Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co to jest epika?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: cechy rodzajowe epiki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: odnajdywać cechy rodzajowe w konkretnych utworach epickich.

2. Metoda i forma pracy

Eelementy wykładu, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Baśnie tysiąca i jednej nocy.

  2. Doyle A.C., Pies Baskerille’ów .

  3. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  4. Lem St., Cyberiada.

  5. Prus B., Kamizelka.

  6. Reymont Wł.St., Chłopi.

4. Przebieg lekcji

  1. Uświadomienie celów lekcji.

  2. Podzielenie klasy na 5 grup.

  3. Każda z grup otrzymuje zestaw tabel zbierających informację o rodzaju literackim Załącznik 1 i Podręczny słownik terminów literackich oraz fragmenty tekstów (bądź całe utwory) do opracowania. Załącznik 2

  4. Praca w grupach — udowodnienie, że tekst należy do rodzaju literackiego, odnalezienie cech rodzajowych.

  5. Prezentacja wyników pracy grup.

  6. Dyskusja podsumowująca o doświadczeniach literackich uczniów.

5. Bibliografia

  1. Baśnie tysiąca i jednej nocy.

  2. Doyle A.C., Pies Baskerille’ów .

  3. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  4. Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.

  5. Lem St., Cyberiada.

  6. Prus B., Kamizelka.

  7. Reymont Wł.St., Chłopi.

6. Załączniki

a) Załącznik 1

Porównywane
zagadnienie

Epika

Składnik
dominujący

fabuła aktualizująca się za pomocą narracji

Podmiot literacki

nazwa

narrator

rola

ważna

postawa

* jest skupiony na relacjonowaniu zdarzeń i stanu rzeczy
* przez swą relację wpływa na wygląd i charakter świata przedstawionego
* może (ale nie musi) jawnie określać swój stosunek do odtwarzanych faktów i zdarzeń; na ogół sugeruje, że jest obiektywny

wypowiedź

zazwyczaj w 3. osobie l.poj. lub 1. os. l.poj.

Konstrukcje stylistyczne

sytuacja

sytuacja narracji
(wyznacza ją stosunek podmiotu literackiego do przedmiotu wypowiedzi: faktów, bohaterów, przedmiotów itp.)

funkcja

dominuje funkcja poznawcza

Świat przedstawiony

samodzielność

* stanowi wartość samodzielną, jest wysunięty na plan pierwszy
* ukazywany jest jako w małym stopniu zależny od podmiotu (narratora)

rola fabuły, akcji

podstawowa

czas

dwa porządki czasowe:
czas narracji, w którym toczy się opowiadanie narratora oraz czas fabuły, w którym toczą się opowiadane zdarzenia (zwykle ujęte jako zamknięta przeszłość); na ogół przeważa czas fabuły, realizowany formami czasu przeszłegoIndeks górny a

Podstawowa forma przekazu

narracja występująca w dwu podstawowych odmianach: opowiadania i opisu;
* mowa postaci,
* ich dialogi i monologi występują tylko jako przytoczenia w narracji

Rola sztuki słowa

ważna

Kontakt odbiorcy z dziełem

zazwyczaj bezpośrednia lektura

Wybrane gatunki

baśń, epos, opowiadanie, powieść, pamiętnik

b) Załącznik 2

Baśnie tysiąca i jednej nocy.

Doyle A.C., Pies Baskerille’ów .

Lem St., Cyberiada.

Prus B., Kamizelka.

Reymont Wł.St., Chłopi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja powiązana tematycznie i treściowo z dwoma innymi dotyczącymi pozostałych rodzajów literackich.

RAm49H9zzrzhI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 122.08 KB w języku polskim
R10uKfNisSplX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim