości oraz epoce romantyzmu. Nauczyciel uzupełnia informację, uwypukla dramatyczną sytuację polskich emigrantów w okresie romantyzmu. Przedstawia, jak pojmowali rolę poezji i poety twórcy tej epoki.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wierszem J. Słowackiego Testament mój.
Na polecenie nauczyciela uczniowie podzieleni na grupy ustalają, kim są w wierszu Słowackiego: testator i spadkobiercy oraz co jest spadkiem. Charakteryzują testatora i spadkobierców, wskazują, jakie wartości duchowe stanowią spadek. (załącznik 1)
Poszczególne grupy prezentują swoje prace.
Na polecenie nauczyciela uczniowie analizują nastrój wiersza, wskazują fragmenty, w których podmiot liryczny uwypukla swoje uczucia, nazywają stany emocjonalne osoby mówiącej.
Nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, a uczniowie nazywają rodzaj liryki, do której można zaliczyć wiersz. Przypominają różnice między liryką pośrednią i bezpośrednią.
Uczniowie, nadal pracując w grupach, wypisują z utworu środki stylistyczne i określają ich funkcje w tekście.
Przedstawiciele poszczególnych zespołów odczytują opracowane przez grupę informacje, następnie porównują swoje prace. Ewentualnie uzupełniają.
W oparciu o efekty pracy grupy uczniowie redagują samodzielnie notatkę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel inspiruje dyskusję na temat tego, czym jest testament duchowy, co można pozostawić w takim testamencie i komu? Uczniowie w grupach redagują duchowy testament współczesnego człowieka. (załącznik 2.) Następnie przedstawiciele grup prezentują prace zespołów.
5. Bibliografia
Janus - Sitarz A., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Universitas, Kraków 2004.
Madej J., Osewska J., Psuj K., Skrzypczeska I., Do Itaki. Scenariusze lekcji języka polskiego, Znak, Kraków 2001.
Słowacki J., Wybór poezji, Siedmioróg, Wrocław 1999.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Uzupełnijcie tabelę.
Kim jest testator w wierszu Juliusza Słowackiego? Scharakteryzujcie go, ustalcie, w jakich okolicznościach spisuje testament, nazwijcie jego przeżycia i uczucia. | Co testator pozostawia w spadku swoim spadkobiercom? | Kim są spadkobiercy w wierszu Słowackiego? |
załącznik 2.
Zastanówcie się, jakie wartości są najważniejsze w życiu współczesnego człowieka. Co chciałby po sobie pozostawić? Co przekazać innym? Przedyskutujcie to między sobą, a następnie zredagujcie testament duchowy współczesnego człowieka.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak