Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VvaEtrs190L1

Codzienność w dziełach sztuki - cz.I

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1328 – powstaje jedno z pierwszych dzieł o tematyce świeckiej – fresk Simone Martiniego Guidoriccio da Fogliano w Sali del Mappamondo w Palazzo Pubblico w Sienie

XV w. – wraz ze stopniowym wzrostem znaczenia kultury świeckiej sceny rodzajowe w sztuce coraz śmielej przenikają się ze scenami religijnymi

XVI w. – Pieter Bruegel Starszy tworzy sceny rodzajowe ukazujące głównie kulturę ludową

mbb62a0b223b9fead_0000000000017
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RCdREdp0N0TBM1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills.
mbb62a0b223b9fead_0000000000020

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

3) rozumie znaczenie twórczości ludowej; rozróżnia różne jej formy; zna pojęcia sztuka ludowa i etnografia;

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

mbb62a0b223b9fead_0000000000025
Nauczysz się

identyfikować sceny rodzajowe w różnych dziedzinach sztuki;

wymieniać najważniejszych twórców tematyki rodzajowej na przestrzeni wieków;

definować pojęcia: kondotier, karnawał, błazen, atrybut, sceny rodzajowe;

mbb62a0b223b9fead_0000000000036

Sceny rodzajowe w sztuce starożytnego Egiptu

Dzieła przedstawiające sceny z życia codziennego, np.: obyczaje, zabawy, pracę określa się jako rodzajowe.

Przez długi czas w sztuce za najważniejsze uważano dzieła ilustrujące wielkie i znaczące wydarzenia o charakterze religijnym lub historycznym. Ich bohaterami byli wodzowie, przywódcy religijni lub inne znaczące postacie. Nie było tam miejsca na ukazywanie życia zwykłych ludzi. Nie oznacza to jednak, że artystów nie interesowała codzienność. Dzieła o tej tematyce powstawały już w sztuce starożytnego Egiptu – w grobowcach umieszczano malowidła ścienne, na których przedstawiano postacie ludzkie, zwierzęta, rośliny, a także ulubione zajęcia faraonów lub dygnitarzy państwowych.

Poniżej zamieszczono fotografię z wnętrza grobowca Menny – Pisarza Pól, żyjącego w czasach faraona Totmesa IV. Na ścianach grobowca widnieje wiele malowideł przedstawiających ludzi podczas prac polowych. Kliknij w fotografię, a zobaczysz jedną z takich scen.

RoryhmBmgTXd61
Ilustracja interaktywna przedstawia Nagrobek Menny w Tebach. Na jego ścianach znajdują się malowidła, które mają układ pasowy. Kolejne pasy ukazują: ludzi podczas prac polowych, postacie polujące na dzikie ptactwo, wyprawę łodziami, winobranie, żniwa, połów ryb, a także tańce. Na zdjęciu umieszczony jest interaktywny punkt zawierający fotografię jednej ze ścian. Ukazuje dwa pasy malowidła. Górny przedstawia prace polowe, dolny zaś składanie darów kapłanowi. W punkcie znajduje się również informacja: Nagrobek Menny (fragment) 1422 - 1411 r. p.n.e., malowidło ścienne, Teby, Egipt.
Nagrobek Menny (fragment), 1422-1411 p.n.e., Teby, Egipt, wikimedia.org, CC BY 4.0

Ponieważ nie były to przedstawienia oficjalne, związane z kultem lub pochwałą władcy, to cechowały się większą swobodą realizacji. Tematem tych malowideł były nie tylko prace na polu, lecz także polowania, wodne przejażdżki łodziami, winobrania, połowy ryb, a nawet taniec. Niżej prezentowany fragment malowidła z grobowca Menny przedstawia córkę myśliwego podczas polowania na dzikie ptactwo.

Rv42Ngq2EFtap1
Malowidło ścienne, Nagrobek Menny (fragment), 1422-1411 p.n.e., Teby, Egipt, wikimedia.org, domena publiczna
mbb62a0b223b9fead_0000000000041

Sceny rodzajowe w sztuce starożytnej Grecji

Motywy rodzajowe występowały też w sztuce starożytnej Grecji. Poniżej zamieszczono zdjęcie posągu, będącego rzymską kopią dzieła greckiego rzeźbiarza Apolloniosa z Aten. Twórca żył na przełomie II i I w. p.n.e. Artysta nie ukazał na nim mitologicznego bóstwa, bogini, herosa bądź przywódcy, co było typowe dla tamtych czasów. Zamiast tego wyrzeźbił odpoczywającego po wyczerpującej walce pięściarza. Sposób, w jaki Apollonios go wyrzeźbił, nie pozostawia wątpliwości, że był to weteran ringu. Rzeźbiarz w realistyczny sposób zaakcentował na posągu ślady walk boksera. Najedź kursorem na zaznaczone na ilustracji punkty, by się o tym przekonać: zaobserwuj złamany nos, bliznę na łuku brwiowym, otarcie na kości policzkowej, „rozciągnięte” od udziału w zapasach ucho.

R4ZcH4WyqQ8HG1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Apolloniosa z Aten „Odpoczywający pięściarz”. Ukazuje boksera, który siedzi na kamieniu. Na rękach ma zawinięte osłony. Posąg pięściarza został wykonany z brązu. Widoczne są krwawiące rany na twarzy, które bokser odniósł w stoczonej przed chwilą walce, a także złamany nos oraz spuchnięte uszy. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z ilustracjami eksponującymi ślady walki: 1. złamany nos, 2. blizna na łuku brwiowym, 3. otarcie na kości policzkowej, 4. "rozciągnięte" od udziału w zapasach ucho.
Apollonios z Aten, „Odpoczywający pięściarz”, rzeźba z brązu, III-II w. p.n.e, Museo Nationale Romano, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
mbb62a0b223b9fead_0000000000074

Tematyka świecka w sztuce średniowiecza

W sztuce średniowiecznej dominowała tematyka religijna. Mimo to, w tym czasie, w pierwszej połowie XIV w. powstało jedno z pierwszych dzieł o tematyce świeckiej – fresk Simone Martiniego, Guidoriccio da Fogliano. Przyjrzyj się niżej zamieszczonej reprodukcji, a następnie wykonaj ćwiczenie.

R12BgNJi48A8J1
Simone Martini, „Guidoriccio da Fogliano”, 1328, fresk, Sala del Mappamondo w Palazzo Pubblico w Sienie, Fundazione Musei Senesi, Włochy
classicmobile
Ćwiczenie 1
RrCOpMk4nSQra1
Odpowiedz na pytanie.Jaki jest temat fresku Guidoriccio da Fogliano? Możliwe odpowiedzi: 1. scena rodzajowa – zawody sportowe, 2. scena rodzajowa – prezentacja konia podczas sprzedaży, 3. scena rodzajowa – portret dowódcy oddziału konnego.
Źródło: UMK.
static

Simone Martini uwiecznił na fresku kondotieraKondotierkondotiera Guidoriccio da Fogliano. Upamiętnił w ten sposób jego zwycięstwa w służbie Sieny. We Włoszech, gdzie o prymat walczyły ze sobą republiki kupieckie, ważną rolę spełniali najemni zawodowi rycerze. Powstałe w pierwszej połowie XIV w. dzieło Simone Martiniego było jednym z pierwszych o tematyce świeckiej. Świadczą o tym wiernie odtworzony strój i rynsztunek rycerza, tło krajobrazowe i elementy infrastruktury wojskowej.

W średniowieczu rozwijała się kultura stanu rycerskiego. Rycerze sławieni byli w poematach jako odważni i szlachetni wojownicy lub bohaterowie walczący w obronie wiary. Ważnym elementem kultury rycerskiej były turnieje. Stanowiły one okazję do publicznego wykazania się odwagą w pojedynkach z konkurentami lub zręcznością w grach turniejowych. Przyjrzyj się zamieszczonej niżej reprodukcji. Po jej kliknięciu możesz zapoznać się z opisem dzieła.

RIVX5QaZrwhVt1
Ilustracja przedstawia dzieło René d'Anjou, Barthélemy d'Eyck „Traktat o formach i przepisach turniejowych”. Na ilustracji ukazany jest jeden z ważniejszych momentów podczas turnieju rycerskiego – składanie przyrzeczenia przez rycerstwo. W górnej części umieszczona została loża dla wysoko urodzonych, z lewej - loża obita niebieskim suknem i ozdobiona herbami, w której zasiadają postaci jednakowo ubrane w różowe stroje i czarne kapelusze. Wśród nich znajduje się także organizator turnieju. W loży obok artysta ukazał eleganckie kobiety w wysokich nakryciach głowy oraz z biżuterią ozdabiającą dekolty. Pod lożą widoczni są rycerze bretońscy, którzy złożywszy przyrzeczenie przygotowują się do opuszczenia placu. Z prawej strony nadjeżdża orszak rycerzy. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i” zawierający informację:
René d'Anjou, Barthélemy d'Eyck, „Traktat o formach i przepisach turniejowych”, ok. 1460, manuskrypt na pergaminie, Biblioteka Narodowa Francji, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Pretekstem do ukazania określonych aspektów życia codziennego stawała się niekiedy tematyka religijna. Dobrym tego przykładem są Bardzo bogate godzinki księcia de Berry. To rodzaj ilustrowanego modlitewnika z XV w. Pośród tekstów religijnych umieszczono tam również kalendarz z 12‑całostronicowymi ilustracjami. Była to okazja do przedstawienia zmieniających się pór roku i charakterystycznych dla danego sezonu zajęć na roli lub w życiu dworskim.

Poniżej zaprezentowano stronicę obrazującą jeden z miesięcy. Artysta pokazał obyczaje kultury dworskiej, precyzyjnie odmalował bogate stroje uczestników orszaku, grających muzykantów, zabudowania zamkowe w tle (zamek w Riom). Sportretowano tam także prawdziwe postacie, m.in. księcia Clermont – Jana de Burbon. Przeanalizuj elementy reprodukcji, zwracając uwagę na ubiór postaci, przyrodę, umieszczone na schemacie nieboskłonu znaki zodiaku, a następnie wykonaj zadanie.

R1WcCQJBQM51k1
Bracia Limbourg, „Bardzo bogate godzinki księcia de Berry” (fragment), XV w., pergamin, Condé Museum, Chantilly, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1SBNOLJYfETB1
Odpowiedz na pytanie. Który miesiąc przedstawia karta z modlitewnika Bardzo bogate godzinki księcia de Berry? Możliwe odpowiedzi: 1. luty, 2.maj, 3. listopad.
Źródło: UMK.
static
mbb62a0b223b9fead_0000000000187

Tematyka świecka w kulturze europejskiej

Od XV w. w kulturze europejskiej coraz większego znaczenia nabierała kultura świecka – bujnie rozwijająca się w miastach. W kulturze mieszczańskiej szczególne miejsce zajmował okres karnawałuKarnawałkarnawału, święto nieokiełznenego śmiechu i radości, poprzedzające czas Wielkiego Postu.

Na poniższej ilustracji przedstawiono jedną z najważniejszych postaci karnawału. Najedź kursorem na interaktywny punkt i dowiedz się o kim mowa.

R7IgUOZRM41871
Ilustracja przedstawia obraz Jacoba Cornelisza van Oostsanena „Śmiejący się błazen”. Postać ubrana jest w żółto-pomarańczowy strój z kapturem, na którym znajdują się zwierzęce uszy i ząbki pośrodku. Błazen śmieje się zasłaniając twarz lewą dłonią. W prawej dłoni trzyma binokle. O postać oparty jest długi kostur zakończony twarzą. Punkt 1: Nie znacie mnie? Nazywają mnie błaznem.
Jacob Cornelisz van Oostsanen, „Śmiejący się błazen”, XV w., olej na desce, Davis Museum at Wellesleyy, Massachusetts, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Szczególne przywileje miał błazen nadworny, który nie tylko zabawiał króla, ale mógł też go ośmieszać i krytykować. W Polsce najbardziej znanym błaznem królewskim był żyjący w XV–XVI w. Stańczyk – ukazywany na obrazach wybitnych twórców alegorycznie, nie tyle jako wesołek i postać dostarczająca rozrywki, ale jako człowiek głęboko zatroskany o swój kraj.

classicmobile
Ćwiczenie 3
RyNOqy3gKPzEE1
Odpowiedz na pytanie. Jaką funkcję pełnił Stańczyk? Możliwe odpowiedz: 1. Ulicznego grajka, 2. Uczestnika trupy teatralnej, 3. Nadwornego błazna królewskiego.
Źródło: UMK.
static

Niżej zamieszczono obraz Pietera Bruegla Starszego przedstawiający alegoryczną scenę walki karnawału z postem. Można to dzieło odczytywać również jako wierny zapis tego, co działo się w czasie karnawału na placu nowożytnego miasta. W tłumie jest także postać błazna. Do atrybutów błazna należą: czapka z oślimi uszami lub kogucim grzebieniem, dzwonki przyczepione do kolorowego kubraka i czapki, barwny, jaskrawy ubiór, berło nazywane cepem.

RqI0nnSZM0H6p1
Pieter Bruegel Starszy, „Walka karnawału z postem”, olej na desce, 1559, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Austria, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 4
REOwSCpnP6AIp1
Po zapoznaniu się z opisem obrazu Bruegela, określ jaką rolę pełnią główne postacie na obrazie. Wybierz jedną z odpowiedzi: 1. Są uosobieniem Wiary i Nadziei, 2. Są uosobieniem Pychy i Miłości, 3. Są uosobieniem Postu i Karnawału.
Źródło: UMK.
static

Zabawa, w tym taniec, była ważnym tematem sztuki rodzajowej. Pieter Bruegel Starszy potrafił w niezrównany sposób ukazywać zabawę prostych ludzi. Oglądając obraz Chłopski taniec, można mieć wrażenie, że jest się uczestnikiem wiejskiej zabawy.

Przyjrzyj się zamieszczonej niżej reprodukcji. Kliknij na kobzę muzykanta i wysłuchaj odgłosów wiejskiej zabawy.

Rf1CC0oVuWL4Q1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Bruegela Starszego „Taniec chłopski". Po lewej stronie obrazu znajduje się grajek z dudami. Towarzyszy mu postać z dzbanem wina. U jego boku tańczy kobieta z dziewczynką. Za nimi, przy stole chłopi żywo rozmawiają przy kuflach. Po prawej stronie postacie są większe, tańczą trzymając się za ręce. W tle wszyscy się bawią. Przy ulicy stoją wiejskie domy, a na horyzoncie widnieje kościół z wieżą. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z nutą - ósemką. Po odwróceniu obrazu pojawia się informacja: odgłosy wiejskiego wesela i odtwarza się nagranie muzyczne o weselnym charakterze, zagranym na instrumentach ludowych. Słychać także gwar rozmów.
Pieter Bruegel Starszy, „Chłopski taniec” (fragment), olej na desce, 1568, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Dzieci nie pojawiały się w dawnej sztuce tak często jak dorośli. Jednak Pieter Bruegel Starszy jako uważny obserwator rzeczywistości, nie mógł pominąć w swojej twórczości dzieci oraz ich zabaw.

RFt7hMxFqmNbQ1
Pieter Bruegel Starszy, „Zabawy dziecięce”, olej na desce, 1560, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 5
RSMT7yXFWLZhQ1
Podaj trzy przykłady zachowań ludzkich krytykowanych przez Pietera Bruegela w jego dziełach.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1FnvrIhW92JNmbb62a0b223b9fead_00000000000051
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Obrazy Pietera Bruegla Starszego były świadectwem tego, że otoczenie społeczne, w tym ludzie i ich codzienne czynności, zajęło ważne miejsce w twórczości artystów europejskich, przestając być jedynie tłem dla scen o tematyce religijnej.

Niekiedy, na pierwszy rzut oka, dzieła o tematyce rodzajowej i religijnej są trudne do odróżnienia. Pomocna może być wówczas analiza metryczki dzieła.

classicmobile
Ćwiczenie 6
R1C8T4WcvBC0o1
Wyjaśnij, co jest cechą charakterystyczną malarstwa rodzajowego.
Źródło: UMK.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
RxbB9aF8BpZ2l1
Przyporządkuj autorów do dzieł. "Adoracja pasterzy". Możliwe odpowiedzi. 1. Rembrandt Harmenszoon van Rijn, 2. Jan Vermeer van Delft, 3. Michelangelo Caravaggio. "Szulerzy". Możliwe odpowiedzi. 1. Rembrandt Harmenszoon van Rijn, 2. Jan Vermeer van Delft, 3. Michelangelo Caravaggio. "Kobieta czytająca list". Możliwe odpowiedzi. 1. Rembrandt Harmenszoon van Rijn, 2. Jan Vermeer van Delft, 3. Michelangelo Caravaggio.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1XAMY8oHrhbVmbb62a0b223b9fead_00000000000061
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Podzielcie się w pary. Każda z par ma za zadanie przygotować krzyżówkę, której hasło powinno brzmieć: Codzienność w dziełach sztuki. Pytania do krzyżówki powinny dotyczyć tematu poruszanego na lekcji. Po wykonaniu polecenia, uczniowie wymieniają się krzyżówką z sąsiednią parą i ją rozwiązują.

O rozkwicie malarstwa rodzajowego w XVII w. dowiesz się z e‑materiału Codzienność w dziełach sztuki – cz. II.

mbb62a0b223b9fead_0000000000005
mbb62a0b223b9fead_0000000000006
mbb62a0b223b9fead_0000000000202

Słownik pojęć

Atrybut
Atrybut

symboliczny przedmiot dodany przedstawianej osobie, związany z jej życiem i pozwalający ją rozpoznać.

Karnawał
Karnawał

okres zabaw, który trwał od święta Trzech Króli do Środy Popielcowej. Tradycje karnawałowe mają swoje korzenie w starożytności, ale w Europie osiągnęły pełnię w średniowieczu i czasach nowożytnych. Obfitowały w specyficzne obyczaje, zabawy, gry, pochody i przedstawienia. Do dzisiaj najsłynniejszym karnawałem w Europie jest karnawał w Wenecji.

Kondotier
Kondotier

w XIV‑XVI w. we Włoszech dowódca oddziałów najemnych w służbie miast lub dworów książęcych.

Metryczka
Metryczka

opis podstawowych informacji dotyczących dzieła; pełen opis zawiera następujące dane: imię i nazwisko autora, tytuł dzieła, technikę wykonania (np. malarstwo olejne, akwarela, pastel, grafika itp.), rok powstania (rok, epoka, styl), wymiary pracy, miejsce, gdzie się obecnie znajduje.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

mbb62a0b223b9fead_0000000000243

Galeria dzieł sztuki