Co to jest teatr?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest: teatr jako budynek, budka suflera, scena, kulisy, kurtyna, rekwizytornia,

  • zna sposoby powstawania niektórych efektów specjalnych,

  • zna zasadę korzystania z wydań leksykalnych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • poznaje fragment baśni Tove Jonsson Muminki,

  • porównuje doświadczenia bohaterów literackich z własnymi,

  • korzysta ze słowników i encyklopedii.

c) Postawy

Uczeń

  • współpracuje w zespole,

  • rozwija swoje zainteresowania czytelnicze i artystyczne.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • heureza,

  • drama,

  • wiązania teorii z praktyką,

  • praca z tekstem.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca grupowa.

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Wydania leksykalne, w których uczniowie mogliby znaleźć wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem

Tove Jonsson, Lato Muminków

Karty pracy dla grup (załącznik 1)

4. Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

    • Podanie przez dyżurnych listy osób nieobecnych.

    • Ilościowe sprawdzenie pracy domowej.

  2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przygód Muminków zainspirowane pytaniami nauczyciela:

  • Czy ktoś z was widział film animowany o przygodach Muminków, bądź czytał baśń Tove Jansson?

  • Co możecie powiedzieć o bohaterach tej baśni?

  • A może ktoś z was opowie jedną z przygód Muminków?

  1. Wysłuchanie ewentualnego opowiadania wygłoszonego przez chętnego ucznia.

  2. Wzorowe czytanie przez nauczyciela fragmentu baśni dotyczącego pierwszego kontaktu Muminków z teatrem.

  • Przed przeczytaniem tekstu nauczyciel prosi, by dzieci zwróciły uwagę:

  • jaką część teatru poznały Muminki,

  • jakie pomieszczenia w teatrze odwiedziły,

  • działanie jakich urządzeń technicznych miały okazję zobaczyć, itp.?

  1. Wypowiedzi uczniów oparte na wcześniejszych sugestiach nauczyciela.

  2. Porównywanie doświadczeń Muminków związanych z teatrem z własnymi.

  • Praca w pięciu zespołach. Każdy zespól otrzymuje kartkę z jednym z pojęć związanych z teatrem, przedstawionych w czytanym fragmencie baśni: budka suflera, scena, kulisy, kurtyna lub rekwizytornia (przykład karty – załącznik 1).

  • Zadaniem zespołu jest opisanie pojęcia w ujęciu Muminków i własnym.

  1. Wypowiedzi reprezentantów zespołów.

  2. Drama.

  • Spotykasz mamę Muminka, która pragnie dowiedzieć się, co to jest teatr. Czy potrafisz zaspokoić jej ciekawość?

  • Dalsza praca w zespołach. Negocjacje dotyczące dramy: formy przedstawienia, ustalenia odpowiedzi na pytanie Co to jest teatr?

  • Prezentacja przygotowanych scenek dramowych przez przedstawicieli zespołów.

  1. Wyszukiwanie w zgromadzonych wydaniach leksykalnych wyjaśnienia pojęcia teatr jako budynek.

  2. Zapisanie wyszukanego artykułu hasłowego w zeszytach.

5. Bibliografia

Jonsson T., Lato Muminków, Nasza Księgarnia, Warszawa 2004.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Grupa I

Co to jest?

Muminki

My

kurtyna

Grupa II

Co to jest?

Muminki

My

Budka suflera

Grupa III

Co to jest?

Muminki

My

scena

Grupa IV

Co to jest?

Muminki

My

kulisy

Grupa V

Co to jest?

Muminki

My

rekwizytornia

b) Zadanie domowe

Wyszukaj w encyklopedii hasło teatr i napisz, co to jest.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć realizowany na języku polskim, dotyczy edukacji teatralnej.

RDY36W1Be2Jua

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.95 KB w języku polskim
R1a4YQXSi4z4x

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim