Co to jest epika?
Co to jest epika?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: cechy rodzajowe epiki.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: odnajdywać cechy rodzajowe w konkretnych utworach epickich.
2. Metoda i forma pracy
Eelementy wykładu, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Baśnie tysiąca i jednej nocy.
Doyle A.C., Pies Baskerille’ów .
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Lem St., Cyberiada.
Prus B., Kamizelka.
Reymont Wł.St., Chłopi.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Podzielenie klasy na 5 grup.
Każda z grup otrzymuje zestaw tabel zbierających informację o rodzaju literackim Załącznik 1 i Podręczny słownik terminów literackich oraz fragmenty tekstów (bądź całe utwory) do opracowania. Załącznik 2
Praca w grupach — udowodnienie, że tekst należy do rodzaju literackiego, odnalezienie cech rodzajowych.
Prezentacja wyników pracy grup.
Dyskusja podsumowująca o doświadczeniach literackich uczniów.
5. Bibliografia
Baśnie tysiąca i jednej nocy.
Doyle A.C., Pies Baskerille’ów .
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.
Lem St., Cyberiada.
Prus B., Kamizelka.
Reymont Wł.St., Chłopi.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Porównywane | Epika | |||
Składnik | fabuła aktualizująca się za pomocą narracji | |||
Podmiot literacki | nazwa | narrator | ||
rola | ważna | |||
postawa | * jest skupiony na relacjonowaniu zdarzeń i stanu rzeczy | |||
wypowiedź | zazwyczaj w 3. osobie l.poj. lub 1. os. l.poj. | |||
Konstrukcje stylistyczne | sytuacja | sytuacja narracji | ||
funkcja | dominuje funkcja poznawcza | |||
Świat przedstawiony | samodzielność | * stanowi wartość samodzielną, jest wysunięty na plan pierwszy | ||
rola fabuły, akcji | podstawowa | |||
czas | dwa porządki czasowe: | |||
Podstawowa forma przekazu | narracja występująca w dwu podstawowych odmianach: opowiadania i opisu; | |||
Rola sztuki słowa | ważna | |||
Kontakt odbiorcy z dziełem | zazwyczaj bezpośrednia lektura | |||
Wybrane gatunki | baśń, epos, opowiadanie, powieść, pamiętnik | |||
b) Załącznik 2
Baśnie tysiąca i jednej nocy.
Doyle A.C., Pies Baskerille’ów .
Lem St., Cyberiada.
Prus B., Kamizelka.
Reymont Wł.St., Chłopi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powiązana tematycznie i treściowo z dwoma innymi dotyczącymi pozostałych rodzajów literackich.