Co nam podpowie fantazja? Piszemy opowiadanie fantastyczne
Co nam podpowie fantazja? Piszemy opowiadanie fantastyczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady tworzenia opowiadania,
zna zasady rozmieszczenia tekstu,
wie, czym jest akapit.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
ułożyć historyjkę do danej ilustracji, pocztówki,
łączyć wydarzenia w ciągu logicznym, przyczynowo‑skutkowym, z zachowaniem chronologii,
tworzyć opowiadanie zgodnie z zasadami poprawnej pisowni,
wykazać się niekonwencjonalnymi pomysłami literackimi.
2. Metoda i formy pracy
Praca ze słownikiem, praca w grupach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Plansze ilustracyjne, słowniki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje plansze ilustracyjne (mogą to być materiały zamieszczone w karcie pracy ucznia - załącznik 1 lub inny materiał ilustracyjny, np. pocztówki, kolorowe wycinki z gazet – dobór wedle uznania prowadzącego).
Uczniowie zostają podzieleni na kilka grup, maksymalnie czteroosobowych. Każdy zespół otrzymuje komplet plansz ilustracyjnych i ogląda je.
Potem nauczyciel prosi o wyjaśnienie pojęcia fantazja. Uczniowie otrzymują słowniki i
przygotowują wyjaśnienie hasła. Powinni również znaleźć wyrazy pokrewne i je zapisać.
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel prosi o wykonanie kolejnych zadań:
Obejrzyjcie wszystkie ilustracje dokładnie.
Ułóżcie obrazki w porządku przyczynowo‑skutkowym, takim, by stworzyły historię, je ponumerujcie.
Nadajcie im tytuły, pamiętajcie, by miały formę równoważników zdań (dla przypomnienia proponuję wykonanie ćwiczenia 1 – załącznik 2).
Przygotujcie ustną wersję waszej historii.
Po wykonaniu zadania grupy prezentują je na forum klasy.
a) Faza podsumowująca
Potem uczniowie dzielą się obrazkami, każdy musi posiadać przynajmniej jedną ilustrację.
Wykonują indywidualnie następujące zadania:
nadają tytuł;
wymyślają krótką historię dotyczącą tej ilustracji;
zapisują swą historię w formie planu ramowego.
Następnie nauczyciel sprawdza wykonanie tego zadnia i omawia pracę domową
5. Bibliografia
Materiały ilustracyjne (Clip Arty) programu Microsoft Word.
Skorupka S., Słownik frazeologiczny języka polskiego, wyd. 8, Wiedza Powszechna, Warszawa 1996.
Skorupka S., Słownik wyrazów bliskoznacznych, C wyd. 22, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
Szymczak M., Słownik języka polskiego, wyd. 17, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
załącznik 2
ćwiczenie 1
Podane czasowniki zamień na rzeczowniki
wzór: myśleć – myślenie
biegać –
stać –
zastanawiać się –
planować –
wyjechać –
marzyć –
podróżować -
b) Zadanie domowe
Na podstawie planu opracowanego przez ciebie w czasie lekcji przygotuj opowiadanie.
Pamiętaj, że jest to historia fantastyczna, a twoja praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań.
Nie zapomnij użyć akapitów.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest de realizacji w klasie 4