Co to jest algorytm?
Autor/autorka
LUCJA KOŁACZYŃSKA
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Co to jest algorytm?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową, przewidziany do realizacji w klasie siódmej. Nauka algorytmiki jest przydatna przez całe życie. Stosujemy ją nie tylko w szkole, ale również wykorzystujemy w życiu codziennym.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Praca w wybranej technologii umożliwia uczniom natychmiastową weryfikację stawianej hipotezy w zakresie wykonywanego ćwiczenia oraz możliwość nawiązania współpracy podczas realizowania projektu.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów.
8. Cele szczegółowe zajęć
stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy
Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków;
rozwija znajomość algorytmów i wykonuje eksperymenty z algorytmami, korzystając z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów;
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
- pokaz z objaśnieniem
- burza mózgów
- metoda problemowa
Formy pracy:
- praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Strona ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/66699000
Film instruktażowy https://www.youtube.com/watch?v=6UZcvXpWbzo
program magiczne bloczki http://erisoftware.pl/dla-szkoly/schematy-blokowe-magiczne-bloczki
11. Wymagania w zakresie technologii
Każdy uczeń jest wyposażony w stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu.
Na tablicy multimedialnej będą przedstawiane kolejne etapy projektów uczniowskich
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - algorytmy wokół nas.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy potraficie podać przepis na zrobienie sałatki owocowej? Zapiszcie krótki przepis.
Uczniowie pracują parami. Prezentują swoje przepisy.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - co wspólnego może mieć przepis na sałatkę z dzisiejszym tematem oraz z informatyką?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Codziennie, na każdym kroku człowiek musi rozwiązywać rozmaite problemy. Problemem może być każda, nawet najprostsza czynność – na przykład obejrzenie filmu, otwarcie drzwi, czy zaparzenie kawy. Czynności te dla nikogo nie stanowią problemu, jednak spróbuj sobie wyobrazić, że musisz zaprogramować robota, który rozumie tylko kilka podstawowych poleceń np. krok w przód, obróć, podnieś itd. Musisz mu podać konkretną listę zadań, aby otworzył drzwi. Nie jest to już takie proste, zwłaszcza, że przygotowanie listy poleceń do otwarcia konkretnych drzwi, nie spowoduje, ze robot otworzy każde.
Taką listę czynności, którą należy wykonać aby osiągnąć określony cel nazywamy algorytmem.
Bardzo dobrym przykładem algorytmu w życiu codziennym jest przepis kulinarny. Przykładowo przepis na jajecznicę zawiera wszystkie elementy klasycznego algorytmu: są dane początkowe, czyli składniki i jest opis czynności jakie należy na tych składnikach wykonać, aby uzyskać pożądany efekt. Jest również podana kolejność, której należy bezwzględnie przestrzegać. Jest i opis wyników – czyli gotowa potrawa.
Aktywność 3
Temat: Teoria Uzupełniamy i porządkujemy wiedzę na temat algorytmów
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Algorytm to przepis rozwiązania zadania, zawierający opis danych wraz z opisem czynności, które należy w określonym porządku wykonać, aby osiągnąć określony cel.
Algorytm musi posiadać następujące cechy:
• poprawność – dla każdego popularnego zestawu danych, po wykonaniu skończonej liczby czynności, prowadzi do poprawnych wyników;
• jednoznaczność – w każdym przypadku jego zastosowania, dla tych samych danych uzyskamy ten sam wynik
• szczegółowość – aby wykonawca algorytmu rozumiał opisane czynności i potrafił je wykonać
• uniwersalność – aby służył do rozwiązywania pewnej grupy zadań, a nie tylko jednego zadania: np. algorytm jest przepisem na rozwiązanie równania postaci ax+b=0 dla dowolnych współczynników a i b, a nie – jednego konkretnego równania, np. 2x+3=0
Aktywność 4
Temat: Praktyka - Tworzymy projekt
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Jak sprawdzić Uczniowie zapoznają się z informacjami https://www.youtube.com/watch?v=6UZcvXpWbzo
Następnie wchodzą na stronę https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/66699000 próbują wykonać polecenia.
Przykład 1
Skonstruuj algorytm obliczania sumy dwóch liczb. Rozwiązanie : Rozwiązanie w postaci schematu blokowego pokazuje przebieg algorytmu. Pobierane są wartości dwóch liczb i zapisywane odpowiednio w zmiennej „a” oraz „b”. W konstrukcji algorytmu została też użyta zmienna „s” oznaczająca sumę. W skrzynce instrukcyjnej nastąpiło przypisanie wartości zmiennej „s” sumy wartości zmiennych „a” i „b”. Następnie w skrzynce wejścia / wyjścia został wyprowadzony wynik i algorytm kończy swój przebieg. Przykład ten jest bardzo prostym przykładem.
Przykład 2.
Skonstruuj algorytm obliczania obwodu prostokąta.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rozmowa z uczniami na temat trudności poszczególnych zadań.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Algorytmika przynajmniej na poczatku pownna być zabawą. Zajęcia powinny integrować uczniów. Bardzo ważne jest nawiazywanie wzajemnych relacji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna