Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co to jest fraszka?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna cechy gatunkowe fraszki.

Uczeń zna wybrane fraszki Jana Kochanowskiego, Jana Sztaudyngera i Jana Twardowskiego.

Uczeń zna wypowiedzi J. Tuwima, J. Krzyżanowskiego i B. Chrząstowskiej na temat fraszek Jana Kochanowskiego.

b) Umiejętności

Uczeń definiuje fraszkę, wskazuje cechy charakterystyczne gatunku.

Uczeń interpretuje wymowę fraszek Jana Kochanowskiego, Jana Sztaudyngera i Jana Twardowskiego.

Uczeń porównuje tematykę fraszek pochodzących z różnych okresów literackich, wskazuje cechy wspólne i różnice.

Uczeń tworzy zestaw tematów, które byłyby aktualne we fraszkach współczesnych.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają słowo „fraszka” i powiedzieli, jak je rozumieją, co ono oznacza. Uczniowie podają przykłady sytuacji, które można skomentować słowami: to fraszka!

Uczniowie czytają w podręczniku fragment tekstu Juliana Tuwima „Cztery wieki fraszki polskiej” (s. 29) i odpowiadają, jak poeta definiuje fraszkę. Uczniowie zastanawiają się, jakie cechy może mieć fraszka jako gatunek literacki. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy, np. lekki, błahy temat, utwór pisany dla rozrywki, prosty język.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku fraszkę J. Kochanowskiego „Na Konrata” i odpowiadają na pytania: kto jest adresatem utworu?, jak nazywa się środek artystyczny będący bezpośrednim zwrotem do osoby, przedmiotu, zjawiska?, jaką sytuację opisuje poeta?, dlaczego Konrat milczy?, jaką ludzką przywarę pokazuje poeta?, na czym polega humor w tym utworze?

Uczniowie samodzielnie czytają pozostałe fraszki z podręcznika: „O Koźle”, „Na nabożną”, „Na młodość”, „O miłości”, „Do Hanny”. Wyjaśniają sens każdej fraszki, znajdują cechy wspólne utworów.

Uczniowie opowiadają o znaczeniu fraszek i uzupełniają tabelę na temat ukazanych w nich cech i przywar ludzkich.

Tytuł fraszki

O Koźle

Na nabożną

Na młodość

O miłości

Do Hanny

Przywara bądź cecha ludzka

pijaństwo

fałszywa religijność

zapominanie o prawach młodości

bezbronność wobec miłości

obojętność na uczucie miłości

Uczniowie wymieniają cechy wspólne utworów:

- utwory krótkie

- pojawia się humor

- tematyka dotyczy cech ludzkich

- wyrazista pointa, sentencja

- występowanie apostrofy

Uczniowie sprawdzają, czy podane przez nich wyrażenia odpowiadają wypisanym wcześniej cechom gatunku.

Uczniowie czytają w podręczniku dwa teksty o fraszkach (s. 29): fragmenty „Dziejów literatury polskiej” Jana Krzyżanowskiego i fragment „Lektury i poetyki” Bożeny Chrząstowskiej. Na podstawie tych tekstów i wypisanych wcześniej cech układają w parach własne definicje fraszki.

Uczniowie prezentują swoje prace. Nauczyciel i uczniowie omawiają propozycje, zapisują jedną, która najlepiej oddaje cechy gatunkowe fraszki.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel informuje uczniów, że przeczytają fraszki Jana Sztaudyngera i Jana Twardowskiego, twórców piszących w wieku XX. Uczniowie czytają fraszki z podręcznika i zastanawiają się, czy są one podobne do tych napisanych przez Jana Kochanowskiego, które są bliższe stylowi poety renesansowego, czym różnią się fraszki Jana Twardowskiego.

Każdy uczeń na wybranej fraszce wskazuje cechy gatunkowe.

Uczniowie wyjaśniają, o jakich cechach ludzkich opowiadają poeci.

Uczniowie tworzą wspólnie zestaw cech ludzkich, które byłyby dobrym tematem współczesnych fraszek. Przedstawiają propozycje kontekstów sytuacyjnych, w jakich by je przedstawili.

5. Bibliografia

M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Napisz fraszkę, której tematyka będzie dziś bardzo aktualna. Postaraj się, aby twoja fraszka zrealizowała jak najwięcej cech gatunkowych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

Rcs72syhpMiKE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.22 KB w języku polskim
R2WmJz4Gx0zBz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim