SCENARIUSZ

Temat: Co to jest fotografia?

- definicja fotografii

- etymologia słowa: fotografia

- ważne momenty w dziejach fotografii

- nazwiska związane z historią fotografii

Metoda i forma pracy

- elementy wykładu, pogadanka, praca indywidualna, mapka skojarzeniowa

Środki dydaktyczne

- zdjęcia przyniesione przez uczniów

Przebieg lekcji

Wstęp:

Przywitanie uczniów i sprawdzenie obecności.

Podanie tematu i celów lekcji.

Rozwinięcie:

Wprowadzenie nauczyciela:

Pierwsza fotografia przedstawia widok z okna Josepha Niepce’a. Zarejestrowana jest na cynowo‑ołowianej płytce o wymiarach 20,5 cm x 16,5 cm, pokrytej naturalnym atłasem. Rok pochodzenia: 1826.

Kolejna ważna data w historii fotografii to rok 1837. Pierwszy obraz otrzymamy na srebrnej płytce miedzianej to „Martwa natura” Louisa Daguerre’a. Czas naświetlania takiego rodzaju dagerotypu wynosił od 15 do 30 minut, podczas gdy heliografy Niepce’a naświetlano osiem godzin.

W 1848 roku uwieczniono na zdjęciu poetę Edgara Allana Poe, który po obejrzeniu efektu stwierdził: „Rzeczywiście, płyta dagerotypu jest nieskończenie bardziej wierna w swym przedstawieniu niż jakikolwiek obraz wykonany ludzką ręką”.

Kolejna ważna data w historii fotografii to rok 1888. Wtedy to George Eastman wyprodukował pierwszy aparat składany na film zwojowy – tzw. Nr 1 Kodak. Jego hasło reklamowe brzmiało: „Ty naciskasz guzik, my robimy resztę”.

Nauczyciel pisze na tablicy słowo „fotografia” i prosi uczniów, aby podchodzili do tablicy i wokół tego słowa zapisywali skojarzenia, które przychodzą im na myśl – można zapisać czasowniki i przymiotniki, które związane są z fotografią.

Pogadanka na temat: jak można zdefiniować fotografię?

Wnioski: fotografię określa zbiór dużej ilości różnorodnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Nauczyciel podaje etymologię słowa „fotografia”. Słowo to pochodzi z języka greckiego: photos – światło, graphein – rysować, pisać – rysowanie za pomocą światła. Nauczyciel przedstawia także podział technik fotograficznych:

Fotografia tradycyjna opiera się na chemii światłoczułych związków srebra:

fotografia monochromatyczna

fotografia barwna

Fotografia elektroniczna opiera się na technikach elektrooptycznych:

fotografia analogowa

fotografia cyfrowa

Wskazani uczniowie prezentują fotografie, które przynieśli i opisują, kto lub co się na nich znajduje. Pomoże to odpowiedzieć uczniom na pytanie, po co człowiekowi potrzebna jest fotografia. Przykładowy wniosek: fotografia służy zatrzymaniu chwili.

Nauczyciel prosi jednego z uczniów, aby przeczytał słowa Charlesa Baudelaire’a: „I teraz tłum mówi do siebie: ponieważ fotografia daje nam gwarancję dokładności, o jakiej marzyliśmy (naprawdę w to wierzą ci głupcy!) – to fotografia i sztuka stanowią jedno i to samo. Od tej chwili nasze plugawe społeczeństwo złożone z samych narcyzów popędziło zgodnie, by spojrzeć na swoje trywialne oblicze na skrawku metalu…”.

Pogadanka na temat tych słów. Nauczyciel pyta, czy uczniowie się z nimi zgadzają i jakie wątpliwości one w nich budzą.

Zakończenie:

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Podanie zadania domowego.

Załączniki

Bibliografia:

Bogdanowicz P., Człowiek i czas, WSiP, Warszawa 1989.

Storczyk S., Wiadomości o sztuce, WSiP 1969.

Zadanie domowe

Napisz wypracowanie na jeden z tematów znajdujących się poniżej. Pamiętaj, aby Twoja praca nie przekroczyła jednej strony A4.

  1. Kto jest Twoim ulubionym fotografem prasowym?

  2. Jakich znasz twórców zajmujących się fotografią artystyczną? Scharakteryzuj twórczość jednego z nich.

  3. Opisz zdjęcie, które sam wykonałeś, i z efektowności którego jesteś bardzo zadowolony.

RnsHLc5uFKD6K

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.50 KB w języku polskim