Co krąży: Ziemia czy Słońce?
Autor/autorka
Anna Ochmanek
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Co krąży: Ziemia czy Słońce?
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Tematyka zajęć zgodna z rozkładem materiału.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna na i stosuje zasady pisowni nazw gwiazd i planet wielką literą.
Uczeń wie, na czym polega ruch obiegowy i obrotowy Ziemi oraz jakie są jego następstwa.
Uczeń wie, kim był i czego dokonał Mikołaj Kopernik
Uczeń wymienia planety będące częścią Układu Słonecznego, przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
Uczeń pisze opis ilustracji przedstawiającej Układ Słoneczny.
9. Metody i formy pracy
Metody: praktyczne działanie, słowna, oglądowa, pokaz, pogadanka, burza mózgów
Formy: indywidualna, grupowa
10. Środki dydaktyczne
Laptop z dostępem do internetu,
kanał youtube https://www.youtube.com/watch?v=x0hX2J4QNd4 ,
platforma learning apps https://learningapps.org/9477379,
platforma e‑podręczniki https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/335870,
platforma wordwall https://wordwall.net/pl/resource/499407/fizyka/uk%c5%82ad-s%c5%82oneczny,
aplikacja nearpod https://share.nearpod.com/6t7GOmdsWeb
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop z dostępem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie w ramach odwórocnej lekcji udzielają odpowiedzi na pytania związane z postacią Mikołaja Kopernika, na podstawie zebranych przez siebie informacji.
Prowadząca zapisuje pytania na tablicy w aplikacji nearpod:
Kim był Mikołaj Kopernik?
Co odkrył Mikołaj Kopernik?
Jakie jest znane powiedzenie o Mikołaju Koperniku?
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Uczniowie na podstawie informacji zebranych przez siebie oraz filmu na kanale youtube: https://www.youtube.com/watch?v=x0hX2J4QNd4 odpowiadają na pytania postawione w krótkim quizie w aplikacji nearpod. Quiz dotyczy Mikołaja Kopernika.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem podsumowywują co ważnego do historii świata wniósł Mikołaj Kopernik.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z informacjami przygotowanymi przez nauczyciela w aplikacji nearpod oraz korzystają z platformy e‑podręczniki.
Co to jest ruch obiegowy, ruch obrotowy Ziemi? Jakie są ich następstwa.
Co to jest Układ Słoneczny. Przedstawiamy położenie ziemi w Układzie Słonecznym.
Jaką literą zapisujemy nazwy gwiazd, planet.
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/335870
Uczniowie samodzielnie odpowiadają na pytanie postawione w temacie lekcji.
Aktywność 4
Temat: Wykorzystanie wiedzy w praktyce
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne związane z tematyką lekcji.
https://learningapps.org/9477379
https://wordwall.net/pl/resource/499407/fizyka/uk%c5%82ad-s%c5%82oneczny
Zeszyt ćwiczeń str. 33 ćw. 1 i 2
Na tablicy w aplikacji nearpod piszą w 5‑7 zdanaich opis ilustracji przedstawiającej Układ Słoneczny. Przedstawiają miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie w ramach ewaluacji zajęć zapisują w aplikacji nearpod co wynoszą z dzisiejszej lekcji. Podają również informację co sprawiło im największą trudność podczas lekcji.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna