Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co nam podpowie fantazja? Piszemy opowiadanie fantastyczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady tworzenia opowiadania,

  • zna zasady rozmieszczenia tekstu,

  • wie, czym jest akapit.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • ułożyć historyjkę do danej ilustracji, pocztówki,

  • łączyć wydarzenia w ciągu logicznym, przyczynowo‑skutkowym, z zachowaniem chronologii,

  • tworzyć opowiadanie zgodnie z zasadami poprawnej pisowni,

  • wykazać się niekonwencjonalnymi pomysłami literackimi.

2. Metoda i formy pracy

Praca ze słownikiem, praca w grupach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Plansze ilustracyjne, słowniki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje plansze ilustracyjne (mogą to być materiały zamieszczone w karcie pracy ucznia - załącznik 1 lub inny materiał ilustracyjny, np. pocztówki, kolorowe wycinki z gazet – dobór wedle uznania prowadzącego).

Uczniowie zostają podzieleni na kilka grup, maksymalnie czteroosobowych. Każdy zespół otrzymuje komplet plansz ilustracyjnych i ogląda je.

Potem nauczyciel prosi o wyjaśnienie pojęcia fantazja. Uczniowie otrzymują słowniki i

przygotowują wyjaśnienie hasła. Powinni również znaleźć wyrazy pokrewne i je zapisać.

b) Faza realizacyjna

Następnie nauczyciel prosi o wykonanie kolejnych zadań:

  1. Obejrzyjcie wszystkie ilustracje dokładnie.

  2. Ułóżcie obrazki w porządku przyczynowo‑skutkowym, takim, by stworzyły historię, je ponumerujcie.

  3. Nadajcie im tytuły, pamiętajcie, by miały formę równoważników zdań (dla przypomnienia proponuję wykonanie ćwiczenia 1 – załącznik 2).

  4. Przygotujcie ustną wersję waszej historii.

Po wykonaniu zadania grupy prezentują je na forum klasy.

a) Faza podsumowująca

Potem uczniowie dzielą się obrazkami, każdy musi posiadać przynajmniej jedną ilustrację.

Wykonują indywidualnie następujące zadania:

  • nadają tytuł;

  • wymyślają krótką historię dotyczącą tej ilustracji;

  • zapisują swą historię w formie planu ramowego.

Następnie nauczyciel sprawdza wykonanie tego zadnia i omawia pracę domową

5. Bibliografia

  1. Materiały ilustracyjne (Clip Arty) programu Microsoft Word.

  2. Skorupka S., Słownik frazeologiczny języka polskiego, wyd. 8, Wiedza Powszechna, Warszawa 1996.

  3. Skorupka S., Słownik wyrazów bliskoznacznych, C wyd. 22, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.

  4. Szymczak M., Słownik języka polskiego, wyd. 17, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

załącznik 2

ćwiczenie 1

Podane czasowniki zamień na rzeczowniki

wzór: myśleć – myślenie

biegać –

stać –

zastanawiać się –

planować –

wyjechać –

marzyć –

podróżować -

b) Zadanie domowe

Na podstawie planu opracowanego przez ciebie w czasie lekcji przygotuj opowiadanie.

Pamiętaj, że jest to historia fantastyczna, a twoja praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań.

Nie zapomnij użyć akapitów.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest de realizacji w klasie 4

RMJRqioS9j0TX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 156.76 KB w języku polskim
RdRRMArzrzWTE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 96.50 KB w języku polskim