Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

LUCJA KOŁACZYŃSKA

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Co to jest algorytm?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową, przewidziany do realizacji w klasie siódmej. Nauka algorytmiki jest przydatna przez całe życie. Stosujemy ją nie tylko w szkole, ale również wykorzystujemy w życiu codziennym.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Praca w wybranej technologii umożliwia uczniom natychmiastową weryfikację stawianej hipotezy w zakresie wykonywanego ćwiczenia oraz możliwość nawiązania współpracy podczas realizowania projektu.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy

  2. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków;

  3. rozwija znajomość algorytmów i wykonuje eksperymenty z algorytmami, korzystając z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów;

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:
- pokaz z objaśnieniem
- burza mózgów
- metoda problemowa
Formy pracy:
- praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Strona ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/66699000
Film instruktażowy https://www.youtube.com/watch?v=6UZcvXpWbzo
program magiczne bloczki http://erisoftware.pl/dla-szkoly/schematy-blokowe-magiczne-bloczki

11. Wymagania w zakresie technologii

Każdy uczeń jest wyposażony w stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu.
Na tablicy multimedialnej będą przedstawiane kolejne etapy projektów uczniowskich

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie - algorytmy wokół nas.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zadaje pytanie: Czy potraficie podać przepis na zrobienie sałatki owocowej? Zapiszcie krótki przepis.
      Uczniowie pracują parami. Prezentują swoje przepisy.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - co wspólnego może mieć przepis na sałatkę z dzisiejszym tematem oraz z informatyką?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Codziennie, na  każdym kroku  człowiek musi  rozwiązywać  rozmaite  problemy. Problemem może być każda, nawet najprostsza czynność  – na  przykład obejrzenie filmu, otwarcie drzwi, czy zaparzenie kawy. Czynności te dla nikogo  nie stanowią  problemu, jednak  spróbuj sobie  wyobrazić,  że musisz zaprogramować robota, który rozumie tylko kilka podstawowych poleceń  np. krok  w przód, obróć, podnieś  itd.  Musisz  mu  podać  konkretną listę  zadań, aby otworzył  drzwi.  Nie  jest to już  takie proste, zwłaszcza,  że przygotowanie listy poleceń do otwarcia konkretnych drzwi, nie spowoduje, ze robot otworzy każde.
      Taką  listę  czynności,  którą  należy wykonać  aby osiągnąć  określony cel nazywamy algorytmem.
      Bardzo dobrym  przykładem  algorytmu  w  życiu codziennym jest  przepis kulinarny. Przykładowo przepis na  jajecznicę  zawiera wszystkie elementy klasycznego algorytmu: są  dane  początkowe,  czyli składniki  i jest opis czynności jakie  należy na tych składnikach wykonać,  aby uzyskać  pożądany efekt. Jest  również  podana  kolejność, której należy  bezwzględnie przestrzegać.  Jest i opis wyników – czyli gotowa potrawa.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria Uzupełniamy i porządkujemy wiedzę na temat algorytmów

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Algorytm  to przepis rozwiązania zadania,  zawierający opis danych wraz  z  opisem  czynności,  które należy w określonym porządku wykonać, aby osiągnąć  określony cel. 
      Algorytm musi posiadać  następujące cechy:
      •  poprawność  – dla  każdego popularnego zestawu  danych, po  wykonaniu  skończonej liczby  czynności, prowadzi do poprawnych wyników;
      •  jednoznaczność  – w  każdym przypadku jego zastosowania, dla tych  samych danych uzyskamy ten sam wynik
      •  szczegółowość  – aby wykonawca algorytmu rozumiał  opisane  czynności i potrafił  je wykonać
      •  uniwersalność  – aby  służył  do  rozwiązywania  pewnej grupy  zadań,  a nie  tylko jednego zadania:  np. algorytm  jest przepisem na  rozwiązanie równania postaci  ax+b=0  dla dowolnych współczynników  a  i  b, a nie –  jednego konkretnego równania, np.  2x+3=0

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka - Tworzymy projekt

    • Czas trwania: 25 minut

    • Opis aktywności:

      Jak sprawdzić Uczniowie zapoznają się z informacjami https://www.youtube.com/watch?v=6UZcvXpWbzo
      Następnie wchodzą na stronę https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/66699000 próbują wykonać polecenia.
      Przykład 1
      Skonstruuj algorytm  obliczania sumy  dwóch liczb. Rozwiązanie : Rozwiązanie  w postaci  schematu blokowego pokazuje przebieg  algorytmu. Pobierane  są wartości dwóch liczb i  zapisywane  odpowiednio  w  zmiennej  „a”  oraz „b”.  W  konstrukcji algorytmu została też  użyta zmienna „s” oznaczająca sumę.  W  skrzynce instrukcyjnej   nastąpiło przypisanie wartości zmiennej  „s” sumy wartości  zmiennych „a” i  „b”.  Następnie w  skrzynce  wejścia /  wyjścia został  wyprowadzony  wynik i algorytm kończy swój przebieg. Przykład ten  jest bardzo prostym  przykładem.  
      Przykład 2. 
      Skonstruuj algorytm obliczania obwodu prostokąta.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Rozmowa z uczniami na temat trudności poszczególnych zadań.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Algorytmika przynajmniej na poczatku pownna być zabawą. Zajęcia powinny integrować uczniów. Bardzo ważne jest nawiazywanie wzajemnych relacji.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna