CO MOŻNA ROBIĆ W DESZCZOWY DZIEŃ?

R6wUxLh3VeGu5
  1. Uczniowie, patrząc na obrazek z symbolami pogody, podają synonimy i skojarzenia do słowa pogoda: [warunki atmosferyczne, klimat, warunki klimatyczne, warunki meteorologiczne, środowisko, aura, atmosfera, ładna pogoda, piękna pogoda, słoneczna pogoda, słonecznie, upal, brak opadów, rozpogodziło się, brzydka pogoda, deszczowa pogoda, deszczowo, pieska pogoda, pogoda pod psem, burza, grzmoty, oberwanie chmury, ulewa błyskawica, mżawka, kapuśniaczek]

  2. Uczniowie rozmawiają w grupach o pogodzie, którą lubią lub nie lubią, uzasadniając swoje upodobania. Przed pracą w grupach przypominają odmianę rzeczownika pogoda, zapisując prawidłowe formy na tablicy, by ewentualnie korzystać z nich w trakcie rozmowy w grupach.

PRZYPADEK

LICZBA POJEDYNCZA

LICZBA MNOGA

Mianownik (kto? co?):

pogoda

pogody

Dopełniacz (kogo? czego?):

pogody

pogód

Celownik (komu? czemu?):

pogodzie

pogodom

Biernik (kogo? co?):

pogodę

pogody

Narzędnik (z kim? z czym?):

pogodą

pogodami

Miejscownik (o kim? o czym?):

pogodzie

pogodach

Wołacz (hej!):

pogodo

pogody

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej daje 1 obrazek. Uczestnicy grup opisują, co w czasie deszczu robią postaci na obrazkach, domyślają się, jakie emocje towarzyszą im w czasie deszczu. Wykorzystują słownictwo zgromadzone wcześniej.

R1QzDJe0U1E5P
Rw03t6R7g5dCO
RzW4E2tqtuPzU
R12Zp1HBuHXV7
R1XWTa9P6hjD4
R1BRRJcPMpOAi
  1. Nazwy czynności użyte przez uczniów przy opisie obrazków zapisujemy na tablicy.

Powyższe zadania mogą służyć jako wprowadzenie do pracy z uczniami nad analizą utworu Leopolda Staffa Deszcz jesienny (wersja muzyczna https://www.youtube.com/watch?v=sOR8_0fkX_Y) lub innego deszczowego wiersza czy piosenki*.*

  1. W domu lub w klasie uczniowie samodzielnie piszą parę zdań na temat, jak ciekawie można spędzić deszczowe dni.