Co można znaleźć w szufladzie nastolatki? - „Czas Misi” O. Tokarczuk
Co można znaleźć w szufladzie nastolatki? ( „Czas Misi”
O. Tokarczuk)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie pojęcie „symbolika”,
rozumie polecenia dla grup,
zna tekst O. Tokarczuk „Czas Misi”.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać historię wybranego przedmiotu,
potrafi odczytać symbolikę przedmiotów wymienionych w tekście
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi formułować wnioski.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, skojarzenia, wizualizacja, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Ilustracje do pracy w grupach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje zabawę dydaktyczną „Skojarzenia”. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, około 5 grup. Pośród członków zespołu wybierani są sekretarze, liderzy, sprawozdawcy, lektorzy. Każda grupa otrzymuje jednakowy zestaw ilustracji przedstawiających różne przedmioty, wykonują polecenia dla grup, które nauczyciel rozdaje liderom. Następnie prace uczniów są przedstawiane na forum klasy i omawiane (załącznik 1).
Praca z tekstem. Uczniowie wypisują na tablicy od myślnika wszystkie przedmioty, które Misia w szufladzie w kuchennym stole. Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie wyszukanie symboliki owych przedmiotów. Zwraca uwagę na liczbę 10, czyli tyle było przedmiotów. Magiczna liczba 10 to pitagorejski symbol doskonałości, gdyż wszystkie poprzednie liczby do niej dążą; suma pierwszych czterech liczb: 1 + 2 + 3 + 4 = 10 . uczniowie przy określaniu symboliki mogą korzystać ze Słownika symboli. Fotografie - utrwalają chwile minione, wizerunki ludzi, którzy zniknęli; Kamień księżycowy - symbolizuje ograniczoność ludzkiego poznania; Rtęć - „żywe srebro”, przedmiot o ukrytym życiu zmiennej formie. Symbolizuje ciągłą zmienność bytu.; Stara sztuczna biżuteria - spojrzenie przez kolorowe szkiełka odkrywa barwy życia, zachęcając do wyboru., symbolizują one możliwość wyboru.; Nóż - symbolicznie - ogień, płomień, wiatr, ale też śmierć, zemsta, zdrada. Misia instynktownie odgaduje, że w niewinnym wyglądzie tkwi zło; Święte obrazki odpowiadają ludowemu widzeniu Boga. Misia odbiera ich treści emocjonalnie; Kosteczki do gry ze świńskich kości - symbolicznie kościotrup - symbolizują przydatność drobiazgów pozornie niepotrzebnych.; Baterie skupiają ukrytą energię, której istoty Misia nie potrafi sobie wyobrazić, więc odbiera ją sensualnie, dotykając językiem drucików, czuje mrowienie. Symbolizują rozpoznawalność zmysłową; Lekarstwa - zakazana tajemnica o czarodziejskiej mocy, rozjaśniająca życie i niwecząca ból. Symbolizują ukojenie.; Karty do gry - galeria portretów postaci, które żyją w ukryciu. U Misi budzą współczucie, żal, solidarność. Symbolizują ludyczność.
Uczniowie formułują wnioski z ćwiczenia. Co ogólnie symbolizują rzeczy z szuflady? W szufladzie był cały świat. Przedmioty, które prezentują elementy rzeczywistości, uczą Misię poznawać świat, pokazują swoje cechy fizyczne, niepokoją metafizyką, zdolnością utrwalenia chwili, wolnością i niezależnością od nikogo. Za przedmiotami więc kryją się prawa, których człowiek do końca nie rozumie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie ustalają czas powieści a następnie wypowiadają się na temat, co mogłaby znaleźć w szufladzie nastolatka współczesna Misia?
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Kopaliński W*., Słownik symboli*, PWN, Warszawa 2000.
Tokarczuk O., Czas Misi, w: Bobiński W., Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy II gimnazjum, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Polecenia dla grup:
|
b) Zadanie domowe
Co dla ciebie jest atrybutem dorosłości?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak