Co lubisz jeść?
Co lubisz jeść?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazywają się podstawowe produkty spożywcze w języku niemieckim,
zna zasady pisowni w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odróżnić pokarmy zdrowe od szkodliwych dla zdrowia,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi utworzyć zdanie oznajmujące,
wymienia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo.
c) Postawy
Uczeń:
wykazuje się dobrą spostrzegawczością i pamięcią wzrokową podczas zabawy w domino językowe.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami produktów spożywczych oraz podpisy do nich, fotokopie z ćwiczeniami, fotokopie z dominem językowym.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami słownictwo dotyczące produktów spożywczych. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki kolorów i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Zadaniem uczniów jest podzielenie i wpisanie w odpowiednie miejsca do tabelki nazwy produktów spożywczych przeznaczonych do picia i osobno do jedzenia. (załącznik 2).
Zabawa w domino językowe. Uczniowie dzielą się na małe grupy (2 – 3‑osobowe). Otrzymują od nauczyciela wycięte domino. Należy kolorowe elementy domina położyć przodem do ławki, tak aby były niewidoczne. Następnie każdy uczeń sięga po elementy domina, aż znajdzie parę (do koloru jego podpis). Jeśli nie znajdzie powinien sięgnąć po kolejną część. Wygrywa uczeń, który pozbędzie się wszystkich części domina (załącznik 3).
Uczniowie otrzymują ćwiczenie ze zdaniami napisanymi łącznie, bez przerw i znaków interpunkcyjnych. Zadaniem uczniów będzie napisanie prawidłowo tych zdań w zeszycie ze zwróceniem uwagi na pisownię rzeczowników w języku niemieckim (załącznik 4).
Uczniowie otrzymują ćwiczenie, które należy wykonać w zeszycie. Patrząc na rysunek należy wybrać tylko te produkty i włożyć do koszyka, które są bezpieczne dla zdrowia. Tworząc zdanie uczniowie powinni wykorzystać czasowniki: „packen”, „nehmen”, „kaufen” lub „holen” (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/essen.htm
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Domino językowe:
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak