Co to znaczy samorządność?
Zadanie na rozgrzewkę
Rozwiń skróty:
PZPR
KOR
NSZZ
PZPR
KOR
NSZZ
Samorządność
Co to znaczy: samorządny związek zawodowyzwiązek zawodowy?
Związek zawodowy to organizacja robotników, dbająca o ich prawa. A samorządny to taki, który sam decyduje o tym, jak ma działać – czyli sam się rządzi.
Samorząd uczniowski
Wy też tworzycie samorząd – samorząd uczniowski. Tworzą go wszyscy uczniowie szkoły. Co to znaczy, że uczniowie „sami rządzą”? To znaczy, że decydują lub współdecydują o swoich sprawach, podejmują różne inicjatywy na rzecz uczniów albo na rzecz innych osób, ale takie, w których uczestniczą uczniowie szkoły, a także wypowiadają się w różnych sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły.
Kto – oprócz uczniów – tworzy społeczność szkolną?
Kompetencje samorządu szkolnego
Którymi sprawami z zadania 2 zajmuje się samorząd uczniowski w twojej szkole? Zaznacz je na czerwono.
Napisz o trzech innych dziedzinach działalności twojego samorządu.
Prawa i obowiązki uczniów
Działalność samorządu szkolnego to jedno z praw uczniów. Inne prawa, ale i obowiązki, określa regulamin szkoły oraz ogólnie przyjęte normy.
Poniższe czynności zakwalifikuj do praw albo obowiązków uczniów.
Korzystanie z biblioteki szkolnej., Usprawiedliwianie nieobecności., Odrabianie lekcji., Wydawanie gazetki szkolnej., Kandydowanie na przewodniczącego samorządu., Wyrażanie własnych opinii., Punktualne przychodzenie na lekcje., Noszenie stroju na WF., Zachowanie porządku i dyscypliny w klasie., Chodzenie do szkoły., Otrzymywanie informacji o ocenach., Korzystanie z pomieszczeń szkolnych, także po lekcjach., Korzystanie ze świetlicy szkolnej., Nieprzygotowanie do kilku lekcji w semestrze.
Prawa uczniów | |
---|---|
Obowiązki uczniów |
Dopisz jeszcze dwa prawa i dwa obowiązki ucznia Twojej szkoły.
Postępowanie sprawiedliwe
Czasami członkowie społeczności szkolnej stają przed różnymi problemami. Zaproponuj, jak należałoby postąpić w opisanych niżej sytuacjach, żeby było to postępowanie sprawiedliwe. Jakie czynniki należy uwzględnić?
Sytuacja 1
Dyrektor wchodzi do klasy. Jest tam tylko nauczyciel, który sprawdza prace uczniów. Nie ma zbyt zadowolonej miny. „Czy coś się stało?” - pyta dyrektor. Nauczyciel pokazuje mu kilka kartek i mówi: „Tylko jedna osoba w całej klasie rozwiązała to zadanie. Czy było za trudne? Jak ocenić te prace?”
Sytuacja 2
Dyrektor wchodzi do klasy. Jest tam tylko nauczyciel, który sprawdza prace uczniów. Nie ma zbyt zadowolonej miny. „Czy coś się stało?” - pyta dyrektor. Nauczyciel pokazuje mu kilka kartek i mówi: „Przecież w pracy Tomka są identyczne błędy jak w pracy Mikołaja. Jak ocenić te prace?”
Sytuacja 3
Jest 5 po ósmej. Pada śnieg, wieje wiatr. Uczeń wbiega do szkoły i zastanawia się: „Ciekawe, czy pani wpisze mi spóźnienie...”
Sytuacja 4
Jest 5 po ósmej. Uczeń idzie spacerkiem w stronę szkoły, rozmawiając z koleżankami. Mówi: „Ciekawe, czy pani wpisze mi spóźnienie...”
Podsumowanie
Samorząd to samodzielne decydowanie o swoich sprawach przez grupę osób, ale także sama ta grupa. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Oprócz nich społeczność szkolną tworzą dorośli: rodzice, nauczyciele, dyrekcja, pracownicy administracyjni szkoły. Wszyscy mają swoje kompetencje, prawa i obowiązki.
Wyjaśnić pojęcia: samorząd, kompetencje, związki zawodowe.
Postępować sprawiedliwie.
Jakimi cechami powinna odznaczać się osoba wybierana na przewodniczącego samorządu klasowego lub szkolnego?
Zapewne zdarzyło Ci się pracować w grupie, w której jedne osoby robiły bardzo dużo, inne mniej, a jeszcze inne nie robiły nic. Jeśli ostateczny efekt okazał się dobry, wszyscy dostali dobre stopnie. Ale jeśli był mizerny – wszyscy otrzymali oceny słabe. Które osoby czuły się najgorzej w każdej z tych sytuacji? Dlaczego? Jak sprawiedliwie oceniać pracę w grupie?