Co to jest teatr?
Co to jest teatr?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest: teatr jako budynek, budka suflera, scena, kulisy, kurtyna, rekwizytornia,
zna sposoby powstawania niektórych efektów specjalnych,
zna zasadę korzystania z wydań leksykalnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
poznaje fragment baśni Tove Jonsson Muminki,
porównuje doświadczenia bohaterów literackich z własnymi,
korzysta ze słowników i encyklopedii.
c) Postawy
Uczeń
współpracuje w zespole,
rozwija swoje zainteresowania czytelnicze i artystyczne.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
czynnościowa,
heureza,
drama,
wiązania teorii z praktyką,
praca z tekstem.
Formy:
praca zbiorowa,
praca grupowa.
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Wydania leksykalne, w których uczniowie mogliby znaleźć wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem
Tove Jonsson, Lato Muminków
Karty pracy dla grup (załącznik 1)
4. Przebieg lekcji
Czynności organizacyjne.
Podanie przez dyżurnych listy osób nieobecnych.
Ilościowe sprawdzenie pracy domowej.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przygód Muminków zainspirowane pytaniami nauczyciela:
Czy ktoś z was widział film animowany o przygodach Muminków, bądź czytał baśń Tove Jansson?
Co możecie powiedzieć o bohaterach tej baśni?
A może ktoś z was opowie jedną z przygód Muminków?
Wysłuchanie ewentualnego opowiadania wygłoszonego przez chętnego ucznia.
Wzorowe czytanie przez nauczyciela fragmentu baśni dotyczącego pierwszego kontaktu Muminków z teatrem.
Przed przeczytaniem tekstu nauczyciel prosi, by dzieci zwróciły uwagę:
jaką część teatru poznały Muminki,
jakie pomieszczenia w teatrze odwiedziły,
działanie jakich urządzeń technicznych miały okazję zobaczyć, itp.?
Wypowiedzi uczniów oparte na wcześniejszych sugestiach nauczyciela.
Porównywanie doświadczeń Muminków związanych z teatrem z własnymi.
Praca w pięciu zespołach. Każdy zespól otrzymuje kartkę z jednym z pojęć związanych z teatrem, przedstawionych w czytanym fragmencie baśni: budka suflera, scena, kulisy, kurtyna lub rekwizytornia (przykład karty – załącznik 1).
Zadaniem zespołu jest opisanie pojęcia w ujęciu Muminków i własnym.
Wypowiedzi reprezentantów zespołów.
Drama.
Spotykasz mamę Muminka, która pragnie dowiedzieć się, co to jest teatr. Czy potrafisz zaspokoić jej ciekawość?
Dalsza praca w zespołach. Negocjacje dotyczące dramy: formy przedstawienia, ustalenia odpowiedzi na pytanie Co to jest teatr?
Prezentacja przygotowanych scenek dramowych przez przedstawicieli zespołów.
Wyszukiwanie w zgromadzonych wydaniach leksykalnych wyjaśnienia pojęcia teatr jako budynek.
Zapisanie wyszukanego artykułu hasłowego w zeszytach.
5. Bibliografia
Jonsson T., Lato Muminków, Nasza Księgarnia, Warszawa 2004.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Grupa I
Co to jest? | Muminki | My |
kurtyna |
Grupa II
Co to jest? | Muminki | My |
Budka suflera |
Grupa III
Co to jest? | Muminki | My |
scena |
Grupa IV
Co to jest? | Muminki | My |
kulisy |
Grupa V
Co to jest? | Muminki | My |
rekwizytornia |
b) Zadanie domowe
Wyszukaj w encyklopedii hasło teatr i napisz, co to jest.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć realizowany na języku polskim, dotyczy edukacji teatralnej.