Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

]

Co przynosi szczęście? K. I. Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna sylwetkę K. I. Galczyńskiego,

  2. zna najpopularniejsze krainy szczęścia – Eden, Arkadie.

b) Umiejętności

Uczeń

  1. potrafi wskazać środki stylistyczne zastosowane w wierszu Gałczyńskiego,

  2. potrafi wypowiedzieć się na temat źródeł prawdziwego szczęścia.

2. Metoda i forma pracy

Metoda oglądowa, metoda podawcza, dyskusja, praca indywidualna ucznia.

3. Środki dydaktyczne

Tekst liryczny (K.I. Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe), zdjęcia Natalii, reprodukcje obrazów przedstawiające krainy szczęścia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rozmowa z uczniami na temat: „Co znaczy dla Ciebie być szczęśliwym?”, „Co dla ludzi jest źródłem szczęścia?”, „A ty uważasz, że co daje szczęście?” (Koniecznie nauczyciel musi ustosunkować się do wypowiedzi uczniów).

b) Faza realizacyjna

  1. Krótka informacja na temat życia i twórczości K. I. Gałczyńskiego (żył w latach 1905 – 1953, twórca Teatrzyku Zielona Gęś, cechy twórczości: absurd, poczucie humoru, ideał harmonii, prostoty, ładu, bajkowość, magia, delikatność).

  2. Odczytanie wiersza K. I. Gałzynskiego, Prośba o wyspy szczęśliwe.

  3. Odwołanie się do znanych krain szczęśliwości np. Eden, Arkadia.

  4. Analiza i interpretacja wiersza:

    • w jakiej rzeczywistości dzieje się akcja tego wiersza? (rzeczywistość snu np. „ty mnie ukołysz i uśpij”, „we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu”),

    • wskaż te sformułowania w tekście, które świadczą o tym, że chodzi o wyspy,

    • jakie są te wyspy szczęśliwe? Wypisz odpowiednie środki stylistyczne (można wprowadzić pojęcie synestezji – zestawienie wyrazów oddziaływujących na różne zmysły, łączenie zmysłów),

    • proszę przyjrzeć się czasownikom. Do kogo w ten sposób poeta może się zwracać? Do kogo adresuje swoją prośbę o przewiezienie na wyspy szczęśliwe? (zawieź, rozwiej, zacałuj, ukołysz, uśpij, ukołysz, zasyp snem, otumań, pochyl miłością – w taki sposób można zwracać się tylko do osoby kochanej, bliskiej),

    • zadane uczniom pytania: „Jakie znacie pary zakochanych w literaturze?”,

    • podanie krótkiej informacji na temat żony Natalii (była bardzo ważna osobą w życiu poety, poświęcił jej wiele wierszy pełnych zachwytu, oczarowania, miłości).

c) Faza podsumowująca

  1. Zadanie uczniom pytania: „Co dla K. I. Gałczyńskiego było źródłem szczęścia?” (miłość do żony).

  2. Uczniowie samodzielnie zapisują, a potem odczytują wnioski z lekcji.

5. Bibliografia

Gałczyński K.I., Prośba o wyspy szczęśliwe, , [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 69.

Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a)Zadanie domowe

Odpowiedz na pytanie zawarte w temacie lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

brak

RSg1QuwQnv0Rk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.56 KB w języku polskim
Ro0Gpm8zYNDFY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim