Co może robić kot w pustym mieszkaniu?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna podstawowe informacje dotyczące Wisławy Szymborskiej – polskiej noblistki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • interpretować utwór liryczny

  • napisać fragment dziennika

c) Postawy

  • kształtowanie empatii

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za posiadane zwierzę

2. Metoda i forma pracy

Formy: indywidualna, zbiorowa

Metody: słowna, oglądowa, burza mózgów, scenka

3. Środki dydaktyczne

  1. tekst wiersza – na kserówkach (wiersz jest pozbawiony pierwszego wersu) oraz w podręczniku Oglądam świat 5.

  2. zdjęcia lub rysunki kotów do przyczepienia na tablicy

  3. magnesy do przyczepienia zdjęć lub rysunków

  4. kartki papieru, na których uczniowie zapiszą „dziennik kota”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili, z czym kojarzy im się „puste mieszkanie”. Czy kojarzy im się raczej z mieszkaniem bez mebli, czy z mieszkaniem bez ludzi? Uczniowie podają swoje propozycje - burza mózgów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, co może robić kot w takim pustym mieszkaniu. Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszytach.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wcielili się w kota i napisali dziennik, próbując oddać myśli i uczucia zwierzęcia. Aby zainspirować uczniów, nauczyciel wiesza na tablicy różne wizerunki kotów (uczniowie mogą wybrać sobie, w którego kota się wcielą). Każdy z uczniów dostaje kartkę papieru i notuje, co mógłby robić jako kot w pustym mieszkaniu.

  3. Odczytanie prac uczniów.

  4. Nauczyciel ujawnia, że istnieje wiersz pt. „Kot w pustym mieszkaniu”. Wspomina o W. Szymborskiej - polskiej poetce i noblistce. Rozdaje kserówki z tekstem wiersza (ale bez pierwszej linijki). Głośne odczytanie niepełnej wersji.

  5. Uczniowie na podstawie informacji z wiersza tworzą tabelkę zatytułowaną „Kot w pustym mieszkaniu”.

Co robi?

Co czuje?

  1. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że kot chce podejść do właściciela „na bardzo obrażonych łapach”. Pyta uczniów, jak rozumieją ten fragment wiersza. Chętni uczniowie prezentują zachowanie kota opisane w tym wersie (odegranie scenki).

  2. Uczniowie próbują ocenić właściciela kota, który zostawił swojego zwierzaka i zniknął.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie książek i odczytanie pełnej wersji wiersza. Pyta, czy ta pełna wersja zmienia ocenę właściciela zwierzęcia w oczach uczniów.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem, kot rozumie, co stało się z jego panem. Prosi o wskazanie odpowiednich fragmentów wiersza.

c) Faza podsumowująca

Rozmowa o odpowiedzialności za posiadane zwierzątko. Uczniowie opowiadają o swoich zwierzątkach i o tym, jak je traktują – czy są dla nich dobrymi właścicielami.

5. Bibliografia

W. Szymborska, Kot w pustym mieszkaniu, [w:] K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Poznań, Nowa Era 1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RKTJ2wnBERjL0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.63 KB w języku polskim
RfneGofJBfDQ2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim