Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Eugenia Jakubowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Co się wydarzyło?, kiedy?, gdzie?...- redagowanie ogłoszenia

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej oraz jest zgodny z rozkładem materiału do podręcznika „Słowa z uśmiechem” do klasy szóstej szkoły podstawowej, wydawnictwa WSiP. Temat będzie realizowany z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Użycie nowej technologii zwiększa autonomię ucznia, niweluje trudności w komunikowaniu się, a także umożliwia dostosowanie przez nauczyciela zadań do indywidualnych możliwości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Dzięki zastosowaniu TIK uczniowie są bardziej zmotywowani do samodzielnej pracy i skupieni na lekcji. Uczą się oceniać pracę swoją, kolegów i koleżanek. Oprócz tego nowoczesna technologia uatrakcyjnia zajęcia i przyczynia się do bardziej efektywnej realizacji celów lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Celem lekcji jest zdobycie przez uczniów praktycznej umiejętności redagowania ogłoszenia oraz zapamiętania najistotniejszych cech tej formy wypowiedzi.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. wiedza – uczeń wie jak napisać ogłoszenie, zna jego budowę

  2. umiejętności – uczeń potrafi napisać krótkie ogłoszenia o różnej treści stosownie do zaistniałej sytuacji, potrafi dostosować styl tekstu do sytuacji i adresata oraz doskonali umiejętność posługiwania się nowoczesną technologią informacyjno‑komunikacyjną.

  3. postawy – kształtowanie postawy wrażliwości na piękno i poprawność języka polskiego

9. Metody i formy pracy

podająca (objaśnienie)

praktycznego działania– ćwiczenie redakcyjne( napisanie ogłoszenia)

ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem platformy: Epodreczniki, Wordwall

ankieta ewaluacyjna w Gooogle Formularze

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, praca w parach

10. Środki dydaktyczne

tablica multimedialna (dostep do platformy: epodreczniki, wordwall - ćwiczenia interaktywne)

kanał you tube

karty pracy dla uczniów

11. Wymagania w zakresie technologii

Sala lekcyjna z laptopem, projektorem i tablicą multimedialną  oraz podłączeniem  do internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Powitanie uczniów. 

      Uczniowie opowiadają  o swoich doświadczeniach  i okolicznościach, kiedy spotkali się z różnymi ogłoszeniami oraz miejscami ich zamieszczania.                                                                                    Podsumowanie rozważań wstępnych, ustalenie  konkretnych sytuacji kiedy  piszemy eogłoszenia. 

      Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i celami (zapisanie tematu do zeszytu). 

      Ustalenie elementów ogłoszenia: ćwiczenie1

      Odwzorowanie notatki do zeszytu.

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Praktyka - zadanie redakcyjne

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie utrwalają pozyskaną wiedzę do napisania ogłoszenia - ćwiczenie redakcyjne – samodzielne napisanie ogłoszenia (temat dowolny).

      Zaprezentowanie przez kilku uczniów napisanych ogłoszeń. Ocena koleżeńska, wybranie najładniejszego ogłoszenia.

  • Aktywność 4

    • Temat: Podsumowanie

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel podsumowuje pracę podczas lekcjii  i zadaje:

      Zadanie  domowe

      Wciel się w postać Pana Kleksa i napisz ogłoszenie o planowanym locie balonem.  Ogłoszeniu możesz nadać ciekawą szatę graficzną. 

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ewaluacja

https://forms.gle/i8BPumRVqqooUgCk9

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję należy przeprowadzić w sali, w której  jest dostęp do tablicy interaktywnej.  Uczniowie mogą wykonywać zadania indywidualnie lub w parach. Przed lekcją należy powielić kart pracy.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć