Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co znaczą symbole w obrazach?

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(2.4) potrafi przeprowadzić́ analizę̨ ikonograficzną dzieła, posługując się̨ słownikami symboli;

Temat lekcji:

Co znaczą symbole w obrazach?

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna dzieła malarstwa,

  • wymienia symbole stosowane w sztuce,

umiejętności – uczeń:

  • wskazuje symbole w dziele sztuki,

  • zna znaczenie symboli zawartych w obrazach,

  • potrafi wyjaśnić wieloznaczność symboli.

postawy:

  • kształtowanie wszechstronności ucznia,

  • dbanie o rozwój intelektualny,

  • poszanowanie dla dzieł sztuki.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa, praca grupowa

Środki dydaktyczne,

książki, albumy, czasopisma z dziełami, które znajdują się w zadaniu interaktywnym;

w tym zasoby multimedialne:

zadanie interaktywne do rozpoznawania symboli;

multimedialny ilustrowany słownik najważniejszych symboli w sztuce.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji)..

  2. Nauczyciel rysuje serce na tablicy i pyta uczniów. czego symbolem jest serce. Uczniowie wskazują inne symbole z życia codziennego. Mogą być to przedmioty, zjawiska itp.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z pojęciem symbolu jako znaku zastępującego lub reprezentującego pewne głębiej ukryte treści pojęciowe (etyczne, religijne, ideologiczne, itp.)

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z obsługą multimedialnego ilustrowanego słownika najważniejszych symboli w sztuce.

  3. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, Każda z grup otrzymuje materiał źródłowy – książki, albumy, czasopisma zawierające dzieła sztuki:

    1. grupa 1: obraz Alegoria Miłości i Czasu Bronzina oraz Krzyż w górach C. Friedricha,

    2. grupa 2: obraz Ambasadorzy Holbeina oraz Czterej apostołowie Dürera

    3. grupa 3: Portret małżonków Arnolfinich van Eycka oraz Sąd Ostateczny, Hansa Memlinga.

  4. Podczas pracy korzystają z multimedialnego ilustrowanego słownika. Uczniowie w obrazach poszukują elementów i znaczeń symbolicznych, wypisują je i wskazują ich znaczenie.

  5. Po wykonaniu zadania prezentują wyniki swojej pracy. Przykładowe odpowiedzi do ćwiczenia:

    1. Alegoria Miłości i Czasu, Bronzino – kupidyn, kołczan – symbole miłości

    2. Krzyż w górach, C. Friedrich - Światło zachodzącego słońca układa się w trzy wiązki — symbol Trójcy Świętej; skała - symbol wiary, a zielone jodły- nadzieja

    3. Ambasadorzy, Holbein - czaszka ludzka — symbol przemijania i śmiertelności, Vanitas

    4. Czterej apostołowie, Dürer - temperamenty czterech pór roku: młodzieńczy Jan oznacza wiosnę, dojrzały Marek — lato, nieco starszy Paweł — jesień, starczy Piotr — zimę.

    5. Portret małżonków Arnolfinich, Johannes van Eyck- Piesek - symbol wierności, owoce - płodność, pościel na łóżku - małżeństwo, figurka świętej Małgorzaty; świeca w żyrandolu - Boska obecność

    6. Sąd Ostateczny, Hans Memling - lilia i miecz - symbole miłosierdzia i sprawiedliwości. waga – sądzenie losu, sprawiedliwość

  6. Nauczyciel wyświetla interaktywne zadanie do rozpoznawania symboli występujących w sztuce. Uczniowie ćwiczą rozpoznawanie symboli.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie otrzymują oceny wyrażone stopniem.

  2. Praca domowa: Wyszukaj 3 dzieła reprezentujące różne style w sztuce, w których występuje motyw lustra i wyjaśnij znaczenie tego symbolu.

R13zTUupxRQ6L

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 96.50 KB w języku polskim
RsmN7xZvuaWTr

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.63 KB w języku polskim