CO WARTO JEŚĆ? WARZYWA I OWOCE

1.Uczniowie w wyznaczonych przez nauczyciela 2 grupach zapoznają się z obrazki

I grupa z warzywami.

II grupa z owocami.

Zadaniem uczestników grup jest rozpoznać warzywa/owoce. Jako materiał pomocniczy otrzymują listy z nazwami warzyw i owoców.

MATERIAŁ DLA GRUPY I

WARZYWA

RcfHTHjxm7hVw

[Bakłażan](http://www.owoce‑warzywa.com/baklazan.htm)
 
[Bób] (http://www.owoce‑warzywa.com/bob.htm)
 
[Brokuł](http://www.owoce‑warzywa.com/brokul.htm)
 [Brukiew](http://www.owoce‑warzywa.com/brukiew.htm)
 
[Burak](http://www.owoce‑warzywa.com/burak.htm)
 
[Cebula](http://www.owoce‑warzywa.com/cebula.htm)
 
[Cykoria](http://www.owoce‑warzywa.com/cykoria.htm)
 
[Czosnek](http://www.owoce‑warzywa.com/czosnek.htm)
 
[Dynia](http://www.owoce‑warzywa.com/dynia.htm)
 
[Fasola](http://www.owoce‑warzywa.com/fasola.htm)
[Groch](http://www.owoce‑warzywa.com/groch.htm)
 
[Jarmuż](http://www.owoce‑warzywa.com/jarmuz.htm)

[Kalafior](http://www.owoce‑warzywa.com/kalafior.htm)

[Kalarepa](http://www.owoce‑warzywa.com/kalarepa.htm)
 
[Kapusta](http://www.owoce‑warzywa.com/kapusta.htm)
 
[Karczoch](http://www.owoce‑warzywa.com/karczoch.htm)

[Koper](http://www.owoce‑warzywa.com/koper.htm)
 
[Kukurydza](http://www.owoce‑warzywa.com/kukurydza.htm)

[Marchew](http://www.owoce‑warzywa.com/marchew.htm)
 
[Ogórek](http://www.owoce‑warzywa.com/ogorek.htm)
 
[Papryka](http://www.owoce‑warzywa.com/papryka.htm)
 
[Pasternak](http://www.owoce‑warzywa.com/pasternak.htm)
 
[Pietruszka](http://www.owoce‑warzywa.com/pietruszka.htm)

[Pomidor](http://www.owoce‑warzywa.com/pomidor.htm)

[Por](http://www.owoce‑warzywa.com/por.htm)
[Roszponka](http://www.owoce‑warzywa.com/roszponka.htm)

[Rzepa](http://www.owoce‑warzywa.com/rzepa.htm)
 
[Rzeżucha](http://www.owoce‑warzywa.com/rzezucha.htm)
 
[Rzodkiew](http://www.owoce‑warzywa.com/rzodkiew.htm)

[Rzodkiewka](http://www.owoce‑warzywa.com/rzodkiewka.htm)
 
[Salsefia](http://www.owoce‑warzywa.com/salsefia.htm)
 
[Sałata](http://www.owoce‑warzywa.com/salata.htm)
 
[Seler](http://www.owoce‑warzywa.com/seler.htm)
 
[Skorzonera](http://www.owoce‑warzywa.com/skorzonera.htm)
 
[Szalotka](http://www.owoce‑warzywa.com/szalotka.htm)
 
[Szczypiorek](http://www.owoce‑warzywa.com/szczypiorek.htm)

MATERIAŁ DLA GRUPY II

OWOCE

RPxpqbgxUrIOK

[Agrest](http://www.owoce‑warzywa.com/agrest.htm)

[Ananas](http://www.owoce‑warzywa.com/ananas.htm)

[Arbuz](http://www.owoce‑warzywa.com/arbuz.htm)
 [Banan](http://www.owoce‑warzywa.com/banan.htm)

[Borówka](http://www.owoce‑warzywa.com/borowka.htm)

[Brzoskwinia](http://www.owoce‑warzywa.com/brzoskwinia.htm)

[Cytryna](http://www.owoce‑warzywa.com/cytryna.htm)

[Czereśnia](http://www.owoce‑warzywa.com/czeresnia.htm)

[Grejpfrut](http://www.owoce‑warzywa.com/grejpfrut.htm)

[Gruszka](http://www.owoce‑warzywa.com/gruszka.htm)

[Jabłko](http://www.owoce‑warzywa.com/jablko.htm)

[Jagoda](http://www.owoce‑warzywa.com/jagoda.htm)

[Jeżyna](http://www.owoce‑warzywa.com/jezyna.htm)

[Kokos](http://www.owoce‑warzywa.com/kokos.htm)

[Malina](http://www.owoce‑warzywa.com/malina.htm)

[Mandarynka](http://www.owoce‑warzywa.com/mandarynka.htm)

[Melon](http://www.owoce‑warzywa.com/melon.htm)

[Morela](http://www.owoce‑warzywa.com/morela.htm)

[Pomarańcza](http://www.owoce‑warzywa.com/pomarancza.htm)

[Poziomka](http://www.owoce‑warzywa.com/poziomka.htm)

[Porzeczka](http://www.owoce‑warzywa.com/porzeczka.htm)

[Renkloda](http://www.owoce‑warzywa.com/renkloda.htm)

[Śliwka](http://www.owoce‑warzywa.com/sliwka.htm)

[Truskawka](http://www.owoce‑warzywa.com/truskawka.htm)

[Winogrono](http://www.owoce‑warzywa.com/winogrono.htm)

[Wiśnia](http://www.owoce‑warzywa.com/wisnia.htm)

[Żurawina](http://www.owoce‑warzywa.com/zurawina.htm)

2.Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup wybierają po cztery przykłady warzyw/owoców, prezentują je swoim koleżankom kolegom, uzasadniając, które owoce/warzywa są - wg nich - najbardziej wartościowe i dlaczego warto je jadać. Przygotowując wypowiedź, mogą korzystać z różnych źródeł (książki, czasopisma, internet). Z wyników pracy grup tworzymy listę, którą można zawiesić w klasie: Nasze propozycje wartościowych warzyw i owoców.

3.Ćwiczenie może być wstępem do analizy tekstu Jana Brzechwy *Na straganie (*tekst, różnorodne nagrania dostępne w internecie).

4.W domu lub w klasie uczniowie zastanawiają się, jak sprawić, by ludzie jedli więcej warzyw i owoców? Pomysły zapisują w tabeli.

ZAKRES

POMYSŁY NA DZIAŁANIA,

BY LUDZIE JEDLI WIĘCEJ WARZYW I OWOCÓW

Opakowania produktów

Programy w telewizji, teksty w internecie

Pogadanki, tematy podejmowane w szkole

Supermarkety, sklepy

Restauracje

Rolnicy

Inne, jakie?