Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co i komu zostawił w testamencie podmiot liryczny wiersza Juliusza Słowackiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: testator, spadkobierca, testament, spadek,

  • wymienia środki stylistyczne,

  • wie, co to jest liryka bezpośrednia,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • czyta ze zrozumieniem tekst literacki,

  • analizuje i interpretuje utwór liryczny,

  • rozpoznaje tekst należący do liryki bezpośredniej,

  • wyszukuje środki stylistyczne w wierszu i nazywa ich funkcje,

  • tworzy własny tekst na zadany temat,

  • współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie na polecenie nauczyciela ustalają, kim jest testator i spadkobierca oraz co to jest testament i spadek. Następnie przypominają wiadomości o Juliuszu Słowackim, jego życiu i twórczości oraz epoce romantyzmu. Nauczyciel uzupełnia informację, uwypukla dramatyczną sytuację polskich emigrantów w okresie romantyzmu. Przedstawia, jak pojmowali rolę poezji i poety twórcy tej epoki.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z wierszem J. Słowackiego Testament mój.

  2. Na polecenie nauczyciela uczniowie podzieleni na grupy ustalają, kim są w wierszu Słowackiego: testator i spadkobiercy oraz co jest spadkiem. Charakteryzują testatora i spadkobierców, wskazują, jakie wartości duchowe stanowią spadek. (załącznik 1)

  3. Poszczególne grupy prezentują swoje prace.

  4. Na polecenie nauczyciela uczniowie analizują nastrój wiersza, wskazują fragmenty, w których podmiot liryczny uwypukla swoje uczucia, nazywają stany emocjonalne osoby mówiącej.

  5. Nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, a uczniowie nazywają rodzaj liryki, do której można zaliczyć wiersz. Przypominają różnice między liryką pośrednią i bezpośrednią.

  6. Uczniowie, nadal pracując w grupach, wypisują z utworu środki stylistyczne i określają ich funkcje w tekście.

  7. Przedstawiciele poszczególnych zespołów odczytują opracowane przez grupę informacje, następnie porównują swoje prace. Ewentualnie uzupełniają.

  8. W oparciu o efekty pracy grupy uczniowie redagują samodzielnie notatkę.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel inspiruje dyskusję na temat tego, czym jest testament duchowy, co można pozostawić w takim testamencie i komu? Uczniowie w grupach redagują duchowy testament współczesnego człowieka. (załącznik 2.) Następnie przedstawiciele grup prezentują prace zespołów.

5. Bibliografia

  1. Janus - Sitarz A., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Universitas, Kraków 2004.

  1. Madej J., Osewska J., Psuj K., Skrzypczeska I., Do Itaki. Scenariusze lekcji języka polskiego, Znak, Kraków 2001.

  2. Słowacki J., Wybór poezji, Siedmioróg, Wrocław 1999.

  3. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Uzupełnijcie tabelę.

Kim jest testator w wierszu Juliusza Słowackiego? Scharakteryzujcie go, ustalcie, w jakich okolicznościach spisuje testament, nazwijcie jego przeżycia i uczucia.

Co testator pozostawia w spadku swoim spadkobiercom?

Kim są spadkobiercy w wierszu Słowackiego?

załącznik 2.

Zastanówcie się, jakie wartości są najważniejsze w życiu współczesnego człowieka. Co chciałby po sobie pozostawić? Co przekazać innym? Przedyskutujcie to między sobą, a następnie zredagujcie testament duchowy współczesnego człowieka.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RKbj2hNotaGzc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.21 KB w języku polskim
R1CPh9xTt7dn8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim