Co wiesz o bajkach?
![fajerwerki Źródło: Radosław Drożdżewski, licencja: CC BY-SA 2.0.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1bcWLF0XladW/2/1LUlAhO7EhD8NGrmcEA59LwvVF5LHPbd.jpg)
Nie tylko dzieci lubią bajki. Mające ważne przesłanie opowieści, których bohaterami są najczęściej zwierzęta przypominające ludzi, są znane i lubiane od wieków. Za twórcę bajki uważa się greckiego niewolnika Ezopa, który żył w VI wieku p.n.e. Znanymi bajkopisarzami byli też m.in. Jean de La FontaineJean de La Fontaine, Ignacy Krasicki i Adam Mickiewicz.
Spośród podanych cech różnych utworów literackich wybierz te, które są cechami charakterystycznymi bajki, i zapisz je w zeszycie.
- bohaterami są najczęściej zwierzęta obdarzone cechami ludzkimi
- bohaterami są herosi, bogowie i ludzie
- miejsce akcji jest niezwykłe, egzotyczne
- przedstawia sytuacje znane z życia
- kończy się szczęśliwie: dobro jest nagrodzone, zło ukarane
- najczęściej zawiera jasno sformułowany morał
- krótki utwór
- długi, rozbudowany utwór literacki
- poucza o szkodliwości pewnych zachowań
- współistnieją dwa światy: prawdopodobny i fantastyczny
W bajkach zwierzęta to tylko maski, pod którymi ukryte są pewne typy ludzi i ich zachowań. Uzupełnij podane porównania odpowiednimi nazwami zwierząt.
odważny jak ............
harować jak ............
chytry jak ............
wlec się jak ..............
łagodny jak ..............
biedny jak ............ kościelna
pływać jak ............
ruszać się jak ............ w smole
Jakie cechy ludzkie przypisuje się wymienionym zwierzętom?
agresja, uważność, łatwowierność, niewinność, mądrość, szybkość, powolność, przebiegłość, ospałość, łagodność, podstępność, stateczność, płochliwość
zając | |
---|---|
żółw | |
owca | |
wilk | |
sowa |
Do podanych rzeczowników dopisz w zeszycie słowa o znaczeniu przeciwstawnym.
lenistwo
pycha
głupota
chciwość
zdrada
lekkomyślność
gwałtowność
zakłamanie
okrucieństwo
Uzupełnij podane przysłowia nazwami zwierząt.
............ .............. oka nie wykole.
Jeśli wejdziesz między ............, musisz krakać jak i one.
Trafiło się jak ślepej ............ ziarno.
Zapomniał ............, jak .................... był.
............ zawsze spada na cztery łapy.
............ myślał o niedzieli, a w sobotę łeb mu ścięli.
O ............ mowa, a ............ tu.
............, która dużo ryczy, mało mleka daje.
............ tańcują, gdy ............ nie czują.
Popraw błędy w przysłowiach.
Czym skórka nasiąknie za młodu, tym na starość trąci. – Czym ................ za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.
Gdzie pięciu się bije, tam piąty korzysta. – Gdzie ............ się bije, tam ............ korzysta.
Jedna kukułka nie czyni wiosny. – Jedna .................... nie czyni wiosny.
Kto pod kim piłkę kopie, sam w nią wpada. – Kto pod kim ............ kopie, sam w ............ wpada.
Prawdziwych ludzi poznajemy w biedzie. – Prawdziwych ........................ poznajemy w biedzie.
Zgoda rujnuje, nienawiść buduje. – Zgoda ............, ................ ...............
Napisz bajkę, której morałem będzie jedno z przysłów z poprzedniego ćwiczenia.
Poszukaj w internecie informacji na temat kaligramów. Dowiedz się, jak wykonać własny projekt. Wybierz jedną z bajek Ignacego Krasickiego lub Adama Mickiewicza i przedstaw ją w formie kaligramu.