Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Co przeżywała Demeter po stracie Kory?

      1. zna pojęcie mitologia, mit;

      2. zna treść mitu o Demeter i Korze;

      3. zna symbolikę postaci mitologicznych występujących w omawianym micie.

      1. odnosi tekst mitu o Demeter i Korze do innych poznanych mitów;

      2. czyta tekst ze zrozumieniem;

      3. umie gromadzić argumenty potwierdzające swoją opinię;

      4. potrafi argumentować swoją wypowiedź i podpierać się cytatami z książki;

      5. potrafi wypowiadać się w sposób zgodny z ogólnopolską normą wymowy;

      6. potrafi dyskutować;

      7. stosuje nazwy abstrakcyjne nazywające uczucia.

heureza, metoda problemowa, metoda dramy, przekład intersemiotyczny, analiza tekstu.

Uczniowie przypominają treść mitu o Korze i Demeter, utworu przeczytanego w domu. Każdy uczeń wymyśla jedno zdanie, które będzie opisywało dowolną część mitu: początek, środek albo koniec. Po chwili wszyscy siedząc w ławkach kolejno mówią swoje zdania. Następnie uczniowie ustawiają się obok siebie zgodnie z chronologią opisywanych wydarzeń. Znowu każdy głośno mówi swoje zdanie. Jeśli nie zgadza się kolejność, poprawiają swoje ustawienie. Gdy wszyscy stoją poprawnie, jeszcze raz mówią swoje zdania, jednocześnie uzupełniają luki w wydarzeniach, o których nikt nie ułożył zdania.

Treść mitu została przypomniana i utrwalona. Uczniowie wracają na miejsca.

    1. Nauczyciel na tablicy, a uczniowie w zeszytach zapisują temat lekcji.

    2. Nauczyciel prowadzi pogadankę: czy Demeter i Kora były blisko związane, po czym można się zorientować, że bardzo się kochały, jak ich zachowanie wskazuje na wzajemne uczucia? Uczniowie argumentują swoje wypowiedzi, podpierając się przykładami z tekstu.

    3. Uczniowie nazywają uczucia jakie targały Demeter, gdy nie mogła odnaleźć Kory, a także uczucia matki, która spotkała zaginioną córkę. Nauczyciel wypisuje na tablicy propozycje uczniów.

    4. Nauczyciel na tablicy, a uczniowie na kartach pracy, rysują wykres podzielony na cztery części: wiosnę, lato, jesień i zimę. Do wszystkich części wpisywane są wcześniej wymienione oraz uzupełnione uczucia Demeter, zachowania które odpowiadały kolejnym porom roku. Uczniowie tłumaczą, dlaczego poszczególne uczucia miały taki, a nie inny wpływ na zmiany pór roku.

    5. Uczniowie z pomocą nauczyciela odpowiadają na pytanie dlaczego Kora jest uosobieniem ziarna (ponieważ jest córką bogini płodności, rolnictwa i zboża oraz dlatego, że przez 1/3 roku przebywa pod ziemią).

    6. Nauczyciel zapisuje na tablicy krótką notatkę podsumowującą wiedzę uczniów na temat symboliki mitu Kory i Demeter w mitologii greckiej:

Demeter jest grecką boginią płodności, rolnictwa i zboża.

Kora, jako jej córka to opiekunka kiełkujących zbóż, zaś jako żona Hadesa to pani królestwa zmarłych.

  1. Krótkie omówienie ról w mitologii greckiej innych postaci występujących w omawianym micie, szczególnie Zeusa i Hadesa.

Faza podsumowująca

Każdy uczeń przez chwilę ma pomyśleć nad jednym z uczuć Demeter. Następnie na znak nauczyciela, wszyscy przy pomocy gestów i mimiki przedstawiają to uczucie. Każdy po kolei mówi, jakie uczucie przedstawił, czym się kierował w wyborze i w jaki sposób chciał to wyrazić. Uczniowie dzielą się na grupy uczuć, które mogłyby być przyporządkowane do czterech pór roku.

    1. J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 2005;

Przedstaw na rysunku wybrane uczucie Demeter i jego wpływ na zmiany pór roku.

R13PrHxdIA4Zv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim