Co przynosi szczęście? "Prośba o wyspy szczęśliwe" K.I Gałczyński
]
Co przynosi szczęście? K. I. Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna sylwetkę K. I. Galczyńskiego,
zna najpopularniejsze krainy szczęścia – Eden, Arkadie.
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi wskazać środki stylistyczne zastosowane w wierszu Gałczyńskiego,
potrafi wypowiedzieć się na temat źródeł prawdziwego szczęścia.
2. Metoda i forma pracy
Metoda oglądowa, metoda podawcza, dyskusja, praca indywidualna ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Tekst liryczny (K.I. Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe), zdjęcia Natalii, reprodukcje obrazów przedstawiające krainy szczęścia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rozmowa z uczniami na temat: „Co znaczy dla Ciebie być szczęśliwym?”, „Co dla ludzi jest źródłem szczęścia?”, „A ty uważasz, że co daje szczęście?” (Koniecznie nauczyciel musi ustosunkować się do wypowiedzi uczniów).
b) Faza realizacyjna
Krótka informacja na temat życia i twórczości K. I. Gałczyńskiego (żył w latach 1905 – 1953, twórca Teatrzyku Zielona Gęś, cechy twórczości: absurd, poczucie humoru, ideał harmonii, prostoty, ładu, bajkowość, magia, delikatność).
Odczytanie wiersza K. I. Gałzynskiego, Prośba o wyspy szczęśliwe.
Odwołanie się do znanych krain szczęśliwości np. Eden, Arkadia.
Analiza i interpretacja wiersza:
w jakiej rzeczywistości dzieje się akcja tego wiersza? (rzeczywistość snu np. „ty mnie ukołysz i uśpij”, „we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu”),
wskaż te sformułowania w tekście, które świadczą o tym, że chodzi o wyspy,
jakie są te wyspy szczęśliwe? Wypisz odpowiednie środki stylistyczne (można wprowadzić pojęcie synestezji – zestawienie wyrazów oddziaływujących na różne zmysły, łączenie zmysłów),
proszę przyjrzeć się czasownikom. Do kogo w ten sposób poeta może się zwracać? Do kogo adresuje swoją prośbę o przewiezienie na wyspy szczęśliwe? (zawieź, rozwiej, zacałuj, ukołysz, uśpij, ukołysz, zasyp snem, otumań, pochyl miłością – w taki sposób można zwracać się tylko do osoby kochanej, bliskiej),
zadane uczniom pytania: „Jakie znacie pary zakochanych w literaturze?”,
podanie krótkiej informacji na temat żony Natalii (była bardzo ważna osobą w życiu poety, poświęcił jej wiele wierszy pełnych zachwytu, oczarowania, miłości).
c) Faza podsumowująca
Zadanie uczniom pytania: „Co dla K. I. Gałczyńskiego było źródłem szczęścia?” (miłość do żony).
Uczniowie samodzielnie zapisują, a potem odczytują wnioski z lekcji.
5. Bibliografia
Gałczyński K.I., Prośba o wyspy szczęśliwe, , [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 69.
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a)Zadanie domowe
Odpowiedz na pytanie zawarte w temacie lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
brak