Co warto jeść? Warzywa i owoce
CO WARTO JEŚĆ? WARZYWA I OWOCE
1.Uczniowie w wyznaczonych przez nauczyciela 2 grupach zapoznają się z obrazki
I grupa z warzywami.
II grupa z owocami.
Zadaniem uczestników grup jest rozpoznać warzywa/owoce. Jako materiał pomocniczy otrzymują listy z nazwami warzyw i owoców.
MATERIAŁ DLA GRUPY I
WARZYWA |
[Bakłażan](http://www.owoce‑warzywa.com/baklazan.htm) | [Kalafior](http://www.owoce‑warzywa.com/kalafior.htm) [Kalarepa](http://www.owoce‑warzywa.com/kalarepa.htm) [Koper](http://www.owoce‑warzywa.com/koper.htm) [Marchew](http://www.owoce‑warzywa.com/marchew.htm) [Pomidor](http://www.owoce‑warzywa.com/pomidor.htm) | [Por](http://www.owoce‑warzywa.com/por.htm) [Rzepa](http://www.owoce‑warzywa.com/rzepa.htm) [Rzodkiewka](http://www.owoce‑warzywa.com/rzodkiewka.htm) |
MATERIAŁ DLA GRUPY II
OWOCE |
[Agrest](http://www.owoce‑warzywa.com/agrest.htm) [Ananas](http://www.owoce‑warzywa.com/ananas.htm) [Arbuz](http://www.owoce‑warzywa.com/arbuz.htm) [Borówka](http://www.owoce‑warzywa.com/borowka.htm) [Brzoskwinia](http://www.owoce‑warzywa.com/brzoskwinia.htm) [Cytryna](http://www.owoce‑warzywa.com/cytryna.htm) [Czereśnia](http://www.owoce‑warzywa.com/czeresnia.htm) [Grejpfrut](http://www.owoce‑warzywa.com/grejpfrut.htm) | [Gruszka](http://www.owoce‑warzywa.com/gruszka.htm) [Jabłko](http://www.owoce‑warzywa.com/jablko.htm) [Jagoda](http://www.owoce‑warzywa.com/jagoda.htm) [Jeżyna](http://www.owoce‑warzywa.com/jezyna.htm) [Kokos](http://www.owoce‑warzywa.com/kokos.htm) [Malina](http://www.owoce‑warzywa.com/malina.htm) [Mandarynka](http://www.owoce‑warzywa.com/mandarynka.htm) [Melon](http://www.owoce‑warzywa.com/melon.htm) [Morela](http://www.owoce‑warzywa.com/morela.htm) | [Pomarańcza](http://www.owoce‑warzywa.com/pomarancza.htm) [Poziomka](http://www.owoce‑warzywa.com/poziomka.htm) [Porzeczka](http://www.owoce‑warzywa.com/porzeczka.htm) [Renkloda](http://www.owoce‑warzywa.com/renkloda.htm) [Śliwka](http://www.owoce‑warzywa.com/sliwka.htm) [Truskawka](http://www.owoce‑warzywa.com/truskawka.htm) [Winogrono](http://www.owoce‑warzywa.com/winogrono.htm) [Wiśnia](http://www.owoce‑warzywa.com/wisnia.htm) [Żurawina](http://www.owoce‑warzywa.com/zurawina.htm) |
2.Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup wybierają po cztery przykłady warzyw/owoców, prezentują je swoim koleżankom kolegom, uzasadniając, które owoce/warzywa są - wg nich - najbardziej wartościowe i dlaczego warto je jadać. Przygotowując wypowiedź, mogą korzystać z różnych źródeł (książki, czasopisma, internet). Z wyników pracy grup tworzymy listę, którą można zawiesić w klasie: Nasze propozycje wartościowych warzyw i owoców.
3.Ćwiczenie może być wstępem do analizy tekstu Jana Brzechwy *Na straganie (*tekst, różnorodne nagrania dostępne w internecie).
4.W domu lub w klasie uczniowie zastanawiają się, jak sprawić, by ludzie jedli więcej warzyw i owoców? Pomysły zapisują w tabeli.
ZAKRES | POMYSŁY NA DZIAŁANIA, BY LUDZIE JEDLI WIĘCEJ WARZYW I OWOCÓW |
Opakowania produktów | |
Programy w telewizji, teksty w internecie | |
Pogadanki, tematy podejmowane w szkole | |
Supermarkety, sklepy | |
Restauracje | |
Rolnicy | |
Inne, jakie? |