Co to jest śnieg?
Autor/autorka
Barbara Grzegorczyk
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Co to jest śnieg?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wie, jak powstaje śnieg i jakie są jego właściwości
uczeń bierze aktywny udział w zajęciach
Uczeń obserwuje pogodę, wykonuje samodzielnie doświadczenie, dokumentuje jego przebieg
9. Metody i formy pracy
Metody pracy : praktyczna, ćwiczeniowa, doświadczalna, zadań stawianych dziecku, giełda pomysłów
Formy : grupowa, indywidualna
10. Środki dydaktyczne
wycięta z kartki z bloku duża śnieżynka , wata , klej, dla każdego ucznia po 15 śnieżynek, kartka z ponumerowanymi polami od 1‑15, klej , kartka pokazowa z przyklejonymi śnieżynkami na właściwym miejscu
11. Wymagania w zakresie technologii
laptop, rzutnik,
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Czy śnieg jest czysty ?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Oglądanie filmu edukacyjnego .
https://zpe.gov.pl/a/temat-83-doswiadczenia-ze-sniegiem/D28OCWxKJ
Aktywność 2
Temat: Co jeszcze wiemy o śniegu ?
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Burza mózgów
-czy śnieg jest czysty?
-czy można jeść śnieg ?
- dlaczego śnieg nie jest kolorowy ?
-dlaczego śnieg topnieje ?
- dlaczego śnieg skrzypi pod nogami ?
-czy każda śnieżynka jest taka sama?
- do czego możemy wykorzystać śnieg ?
Aktywność 3
Temat: Jak powstaje śnieg ?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Oglądanie filmu edukacyjnego - jak powstaje śnieg ?
https://www.youtube.com/watch?v=c71b9A5Wz2k
Aktywność 4
Temat: Prawda- fałsz
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Zabawa prawda- fałsz
Nauczyciel mówi 15 stwierdzeń, dotyczących śniegu, z ktorych część jest nieprawdziwa. Każdy uczeń otrzymuje po 15 śnieżynek oraz kartkę z ponumerowanymi polami. W sytuacji , gdy uczeń uzna stwierdzenie za prawdziwe, przykleja na pole zgodne z numerem stwierdzenia.
Na koniec uczniowie sprawdzaję poprawność wykonania zadania, porównując powstały wzór ze wzorem na kartce pokazowej .
13. Sposób ewaluacji zajęć
Komu sie podobały zajęcia, ten dołącza do grupy, która ozdabia dużą śnieżynkę watą.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna