Co lubisz nosić? Ubrania
Co lubisz nosić? Ubrania
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazwać większość ubrań w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać lub zaznaczyć usłyszane słowo,
wymienia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi podać, jak zmieniają się rodzajniki w przypadku czwartym Akkusativie i zastosować je w zdaniu,
potrafi odmieniać czasowniki przez osoby.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami ubrań oraz podpisy do nich, rysunki z pomieszanymi ubraniami, fotokopie z ćwiczeniami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy ubrań podane i zapisane w zeszycie na lekcji poprzedniej. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki kolorów i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Uczniowie otrzymują kserokopie z ukrytymi ubraniami. Zadaniem uczniów będzie rozszyfrować, ile ubrań i jakie zostały ukryte na rysunku (załącznik 2).
Gra w domino językowe. Uczniowie dzielą się na małe grupy (2‑3 osobowe) i grają w domino językowe. Zadaniem uczniów jest odnalezienie jak najwięcej par: rysunek – podpis. Wygrywa uczeń, który zbierze najwięcej par (załącznik 3).
Nauczyciel wraz z uczniami przypominają zasady tworzenia zdań oznajmujących z wykorzystaniem czwartego przypadku Akkusativ‑u. Uczniowie powinni zasadę tą zapisać sobie w zeszycie i zastosować w kolejnych ćwiczeniach (załącznik 4).
Ćwiczenie z użyciem czwartego przypadku Akkusativ‑u (biernika). Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was packt Thomas in seinen Koffer? Co Tomek pakuje do walizki? Należy odpowiedzieć na pytanie patrząc na rysunek (załącznik 5).
Kolejne ćwiczenie jest podobne, z tą jednak różnicą, że to uczniowie sami muszą sobie przypomnieć nazwy ubrań i spakować swoją walizkę. Polecenie nauczyciela brzmi: Du fährst in die Winterferien. Was packst du in deinen Koffer? Verbinde und schreibe die Sätze! Wyjeżdżasz na ferie zimowe. Co pakujesz do walizki? Połącz i napisz zdania! (załącznik 6).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. Uczniowie muszą wpisać nazwę pokazanego ubrania łącznie z rodzajnikiem. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/kleidung.htm
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
die Schuhe | die Bluse | ||
der Pullover | der Hut | ||
der Mantel | das Hemd | ||
die Mütze | der Schal | ||
das Kleid | der Rock | ||
die Brille | die Hose | ||
die Socken | der Slip |
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 6.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak