Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co wiemy o prasie?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają słownictwo związane z prasą (rodzaje prasy, rubryki),

  • potrafią wymienić rodzaje prasy, tytuły prasy francuskiej,

  • pogłębiają ogólną wiedzę o prasie francuskiej.

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią powiedzieć, jaką prasę czytają i dlaczego,

  • doskonalą umiejętność wnioskowania.

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, w grupach lub indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Dokumenty autentyczne: prasa francuska (czasopisma, dzienniki, magazyny)

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel przynosi na lekcję prasę francuską. Uczniowie przeglądają ją i wypisują na tablicy tytuły prasowe:

Ça m’intéresse, le Figaro, le Monde, L’Express, Paris Match, Le Parisien, la Vie,la Santé, le Phosphore, Elle, Marie‑Claire...

2. Nauczyciel pisze na tablicy rodzaje prasy (pod względem częstotliwości pojawiania się w sprzedaży i rodzaju odbiorcy):

un quotidien

un hebdomadaire

un mensuel

une revue spécialisée

un magazine féminin

Na polecenie nauczyciela uczniowie szukają informacji na okładkach prasowych, aby wiedzieć, czy jest to dziennik, tygodnik, miesięcznik, czy prasa kobieca...

3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie rubryki znajdują się w prasie. Uczniowie wymieniają:

politique intérieure, politique étrangère, faits divers, sport, culture, météo, courrier de lecteurs, petites annonces...

4. Nauczyciel pyta uczniów, kto pracuje w prasie (niektóre nazwy zawodów można znaleźć na pierwszej lub ostatniej stronie czasopisma)

L’équipe qui travaille pour un journal: un rédacteur en chef, des journalistes, des reporters, des photographes de presse et des envoyés spéciaux.

5. Krótka dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego warto czytać prasę, co znajduje się w prasie, jakie są ich ulubione czasopisma.

Dans la presse il y a des informations, des nouvelles, des conseils, des interviews, des photos, des jeux...

6. Uczniowie dostają listę z tytułami artykułów z prasy francuskiej i muszą powiedzieć, o czym mówi, czego dotyczy dany artykuł.

1) Une journée pour votre forme!

2) Ecole: place à l’innovation

3) Les autoroutes doivent‑elles être gratuites?

4) Faut‑il parler de l’enfer?

5) L’insécurité, problème n°1

6) La pauvreté du débat politique

7) La vitesse et l’alcool

5. Bibliografia

  1. Miquel C., Le vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.

  2. Rey‑Debove J., Rey A., Le Petit Robert, Dictionnaires Le Robert, Paris 1996.

6. Załączniki

Zadanie domowe

W domu uczniowie układają pytania do wywiadu, jaki chcieliby przeprowadzić ze znanym pisarzem, muzykiem, sportowcem (pytania tworzone przez „est‑ce que” lub inwersję).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R3jbx7y8lhPTH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.54 KB w języku polskim
RPGNWf5SIJnMz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim