Co może robić kot w pustym mieszkaniu?
Co może robić kot w pustym mieszkaniu?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna podstawowe informacje dotyczące Wisławy Szymborskiej – polskiej noblistki.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
interpretować utwór liryczny
napisać fragment dziennika
c) Postawy
kształtowanie empatii
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za posiadane zwierzę
2. Metoda i forma pracy
Formy: indywidualna, zbiorowa
Metody: słowna, oglądowa, burza mózgów, scenka
3. Środki dydaktyczne
tekst wiersza – na kserówkach (wiersz jest pozbawiony pierwszego wersu) oraz w podręczniku Oglądam świat 5.
zdjęcia lub rysunki kotów do przyczepienia na tablicy
magnesy do przyczepienia zdjęć lub rysunków
kartki papieru, na których uczniowie zapiszą „dziennik kota”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili, z czym kojarzy im się „puste mieszkanie”. Czy kojarzy im się raczej z mieszkaniem bez mebli, czy z mieszkaniem bez ludzi? Uczniowie podają swoje propozycje - burza mózgów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, co może robić kot w takim pustym mieszkaniu. Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszytach.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wcielili się w kota i napisali dziennik, próbując oddać myśli i uczucia zwierzęcia. Aby zainspirować uczniów, nauczyciel wiesza na tablicy różne wizerunki kotów (uczniowie mogą wybrać sobie, w którego kota się wcielą). Każdy z uczniów dostaje kartkę papieru i notuje, co mógłby robić jako kot w pustym mieszkaniu.
Odczytanie prac uczniów.
Nauczyciel ujawnia, że istnieje wiersz pt. „Kot w pustym mieszkaniu”. Wspomina o W. Szymborskiej - polskiej poetce i noblistce. Rozdaje kserówki z tekstem wiersza (ale bez pierwszej linijki). Głośne odczytanie niepełnej wersji.
Uczniowie na podstawie informacji z wiersza tworzą tabelkę zatytułowaną „Kot w pustym mieszkaniu”.
Co robi? | Co czuje? |
Nauczyciel zwraca uwagę na to, że kot chce podejść do właściciela „na bardzo obrażonych łapach”. Pyta uczniów, jak rozumieją ten fragment wiersza. Chętni uczniowie prezentują zachowanie kota opisane w tym wersie (odegranie scenki).
Uczniowie próbują ocenić właściciela kota, który zostawił swojego zwierzaka i zniknął.
Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie książek i odczytanie pełnej wersji wiersza. Pyta, czy ta pełna wersja zmienia ocenę właściciela zwierzęcia w oczach uczniów.
Nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem, kot rozumie, co stało się z jego panem. Prosi o wskazanie odpowiednich fragmentów wiersza.
c) Faza podsumowująca
Rozmowa o odpowiedzialności za posiadane zwierzątko. Uczniowie opowiadają o swoich zwierzątkach i o tym, jak je traktują – czy są dla nich dobrymi właścicielami.
5. Bibliografia
W. Szymborska, Kot w pustym mieszkaniu, [w:] K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Poznań, Nowa Era 1999.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak