SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

Osoba prowadząca - Małgorzata BĄK

Nazwa i nr programu:

Temat zajęć - Co zrobimy, aby poprawić stan frekwencji w naszej klasie?

Klasa I LO

Liczba godzin - 1 godz.

Cel ogólny zajęć:

- wyjaśnienie przyczyn spadku frekwencji oraz złożenie przez uczniów deklaracji poprawy stanu frekwencji.

Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczniowie w czasie zajęć:

  • rozpoznają przyczyny zjawiska (drastycznego spadku frekwencji);

  • szukają rozwiązań problemu, możliwych do przyjęcia i zastosowania;

  • podejmują osobiste zobowiązanie poprawy własnej frekwencji w czasie zajęć, co w ten sposób wpłynie na stan frekwencji całej klasy;

  • uczniowie rozumieją, że frekwencja ma istotny wpływ na ich wyniki w nauce oraz oceny z zachowania.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe (ponadzawodowe):

  • efektywna praca w grupie;

  • twórcze rozwiązywanie problemów;

  • rozważanie argumentacji innych osób.

Metody i techniki pracy:

„Dywanik pomysłów”, burza mózgów, praca w grupach.

Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne, pomoce:

- arkusze papieru formatu A1, kartki papieru przeznaczone do zapisywania odpowiedzi, kolorowe pisaki, taśma klejąca, sporo miejsca na plansze.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

- Objaśnienie metody „dywanik pomysłów”;

- Przedstawienie uczniom wyników frekwencji za wrzesień i październik;

- Podział uczniów na grupy;

- Wskazanie grupom miejsc pracy;

- Rozdanie plakatów, pisaków itp.

Faza właściwa

I - ROZPOZNANIE PROBLEMU - 5 min + 5 min prezentacji.

II - PROPOZYCJA ROZWIĄZAŃ PROBLEMU - 5 min + 5 min prezentacji.

III - DEKLARACJA INTENCJI - 5 min + 5 min prezentacji.

Faza kończąca

IV – EWALUACJA - 5 min.

V - PODSUMOWANIE - 5 min.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela: dziennik, WSO.

Sposób uzyskiwania po zakończonych zajęciach informacji zwrotnej od uczniów:

Na kolejnej lekcji wychowawczej - rozmowa z uczniami na temat metody pracy oraz ich przemyśleń pozalekcyjnych.

Przebieg zajęć:

Metoda „dywaników pomysłów” wydała mi się właściwa do przeprowadzenia lekcji wychowawczej na temat, zauważonego przeze mnie, zjawiska znacznego spadku ogólnej frekwencji w mojej klasie (z 94 % we wrześniu na 85 % w październiku).

Na potrzeby zajęć przygotowałam: kilka plansz (które przed lekcją opisałam zgodnie z zasadami metody, czyli: rozpoznanie przyczyn problemu - dlaczego tak się dzieje?, szukanie rozwiązań - co należałoby zrobić, aby poprawić sytuację?, zobowiązanie - co zrobię, aby poprawić sytuację?), pisaki, taśmę klejącą itp.

Na początku lekcji wyjaśniłam uczniom przyczynę przeprowadzenia lekcji wg metody, której zasady ogólne omówiłam.

Przedstawiłam wyniki frekwencji we wrześniu i październiku. Dokonałam podziału uczniów na grupy poprzez odliczanie do 5. Każdej grupie wskazałam miejsce pracy, tak aby sobie wzajemnie nie przeszkadzali (co w warunkach klasowych nie jest wcale łatwe).

Rozdałam plansze i przypomniałam jeszcze raz, na czym polega I etap pracy grup.

Poprzez zastosowanie metody burzy mózgów, uczniowie danej grupy wskazywali kilka przyczyn (5‑7) spadającej frekwencji, zapisywali je na kartkach, a następnie przyczepiali do planszy (taśmą). Po upływie określonego czasu (5 minut) plansze zawieszono na tablicy (było ich 5 = 5 grup, po 5‑6 uczniów w każdej). Reprezentanci grup odczytali propozycje – przyczyny spadku frekwencji.

Grupa I: Grupa II:

- częściej chorujemy - plan lekcji jest zły

- przeżywamy stres w szkole - natłok trudnych lekcji w jednym dniu

- boimy się lekcji - stresują nas niektórzy nauczyciele

- nie lubimy niektórych nauczycieli - uciekamy przed sprawdzianem

- rodzice łatwo usprawiedliwiają nieobecności - robimy sobie wolne w dniu szkolnej imprezy

Grupa III: Grupa IV:

- choroby - stresy

- wagary - za dużo trudnych lekcji w jednym dniu

- zbyt duże oczekiwania nauczycieli wobec ich klasy LO - nudne lekcje

- nie lubimy pani z chemii - chcemy spotkać się z kolegą / koleżanką

- pilne sprawy rodzinne - choroby

Grupa V:

- boimy się niektórych lekcji

- sprawy rodzinne

- sezon grypowy

- zły plan lekcji

- wagary.

Jak widać, najczęściej pojawiały się takie same lub podobne powody, które wg uczniów wpłynęły na pogorszenie się frekwencji w klasie.

W czasie drugiej części lekcji grupy otrzymały nowe plansze. Wyjaśniłam, co mają zrobić, a więc mają odpowiedzieć na pytanie - co należy zrobić, aby poprawić sytuację?

Ponieważ czas zaczął nas gonić, postanowiłam wprowadzić pewne zmiany w II części – poprosiłam uczniów, aby na planszach zapisali odpowiedzi na powyższe pytanie, ale na tablicy zawiesiłam tylko jeden dywanik (z podziałem na rubryki). Na tym dywaniku następnie zapisaliśmy wszystkie propozycje rozwiązania problemu, które pozostały jako pojedyncze w danej grupie, to znaczy, każda grupa czytała swoje propozycje, następne wykreślała te, które właśnie zostały przeczytane, a potem przedstawiała tylko te, które nie zostały jeszcze odczytane. Następnie to, co pozostało zapisaliśmy na planszy przyklejonej do tablicy.

Faza II:

- wprowadzić poprawki do planu lekcji

- nauczyciele powinni zrozumieć, że ich przedmiot nie jest najważniejszy

- przestać chodzić na wagary

- trudne dla nas lekcje rozplanować w bardziej przystępny sposób

- prowadzić lekcje w ciekawy sposób

- nie stresować nas kilkoma kartkówkami w jednym dniu

- nie zadawać za dużo zadań do domu

- lepiej (bardziej zrozumiale) tłumaczyć tematy z chemii

- zaszczepić nas przed grypą.

W trzeciej części lekcji poprosiłam uczniów, aby na ponownie rozdanych planszach zapisali propozycje rozwiązania problemów jako własne zobowiązania – deklaracje indywidualnego wpłynięcia na poprawę frekwencji w najbliższym czasie. W tej części postąpiłam tak jak w drugiej.

Faza III:

- przestanę chodzić na wagary

- nie będę wykorzystywać czasu lekcji na spotkania z koleżanką/kolegą

- nie będę robić sobie wolnego dnia w czasie szkolnych uroczystości itp.

- nie będę wykorzystywać czasu lekcji na załatwianie „spraw rodzinnych”

- jeśli czegoś nie zrozumiem na lekcji, nie będę uciekać, ale poproszę nauczyciela o wyjaśnienie

- nie będę uciekać w dniu sprawdzianów

- nie będę wykorzystywać rodziców, którzy dotąd usprawiedliwiali moje nieobecności

- poświęcę więcej czasu na lekcje, żeby zrozumieć dany temat.

W części ewaluacyjnej rozdałam uczniom po trzy naklejki od metkownicy, aby na planszy z Fazy III, na której zostały zapisane indywidualne deklaracje, oznaczyli te, które wg nich są możliwe do zrealizowania, a dzięki którym może nastąpić poprawa frekwencji w klasie.

Ewaluacja:

- przestanę chodzić na wagary - 19

- nie będę wykorzystywać czasu lekcji na spotkania z koleżanką/kolegą - 5

- nie będę robić sobie wolnego dnia w czasie szkolnych uroczystości itp. - 7

- nie będę wykorzystywać czasu lekcji na załatwianie „spraw rodzinnych” - 6

- jeśli czegoś nie zrozumiem na lekcji, nie będę uciekać, ale poproszę nauczyciela o wyjaśnienie - 5

- nie będę uciekać w dniu sprawdzianów - 14

- nie będę wykorzystywać rodziców, którzy dotąd usprawiedliwiali moje nieobecności - 9

- poświęcę więcej czasu na lekcje, żeby zrozumieć dany temat – 12.

podsumowaniu nawiązałam do fazy I. Zgodziłam się z wymienioną tam przyczyną, że spadek frekwencji może być spowodowany natłokiem trudnych przedmiotów w jednym dniu, ale już stwierdzenie, że decyzja uczniów o nie przyjściu do szkoły spowodowana jest zbyt dużą liczbą sprawdzianów, nie zyskało mojej aprobaty. Przypomniałam, że liczba sprawdzianów w tygodniu jest zgodna z WSO, są one zapowiadane z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem, toteż uczniowie mają czas na przygotowanie się do klasówek. Poza tym, jeśli czegoś nie rozumieją na lekcji, to muszą na bieżąco pytać o te zagadnienia prowadzącego nauczyciela, bowiem jego obowiązkiem jest objaśnianie tematu tak, aby był on zrozumiały dla uczniów. Uczniowie muszą zastanowić się raz jeszcze, jakie są faktyczne powody coraz częstszego opuszczania zajęć, obojętnie czy usprawiedliwionego czy nie.

Tym bardziej, że w fazie III ich deklaracje wg mnie odnoszą się do stanu faktycznego. Również wyniki ewaluacji na to wskazują.

Niedługo będzie śródsemestralne ocenianie oraz analiza frekwencji na zebraniach z rodzicami, na zakończenie stwierdziłam więc, że byłoby miło rodzicom usłyszeć, że ich dzieci są w czołówce w szkole zarówno pod względem średnich ocen, jak i wysokiej frekwencji. Przypomniałam zapisy WSO odnoszące się do ocen z zachowania - punktację za frekwencję. Zapytałam uczniów, czy są świadomi tego, że nieobecności wpływają na braki w wiedzy, a to rzutuje na wyniki w nauce? Oczywiście, zgodzili się ze mną. Wychowankowie wychodząc z klasy, obiecali poprawę.

Rd9Pl0MmyGm84

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.06 KB w języku polskim