Co lubisz jeść?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazywają się podstawowe produkty spożywcze w języku niemieckim,

  • zna zasady pisowni w języku niemieckim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odróżnić pokarmy zdrowe od szkodliwych dla zdrowia,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • potrafi utworzyć zdanie oznajmujące,

  • wymienia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykazuje się dobrą spostrzegawczością i pamięcią wzrokową podczas zabawy w domino językowe.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami produktów spożywczych oraz podpisy do nich, fotokopie z ćwiczeniami, fotokopie z dominem językowym.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami słownictwo dotyczące produktów spożywczych. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki kolorów i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).

  2. Zadaniem uczniów jest podzielenie i wpisanie w odpowiednie miejsca do tabelki nazwy produktów spożywczych przeznaczonych do picia i osobno do jedzenia. (załącznik 2).

  3. Zabawa w domino językowe. Uczniowie dzielą się na małe grupy (2 – 3‑osobowe). Otrzymują od nauczyciela wycięte domino. Należy kolorowe elementy domina położyć przodem do ławki, tak aby były niewidoczne. Następnie każdy uczeń sięga po elementy domina, aż znajdzie parę (do koloru jego podpis). Jeśli nie znajdzie powinien sięgnąć po kolejną część. Wygrywa uczeń, który pozbędzie się wszystkich części domina (załącznik 3).

  4. Uczniowie otrzymują ćwiczenie ze zdaniami napisanymi łącznie, bez przerw i znaków interpunkcyjnych. Zadaniem uczniów będzie napisanie prawidłowo tych zdań w zeszycie ze zwróceniem uwagi na pisownię rzeczowników w języku niemieckim (załącznik 4).

  5. Uczniowie otrzymują ćwiczenie, które należy wykonać w zeszycie. Patrząc na rysunek należy wybrać tylko te produkty i włożyć do koszyka, które są bezpieczne dla zdrowia. Tworząc zdanie uczniowie powinni wykorzystać czasowniki: „packen”, „nehmen”, „kaufen” lub „holen” (załącznik 5).

c) Faza podsumowująca

Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/essen.htm

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Rv0qAtoUcu2SL

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

Domino językowe:

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

.

R47nKo6548vw9

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

RrotetbsMrBo3

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Nauczyć się wiadomości z lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1NuUCH7iHLTc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 301.78 KB w języku polskim
RCDUhmx7TXsCF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1 003.00 KB w języku polskim