Co się wydarzyło?, kiedy?, gdzie?...- redagowanie ogłoszenia
Autor/autorka
Eugenia Jakubowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Co się wydarzyło?, kiedy?, gdzie?...- redagowanie ogłoszenia
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej oraz jest zgodny z rozkładem materiału do podręcznika „Słowa z uśmiechem” do klasy szóstej szkoły podstawowej, wydawnictwa WSiP. Temat będzie realizowany z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie nowej technologii zwiększa autonomię ucznia, niweluje trudności w komunikowaniu się, a także umożliwia dostosowanie przez nauczyciela zadań do indywidualnych możliwości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Dzięki zastosowaniu TIK uczniowie są bardziej zmotywowani do samodzielnej pracy i skupieni na lekcji. Uczą się oceniać pracę swoją, kolegów i koleżanek. Oprócz tego nowoczesna technologia uatrakcyjnia zajęcia i przyczynia się do bardziej efektywnej realizacji celów lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Celem lekcji jest zdobycie przez uczniów praktycznej umiejętności redagowania ogłoszenia oraz zapamiętania najistotniejszych cech tej formy wypowiedzi.
8. Cele szczegółowe zajęć
wiedza – uczeń wie jak napisać ogłoszenie, zna jego budowę
umiejętności – uczeń potrafi napisać krótkie ogłoszenia o różnej treści stosownie do zaistniałej sytuacji, potrafi dostosować styl tekstu do sytuacji i adresata oraz doskonali umiejętność posługiwania się nowoczesną technologią informacyjno‑komunikacyjną.
postawy – kształtowanie postawy wrażliwości na piękno i poprawność języka polskiego
9. Metody i formy pracy
podająca (objaśnienie)
praktycznego działania– ćwiczenie redakcyjne( napisanie ogłoszenia)
ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem platformy: Epodreczniki, Wordwall
ankieta ewaluacyjna w Gooogle Formularze
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, praca w parach
10. Środki dydaktyczne
tablica multimedialna (dostep do platformy: epodreczniki, wordwall - ćwiczenia interaktywne)
kanał you tube
karty pracy dla uczniów
11. Wymagania w zakresie technologii
Sala lekcyjna z laptopem, projektorem i tablicą multimedialną oraz podłączeniem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Powitanie uczniów.
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach i okolicznościach, kiedy spotkali się z różnymi ogłoszeniami oraz miejscami ich zamieszczania. Podsumowanie rozważań wstępnych, ustalenie konkretnych sytuacji kiedy piszemy eogłoszenia.
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i celami (zapisanie tematu do zeszytu).
Ustalenie elementów ogłoszenia: ćwiczenie1
Odwzorowanie notatki do zeszytu.
Aktywność 2
Temat: Działanie
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia ogłoszenia, wyświetlenie filmu instruktażowego, jak napisać ogłoszenie na kanale you tube:
https://www.youtube.com/watch?v=WRkoxG_yGyE
Doskonalenie umiejętności budowania ogłoszeń - ćwiczenia interaktywne
https://epodreczniki.pl/a/smocza-jame-sprzedam/DwrWMGltL - ćwiczenie 5
Aktywność 3
Temat: Praktyka - zadanie redakcyjne
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie utrwalają pozyskaną wiedzę do napisania ogłoszenia - ćwiczenie redakcyjne – samodzielne napisanie ogłoszenia (temat dowolny).
Zaprezentowanie przez kilku uczniów napisanych ogłoszeń. Ocena koleżeńska, wybranie najładniejszego ogłoszenia.
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel podsumowuje pracę podczas lekcjii i zadaje:
Zadanie domowe
Wciel się w postać Pana Kleksa i napisz ogłoszenie o planowanym locie balonem. Ogłoszeniu możesz nadać ciekawą szatę graficzną.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja
https://forms.gle/i8BPumRVqqooUgCk9
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję należy przeprowadzić w sali, w której jest dostęp do tablicy interaktywnej. Uczniowie mogą wykonywać zadania indywidualnie lub w parach. Przed lekcją należy powielić kart pracy.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć