Co przeżywała Demeter po stracie Kory?
Scenariusz lekcji - Co przeżywała Demeter po stracie Kory?
zna pojęcie mitologia, mit;
zna treść mitu o Demeter i Korze;
zna symbolikę postaci mitologicznych występujących w omawianym micie.
odnosi tekst mitu o Demeter i Korze do innych poznanych mitów;
czyta tekst ze zrozumieniem;
umie gromadzić argumenty potwierdzające swoją opinię;
potrafi argumentować swoją wypowiedź i podpierać się cytatami z książki;
potrafi wypowiadać się w sposób zgodny z ogólnopolską normą wymowy;
potrafi dyskutować;
stosuje nazwy abstrakcyjne nazywające uczucia.
heureza, metoda problemowa, metoda dramy, przekład intersemiotyczny, analiza tekstu.
Uczniowie przypominają treść mitu o Korze i Demeter, utworu przeczytanego w domu. Każdy uczeń wymyśla jedno zdanie, które będzie opisywało dowolną część mitu: początek, środek albo koniec. Po chwili wszyscy siedząc w ławkach kolejno mówią swoje zdania. Następnie uczniowie ustawiają się obok siebie zgodnie z chronologią opisywanych wydarzeń. Znowu każdy głośno mówi swoje zdanie. Jeśli nie zgadza się kolejność, poprawiają swoje ustawienie. Gdy wszyscy stoją poprawnie, jeszcze raz mówią swoje zdania, jednocześnie uzupełniają luki w wydarzeniach, o których nikt nie ułożył zdania.
Treść mitu została przypomniana i utrwalona. Uczniowie wracają na miejsca.
Nauczyciel na tablicy, a uczniowie w zeszytach zapisują temat lekcji.
Nauczyciel prowadzi pogadankę: czy Demeter i Kora były blisko związane, po czym można się zorientować, że bardzo się kochały, jak ich zachowanie wskazuje na wzajemne uczucia? Uczniowie argumentują swoje wypowiedzi, podpierając się przykładami z tekstu.
Uczniowie nazywają uczucia jakie targały Demeter, gdy nie mogła odnaleźć Kory, a także uczucia matki, która spotkała zaginioną córkę. Nauczyciel wypisuje na tablicy propozycje uczniów.
Nauczyciel na tablicy, a uczniowie na kartach pracy, rysują wykres podzielony na cztery części: wiosnę, lato, jesień i zimę. Do wszystkich części wpisywane są wcześniej wymienione oraz uzupełnione uczucia Demeter, zachowania które odpowiadały kolejnym porom roku. Uczniowie tłumaczą, dlaczego poszczególne uczucia miały taki, a nie inny wpływ na zmiany pór roku.
Uczniowie z pomocą nauczyciela odpowiadają na pytanie dlaczego Kora jest uosobieniem ziarna (ponieważ jest córką bogini płodności, rolnictwa i zboża oraz dlatego, że przez 1/3 roku przebywa pod ziemią).
Nauczyciel zapisuje na tablicy krótką notatkę podsumowującą wiedzę uczniów na temat symboliki mitu Kory i Demeter w mitologii greckiej:
Demeter jest grecką boginią płodności, rolnictwa i zboża.
Kora, jako jej córka to opiekunka kiełkujących zbóż, zaś jako żona Hadesa to pani królestwa zmarłych.
Krótkie omówienie ról w mitologii greckiej innych postaci występujących w omawianym micie, szczególnie Zeusa i Hadesa.
Faza podsumowująca
Każdy uczeń przez chwilę ma pomyśleć nad jednym z uczuć Demeter. Następnie na znak nauczyciela, wszyscy przy pomocy gestów i mimiki przedstawiają to uczucie. Każdy po kolei mówi, jakie uczucie przedstawił, czym się kierował w wyborze i w jaki sposób chciał to wyrazić. Uczniowie dzielą się na grupy uczuć, które mogłyby być przyporządkowane do czterech pór roku.
J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 2005;
Przedstaw na rysunku wybrane uczucie Demeter i jego wpływ na zmiany pór roku.