| |
| |
| |
| |
| (2.4) potrafi przeprowadzić́ analizę̨ ikonograficzną dzieła, posługując się̨ słownikami symboli; |
| |
| Co znaczą symbole w obrazach? |
| |
| |
| |
| |
| umiejętności – uczeń:
wskazuje symbole w dziele sztuki,
zna znaczenie symboli zawartych w obrazach,
potrafi wyjaśnić wieloznaczność symboli.
|
| postawy:
kształtowanie wszechstronności ucznia,
dbanie o rozwój intelektualny,
poszanowanie dla dzieł sztuki.
|
| |
| |
| |
| indywidualna, zbiorowa, praca grupowa |
| |
| książki, albumy, czasopisma z dziełami, które znajdują się w zadaniu interaktywnym; |
w tym zasoby multimedialne: | zadanie interaktywne do rozpoznawania symboli; multimedialny ilustrowany słownik najważniejszych symboli w sztuce. |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji)..
Nauczyciel rysuje serce na tablicy i pyta uczniów. czego symbolem jest serce. Uczniowie wskazują inne symbole z życia codziennego. Mogą być to przedmioty, zjawiska itp.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel zapoznaje uczniów z pojęciem symbolu jako znaku zastępującego lub reprezentującego pewne głębiej ukryte treści pojęciowe (etyczne, religijne, ideologiczne, itp.)
Nauczyciel zapoznaje uczniów z obsługą multimedialnego ilustrowanego słownika najważniejszych symboli w sztuce.
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, Każda z grup otrzymuje materiał źródłowy – książki, albumy, czasopisma zawierające dzieła sztuki:
grupa 1: obraz Alegoria Miłości i Czasu Bronzina oraz Krzyż w górach C. Friedricha,
grupa 2: obraz Ambasadorzy Holbeina oraz Czterej apostołowie Dürera
grupa 3: Portret małżonków Arnolfinich van Eycka oraz Sąd Ostateczny, Hansa Memlinga.
Podczas pracy korzystają z multimedialnego ilustrowanego słownika. Uczniowie w obrazach poszukują elementów i znaczeń symbolicznych, wypisują je i wskazują ich znaczenie.
Po wykonaniu zadania prezentują wyniki swojej pracy. Przykładowe odpowiedzi do ćwiczenia:
Alegoria Miłości i Czasu, Bronzino – kupidyn, kołczan – symbole miłości
Krzyż w górach, C. Friedrich - Światło zachodzącego słońca układa się w trzy wiązki — symbol Trójcy Świętej; skała - symbol wiary, a zielone jodły- nadzieja
Ambasadorzy, Holbein - czaszka ludzka — symbol przemijania i śmiertelności, Vanitas
Czterej apostołowie, Dürer - temperamenty czterech pór roku: młodzieńczy Jan oznacza wiosnę, dojrzały Marek — lato, nieco starszy Paweł — jesień, starczy Piotr — zimę.
Portret małżonków Arnolfinich, Johannes van Eyck- Piesek - symbol wierności, owoce - płodność, pościel na łóżku - małżeństwo, figurka świętej Małgorzaty; świeca w żyrandolu - Boska obecność
Sąd Ostateczny, Hans Memling - lilia i miecz - symbole miłosierdzia i sprawiedliwości. waga – sądzenie losu, sprawiedliwość
Nauczyciel wyświetla interaktywne zadanie do rozpoznawania symboli występujących w sztuce. Uczniowie ćwiczą rozpoznawanie symboli.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Uczniowie otrzymują oceny wyrażone stopniem.
Praca domowa: Wyszukaj 3 dzieła reprezentujące różne style w sztuce, w których występuje motyw lustra i wyjaśnij znaczenie tego symbolu.
|