Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji języka polskiego dla kl. IV

Temat: „Co kochasz serdecznie – piękne się wydaje”. Omówienie baśni „Knyps z czubkiem”

1. Cele:

a) Wiadomości

uczeń:

  • wyodrębnia bohaterów baśni „Knyps z czubkiem”,

  • zna najważniejsze elementy baśni,

  • wie, co to jest wyraz o znaczeniu przeciwstawnym (antonim).

b) Umiejętności

uczeń potrafi:

  • streścić baśń,

  • scharakteryzować bohaterów baśni,

  • uzasadniać swoją wypowiedź,

  • odnaleźć w tekście fragmenty potwierdzające cechy bohaterów,

  • podać słowa o znaczeniu przeciwstawnym,

  • wnioskować.

2. Metoda i forma pracy:

Metoda zadaniowa, dyskusja, ekspresyjna; indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne:

Kartki do losowania ze słowami związanymi z treścią baśni, tabela do uzupełniania antonimów, może być również w formie małych tabelek (kart pracy) dla każdego ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne. Uczniowie zostają podzieleni na grupy.

Sprawdzenie pracy domowej – zadaniem uczniów było ułożenie na podstawie baśni „Knyps z czubkiem” krzyżówki z dowolnym hasłem głównym związanym z tekstem. Nauczyciel przyznaje punkty grupom, w zależności od wykonania zadania przez poszczególnych uczniów.

Przypomnienie elementów baśni, najważniejsze wydarzenia, bohaterowie. Grupy zapisują wiadomości na kartkach, nauczyciel ocenia i przyznaje punkty.

b) Faza realizacyjna

Konkurs na najlepsze streszczenie baśni. Uczeń ma 3 minuty, w ciągu których ma za zadanie opowiedzieć przebieg wydarzeń. Nauczyciel ocenia wypowiedzi, bierze pod uwagę to, w jaki sposób uczeń skonstruował streszczenie i jak sam się zaprezentował: bogactwo słownictwa, umiejętność konstruowania zdań, intonacja, barwa głosu.

Charakterystyka bohatera – punkt widzenia.

Nauczyciel wskazuje cechy charakterystyczne z jednej lub drugiej grupy (negatywne lub pozytywne), uczniowie wyszukują odpowiednią cechę do pary.

odbiór negatywny

odbiór pozytywny

„synek brzydki i niewydarzony ze sterczącym czubem na głowie”

„niesforny czub sterczał mu nad niskim czołem”

piękne zachowanie, wytworny strój;

włosy tak piękne, że wykręcają się w piękny czub

„Ach! co za brzydal!”

„jest brzydalem”

przystojny kawaler

nos czerwony, wielki, gruby;

jest w nim coś wojackiego i bohaterskiego

oczka małe i zezowate

pełne wdzięku spojrzenie zakochanego

niepozorny wzrost

nie jest wcale tak niskiego wzrostu

Zmiana opinii – uczniowie uzasadniają, co wpłynęło na zmianę opinii o księciu (czary, bliższe poznanie, miłość).

Skojarzenia związane z tekstem. Uczniowie losują kartki z wyrazami. Ich zadaniem jest uzasadnić, w jaki sposób kojarzą się one z treścią utworu, np. fryzura – główny bohater miał dziwną fryzurę itd.

Antonimy. Uczniowie uzupełniają tabelę, a następnie uzasadniają, dlaczego jedne słowa kojarzą im się dobrze, a drugie źle, odnosząc się do treści baśni.

pozytywne

(negatywne)

(piękno)

brzydota

(mądrość)

głupota

pewność

(niepewność)

miłość

(nienawiść)

c) Faza podsumowująca

Grupy proponują wnioski, które zostaną zapisane w zeszytach:

  • nie zawsze to, co piękne, jest rozumne, a to, co brzydkie – głupie;

  • swój swego zawsze znajdzie;

  • w końcu miłość zawitała
    w serca naszych bohaterów,
    bo to wielkie jest uczucie,
    mimo różnych charakterów;

  • nie szata zdobi człowieka.

Zadanie pracy domowej: wykonaj dowolną techniką ilustrację do baśni na podstawie dzisiejszej lekcji.

Ewaluacja. Uczniowie zaznaczają na osi, jak oceniają lekcję.

5. Bibliografia: Hanna Dobrowolska, „Jutro pójdę w świat” kl. IV

6. Uwagi

Ilustracje do tej i innych omawianych baśni można wykorzystać na gazetce „W świecie baśni”.

RRshKTNTBeUY6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.00 KB w języku polskim