Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Magdalena Tuszyńska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Codzienność w Soplicowie.

4. Czas trwania zajęć

90 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Lekcja przygotowana w ramach powtórek przed egzaminem ósmoklasistów.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uatrakcyjnienie zajęć. Większe zaangażowanie uczniów. Możliwość oddziaływania na różne zmysły młodzieży. Późniejszy łatwy dostęp do materiałów wypracowanych przez poszczególne grupy.

7. Cel ogólny zajęć

Doskonalenie umiejętności czytania, analizy i interpretacji tekstu literackiego. Utrwalenie treści „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczniowie gromadzą, porządkują i prezentują zdobytą wiedzę z zakresu kształcenia literackiego.

  2. Uczniowie kształtują umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.

  3. Uczniowie doskonalą umiejętność pracy w grupie oraz prezentacji przygotowanego materiału.

9. Metody i formy pracy

praca z tekstem,
przekład intersemiotyczny,
recytacja,
prezentacja,
praca w małych grupach

10. Środki dydaktyczne

„Pan Tadeusz” (online lub forma papierowa)
Jamboard
Canva lub Prezentacje google 
youtube
https://vocaroo.com/

11. Wymagania w zakresie technologii

Konieczne: komputer, tablet lub smartfon z dostępem do internetu dla każdej grupy.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Następnie omawiamy z uczniami wrażenia z wysłuchanego utworu:
      Czy artystom udało się oddać nastrój dzieła A. Mickiewicza?
      Za pomocą jakich środków?

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      W oparciu o wcześniejszą dyskusję uczniowie z pomocą nauczyciela wyciągają wnioski, systematyzują wiedzę z analizy i interpretacji tekstu literackiego.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka

    • Czas trwania: 75 min

    • Opis aktywności:

      Nastepnie uczniowie zostają podzieleni na małe grupy. 
      W grupach przypominają sobie i opracowują jeden fragment „Pana Tadeusza” oraz przygotowują prezentację swojej pracy w Canvie lub Prezentacjach Google.
      Fragmenty:
      koncert Wojskiego,
      grzybobranie,
      śniadanie w Soplicowie,
      opis serwisu,
      koncert Jankiela.
      W prezentacji powinny się znaleźć:
      Przygotowana dowolną techniką ilustracja.
      Krótkie streszczenie wylosowanego fragmentu.
      5 kluczowych pytań do tekstu (odpowiedzi powinny znajdować się w tej części „Pana Tadeusza”).
      5 środków poetyckich zastosowanych przez autora w wylosowanym fragmencie (cytat, informacja co to za środek, określenie jego funkcji w utworze).
      Analizowany fragment przygotowany w wersji audio – przeczytany i nagrany np. za pomocą https://vocaroo.com/.

      W ostatniej części grupy kolejno prezentują swoją pracę. Po każdej prezentacji jest przestrzeń na zadawanie pytań oraz na ocenę koleżeńską wystąpienia danego zespołu.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Przed wyjściem z lekcji uczniowie za pomocą karteczek Jamboard odpowiadają na dwa pytania: Co było dla nich najtrudniejsze podczas tej lekcji? I która aktywność najbardziej im się podobała?
https://jamboard.google.com/d/1UEWpWjPsHnyzcDozORxezWAwm-QwxnzT9ieVU0XgxX0/viewer?f=1

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna