Codzienność w Soplicowie.
Autor/autorka
Magdalena Tuszyńska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Codzienność w Soplicowie.
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Lekcja przygotowana w ramach powtórek przed egzaminem ósmoklasistów.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uatrakcyjnienie zajęć. Większe zaangażowanie uczniów. Możliwość oddziaływania na różne zmysły młodzieży. Późniejszy łatwy dostęp do materiałów wypracowanych przez poszczególne grupy.
7. Cel ogólny zajęć
Doskonalenie umiejętności czytania, analizy i interpretacji tekstu literackiego. Utrwalenie treści „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczniowie gromadzą, porządkują i prezentują zdobytą wiedzę z zakresu kształcenia literackiego.
Uczniowie kształtują umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.
Uczniowie doskonalą umiejętność pracy w grupie oraz prezentacji przygotowanego materiału.
9. Metody i formy pracy
praca z tekstem,
przekład intersemiotyczny,
recytacja,
prezentacja,
praca w małych grupach
10. Środki dydaktyczne
„Pan Tadeusz” (online lub forma papierowa)
Jamboard
Canva lub Prezentacje google
youtube
https://vocaroo.com/
11. Wymagania w zakresie technologii
Konieczne: komputer, tablet lub smartfon z dostępem do internetu dla każdej grupy.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Uczniowie wysłuchują piosenki Grzegorza Turnaua „Soplicowo” https://www.youtube.com/watch?v=Z6DEp-LeN24
Ich zadaniem jest poszukanie nawiązań do utworu Mickiewicza.
Po wysłuchaniu utworu uczniowie na tablicy Jamboard „wklejają” karteczki z nawiązaniami do „Pana Tadeusza”, które udało im się „wysłuchać” i „wypatrzeć” w teledysku.
https://jamboard.google.com/d/1UEWpWjPsHnyzcDozORxezWAwm-QwxnzT9ieVU0XgxX0/viewer?f=0
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Następnie omawiamy z uczniami wrażenia z wysłuchanego utworu:
Czy artystom udało się oddać nastrój dzieła A. Mickiewicza?
Za pomocą jakich środków?
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
W oparciu o wcześniejszą dyskusję uczniowie z pomocą nauczyciela wyciągają wnioski, systematyzują wiedzę z analizy i interpretacji tekstu literackiego.
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 75 min
Opis aktywności:
Nastepnie uczniowie zostają podzieleni na małe grupy.
W grupach przypominają sobie i opracowują jeden fragment „Pana Tadeusza” oraz przygotowują prezentację swojej pracy w Canvie lub Prezentacjach Google.
Fragmenty:
koncert Wojskiego,
grzybobranie,
śniadanie w Soplicowie,
opis serwisu,
koncert Jankiela.
W prezentacji powinny się znaleźć:
Przygotowana dowolną techniką ilustracja.
Krótkie streszczenie wylosowanego fragmentu.
5 kluczowych pytań do tekstu (odpowiedzi powinny znajdować się w tej części „Pana Tadeusza”).
5 środków poetyckich zastosowanych przez autora w wylosowanym fragmencie (cytat, informacja co to za środek, określenie jego funkcji w utworze).
Analizowany fragment przygotowany w wersji audio – przeczytany i nagrany np. za pomocą https://vocaroo.com/.
W ostatniej części grupy kolejno prezentują swoją pracę. Po każdej prezentacji jest przestrzeń na zadawanie pytań oraz na ocenę koleżeńską wystąpienia danego zespołu.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Przed wyjściem z lekcji uczniowie za pomocą karteczek Jamboard odpowiadają na dwa pytania: Co było dla nich najtrudniejsze podczas tej lekcji? I która aktywność najbardziej im się podobała?
https://jamboard.google.com/d/1UEWpWjPsHnyzcDozORxezWAwm-QwxnzT9ieVU0XgxX0/viewer?f=1
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna