Co słychać i widać w gminie Goszczanów?
Autor/autorka
Aleksandra Frączek
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Co słychać i widać w gminie Goszczanów?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Realizacja podstawy programowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii wspiera proces uczenia, zapamiętywania, rozwija kreatywność dzieci.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwijanie umiejętności rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, elementów kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.
8. Cele szczegółowe zajęć
Przedstawia wybraną legendę dotyczące regionu, w którym mieszka.
Wymienia ważne i ciekawe miejsca, zabytki, instytucje w swojej gminie.
Rozwija kreatywność i działalność twórczą.
9. Metody i formy pracy
Metody:
uczenie przez doświadczenie;
burza mózgów;
ćwiczenia interaktywne;
podająca‑opowiadanie legendy;
zabawa konstrukcyjna;
działalność plastyczna.
10. Środki dydaktyczne
Zasoby: Wordwall, LearningApss, Google, klocki, karta pracy - szablon herbu.
11. Wymagania w zakresie technologii
Rzutnik, ekran, laptop z dostępem do internetu, miejsce na klocki.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Poznaj mnie po zdjęciach
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel udostępnia uczniom ćwiczenie interaktywne polegające na odgadnięciu, co kryje się na zdjęciu ukrytym pod puzzlami (zabytkowy kościół w Goszczanowie). Puzzle odsłaniane są pojedynczo w miarę poprawnego dopasowywania obrazków do kategorii.
https://learningapps.org/display?v=p3yop0omn22
Następnie nauczyciel udostępnia na ekranie galerię innych zdjęć przedstawiających okolice gminy Goszczanów znajdujących się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Goszczanów.
http://www.goszczanow.bip.cc/p,82,_aleria_zdjec.html
Aktywność 2
Temat: Kuzyn z Afryki
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że do każdego z nich przyjeżdża kuzyn z Afryki, który nigdy jeszcze nie był w Polsce. Chciałby zobaczyć, gdzie mieszkają i poznać ich okolicę. Uczniowie zastanawiają się, co ciekawego mogliby pokazać kuzynowi, gdzie go zaprowadzić i o czym opowiedzieć - burza mózgów.
Aktywność 3
Temat: Co wyróżnia gminę Goszczanów?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wyjaśnia uczniom co to jest gmina i pokazuje mapę gminy Goszczanów: https://www.google.com/search?q=mapa+gminy+goszczan%C3%B3+google+maps&oq=mapa+gminy+goszczan%C3%B3+google+maps&aqs=chrome..69i57j0i546l3.8001j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Informuje kto jest wójtem gminy oraz pokazuje herb gminy: https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_gminy_Goszczan%C3%B3w Następnie opowiada krótką historię miejscowości Goszczanów: http://www.goszczanow.com/asp/historia,8,,1 I pokazuje malownicze dorzecze Swędrni (dopływ rzeki Prosny): http://www.garnek.pl/meggik/4854098/swedrnia-doplyw-prosny Nauczyciel omawia czym wyróżnia się gmina Goszczanów spośród innych gmin. Podkreśla rolniczy charakter gminy i odwołuje się do doświadczenia uczniów, pytając jakie hodowle i uprawy znajdują się w ich okolicy. Wymienia miejsca użyteczności publicznej w gminie, takie jak: Gminny Ośrodek Kultury, Urząd Gminy, Urząd Pocztowy, Banki, Szkoły Podstawowe: http://www.goszczanow.naszgok.pl/zespoly-artystyczne/zespol-spiewaczy-znad-swedrnii http://www.goszczanow.com/asp/instytucje,12,,1 http://www.goszczanow.com/asp/oswiata,13,,1 Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zabytkowy kościół w Goszczanowie: http://www.goszczanow.com/asp/zabytki,9,,1 Z kościołem związana jest legenda o Turczynkach, którą nauczyciel opowiada na podstawie tekstu ze strony: http://www.schondorf.pl/odkrycia/goszczanowskie-turczynki-proba-wyjasnienia-zbrodni-sprzed-400-lat/
Aktywność 4
Temat: Zabawa i kreacja
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza dzieci do ćwiczenia interaktywnego Koło fortuny: https://wordwall.net/pl/resource/29247662/co-wiem-o-gminie-goszczan%c3%b3w
Na koniec nauczyciel proponuje uczniom zabawę, polegającą na zbudowaniu z klocków swojego symbolu gminy Goszczanów lub zaprojektowaniu herb swojej miejscowości w formie plastycznej.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel sprawdza u uczniów poziom opanowanej wiedzy podczas wykonywania ćwiczenia interaktywnego Koło fortuny oraz obserwując działalność plastyczną.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna