Co to jest miłość?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

1. rozumie konieczność dojrzałego, integralnego postrzegania miłości.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wypowiedzieć się na temat sensu i właściwego przesłania aktu seksualnego.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, burza mózgów, dyskusja problemowa.

3. Środki dydaktyczne

Pismo święte Nowego Testamentu.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. Zadanie pytania: „Jak myślicie, co jest w życiu najważniejsze?”. (Wśród wielu różnych odpowiedzi pada również słowo „miłość”.)

b) Faza realizacyjna

  1. Informujemy uczniów, że spośród wielu ważnych rzeczy, które wymienili wybieramy jedną, która jest źródłem wielu innych: miłość.

  2. Zapisanie tematu lekcji.

  3. Zadanie uczniom pytania: „Co to jest miłość? Z czym wam się kojarzy?”. (Należy odważnie zapisywać wszystkie odpowiedzi uczniów, łącznie z seksem, współżyciem seksualnym. Na pewno wśród wielu skojarzeń padnie słowo „uczucie”. Należy na to słowo zwrócić szczególną uwagę uczniów. Powiedzieć, że nie do końca zgadzamy się z tym, że miłość jest uczuciem, a przynajmniej nie jest tylko uczuciem.)

  4. Zadajemy uczniom pytanie: „Co to jest uczucie? Jakie są cechy uczucia?” (krótkotrwale, nagła reakcja na zaistniałą sytuację, towarzyszą uczuciu reakcje fizjologiczne np. pocenie, drżenie rąk).

  5. Podsumowanie: uczucie jest przemijające, krótkotrwałe, zależy od czynników zewnętrznych, to miłość, aby miała szanse na przetrwanie nie może opierać się tylko na uczuciu.

  6. Zadanie uczniom pytania: „Uczucie jest wstępem do budowania miłości. Nie można zatrzymać się na tym etapie. Jaki powinien być następny kok?” (Uczniowie wymieniają różne rzeczy. Można pokierować rozmową, zapytać, w czym przejawia się miłość rodziców do nas. Z czego rodzi zaufanie do drugiej osoby? W końcu młodzież sama dojdzie do wniosku, że następnym krokiem powinno być poznanie drugiej osoby, a z poznania drugie osoby rodzi się pragnienie czynienia dla niej jak najlepiej, rezygnacja z własnego egoizmu.)

  7. Podsumowanie: można uogólnić, że na prawdziwą miłość powinny składać się trzy elementy- uczucia, poznanie, działanie. Informujemy uczniów, że te trzy składniki zawiera w sobie POSTAWA. Zakochanie, zauroczenie jest uczuciem, ale prawdziwa miłość, która ma szanse na przetrwanie jest postawą. Podajemy inne przykłady uczuć i postaw (np. uczucie‑radość, złość, postawa‑tolerancja).

  8. Odczytanie fragmentu z Pisma świętego (Mk 12, 28‑34).

  9. Prosimy uczniów, aby wymienili te sfery ludzkiego życia, które należy, według Pana Jezusa, zaangażować w miłość (serce, dusze, umysł, moc).

  10. Zwracamy uwagę na analogie pomiędzy elementami postawy, a tym, co wymienia Pan Jezus (serce i dusza kojarzą się z uczuciami, umysł służy do poznawania świata, moc to chęć, wola do działania).

c) Faza podsumowująca

Rozmowa podsumowująca: w miłość należy zaangażować calego siebie, wszystkie sfery swojego życia. A współżycie seksualne jest znakiem miłości, a nie miłością samą w sobie. Dopiero rozwoj tych trzech aspektów czyni z aktu seksualnego znak wzajemnego oddania, zaufania, chęci slużenia. Dlatego najwłaściwszym miejscem jest małżeństwo.

5. Bibliografia

Pismo święte Nowego Testamentu, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Święty Paweł, Częstochowa 2006.

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rld2fbAD7LuIP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.89 KB w języku polskim
Ri0kuKaJxZ0jS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim