Co warto wiedzieć o grzybach?
Autor/autorka
Barbara Krampa - Hinc
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna, edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Co warto wiedzieć o grzybach?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zawarty jest w podstawie programowej klasy I i jest zgodny z programem nauczania „Wielka Przygoda”- wydawnictwa Nowa Era.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi cyfrowych sporawi, iż uczniowie w sposób łatwiejszy i bardziej atrakcyjny wzbogacą wiedzę i nabędą planowane umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń wzbogaci i zarazem rozwinie wiedzę oraz umiejętności przyrodnicze dotyczącą grzybów oraz wymieni elementy budowy grzyba, a także podzieli grzyby na: jadalne i trujące.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń omawia budowę grzyba
Uczeń wie, że w przyrodzie występują grzyby jadalne i trujące
Uczeń opowiada historyjkę obrazkową z zachowaniem związków przyczynowo skutkowych
Uczeń wypowiada się na temat wysłuchanego utworu i na podstawie włanych doświadczeń
Uczeń wykonuje zadanie na platformie edukacyjnej
Uczeń przelicza elementy i porównuje ich liczbę
9. Metody i formy pracy
Metody:
aktywizujące: bóża mózgów, gry dydaktyczne
programowe: praca z tekstem, materiałem ikonograficznym, praca z epodręcznikiem
czynna, praktyczna: odniesienie do dośwaiadczeń dzieci, stawianie działań do wykonania- doświadczenie, kierowanie pracą,
podająca: rozmowa, pokaz
problemowe: karta pracy
praca indywidualna i grupowa‑para
10. Środki dydaktyczne
larningupps
youtub
epodręcznik
flipbook
puzzlefactory
plansza demonstracyjna
jambord
obrazek przedstawiający grzyba
kolorowankionline
lupa i pieczarki
11. Wymagania w zakresie technologii
Potrzebne będą:
komputer z dostępem do internetu
tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu: Grzyb
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Napewno jesteście ciekawi o czym dziś będziemy rozmawić? Aby się tego dowiedzieć postarajcie się rozwiązać zagadkę słowno - obrazkową !
Nauczyciel mówi dzieciom zagadkę „ Rosną w lesie i na łące, są jadalne i trujące. Wszystkie zaś hołdują modzie, by kapelusz mieć na codzień”, jednocześnie odsłania fragmentami ilustrację przedstawiającą grzyba. Uczniowie podają rozwiązanie zagadki
Super udało Wam się ! Dzisiejszy temat dotyczy grzybów. Poznamy, albo przypomnimy sobie nazwy grzybów. Tym razem zachęcam Was do wysłuchania piosenki.
Wspólne wysłuchanie piosenki, którą nauczyciel włączna na tablicy i omówienie jej treści https://youtu.be/6caiBRWgNUI
Słuchajcie uważnie i postarajcie się zapamiętać jak największą ilości nazw grzybów. A może ktoś nam powie kiedy pojawiają się grzyby? Życzę powodzenia :) Rozmowa dotycząca treści utworu.
Aktywność 2
Temat: Budowa grzyba. Grzyby jadalne i trujące
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Doskonale! Znacie wiele nazw grzybów! Ale czy wiecie jak jest zbudowany grzyb? Dzieci odwołując się do własnych doświadczeń (może ktoś z Was był z rodzicami na grzybach, widział go z bliska i chciałby nam go opisać oraz nazwać) i obserwacji próbują odpowiedzieć na pytanie.
Nauczyciel zprasza do obejrzenia planszy z ilustracją (wyświetlana na ekranie tablicy), którą omawia. https://zpe.gov.pl/a/budowa-grzyba/DqWaanXjU
Zachęcam Was teraz do przeprowadzenia obserwacji (dzieci otrzymują lupy i pieczarkę) i próbują nazwać części grzyba wskazując je na swoim grzybku.
Spróbujcie ułożyć puzle i powiedzcie co widać na obrazku? A dowiecie się o czym teraz porozmawiamy ! https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/299461-uk%C5%82adanka-nr-2 Tak to muchomor.
Wybierzmy się teraz na grzybobranie z Rabanem i zobaczmy jaką przeżył przygodę! http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Wielka-przygoda-podr[cz_1][kl_1][pr_2020]/files/basic-html/page62.html Spróbujmy opowiedzieć tą historyjkę obrazkową (wyświetlana na ekranie tablicy). Teraz jestem pewna, że będziecie wiedzieli: Których grzybów nie zbieramy - bo są trujące? Co to jest Atla Grzybów? Dlaczego nie niszczymy grzybów, których nie jemy?
Pomóż Rabanowi policzyć grzyby (Karty pracy wyświetlane na tablicy) https://jamboard.google.com/d/1ZBxdtLrmxbLIopG8vJzQVvX6heWNy2b3V6nguxaKZJI/edit?usp=sharing
Aktywność 3
Temat: Mały artysta. Grzyby w lesie.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Zapraszam was do kącika artystycznego (uczniowie ponownie pracują na swoich komputerach) i stwórzcie arcydzieło z grzybami, które Wam się najbardziej podobały. Postarajcie się wykonać pracę jak najstaranniej ! Powodzenia !
https://www.kolorowankionline.net/grzyby-w-lesie
Aktywność 4
Temat: Co wiem o grzybach ?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Zachęcam Was do zabaw, a przekonacie się jak dużo już wiecie!(tablica/ komputery)
Podzielcie grzyby na jadalne i trujące https://learningapps.org/watch?v=pg9gqrxfj01
Czas na milionerów https://learningapps.org/14710733
Pamiętasz jak zbudowany był grzyb https://learningapps.org/554904
13. Sposób ewaluacji zajęć
To już ostatnie zadanie na dzisiaj! Poproszę Was o zaznaczenie odpowiedniej emotki.
https://jamboard.google.com/d/1i9BFGIyW5oM3jjZXjiwjEFCUKZIS1RKcJRFPM7pZvv8/edit?usp=sharing
Gratuluję wszystkim i dziękuję za wspólną zabawę z grzybami:)
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna