Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Computers – ćwiczenia w mówieniu

1. Cele lekcji

Cel ogólny: ćwiczenie sprawności mówienia i czytania w oparciu o temat: komputery.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z komputerami i internetem

  • wie, co to jest mapa skojarzeń

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • posługiwać się komputerem i internetem

  • mówić o komputerach i sprzęcie komputerowym po angielsku

  • użyć terminów związanych z tematem

  • wykonać ćwiczenia związane z tematem

  • wykorzystać internet do wyszukiwania informacji

  • zrobić mapę mentalną dotyczącą słów związanych z komputerami

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z nauczycielem i w grupie z kolegami

  • właściwie zachowuje się podczas pracy z komputerem

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne (burza mózgów, mapa mentalna), pogadanka, praca z komputerem (internetem i edytorem tekstu), metoda gramatyczno‑tłumaczeniowa

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Komputer, edytor tekstu, internet, podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową. Praca domowa musi być oceniona.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie przygotowują anglojęzyczną mapę skojarzeń dla słów związanych z komputerem. Nauczyciel uzupełnia ich wiadomości. Mapa zostaje narysowana w zeszytach i na tablicy. Przykładowa mapa skojarzeń dostępna jest w załączniku (a).

  2. Uczniowie opisują wygląd zewnętrzny komputera po angielsku. Muszą podać angielskie odpowiedniki słów, takich jak: ekran, monitor, klawiatura, myszka, itp. Nauczyciel podaje nieznane uczniom wyrazy, które zostają zapisane w zeszycie.

  3. Uczniowie otwierają program Microsoft Word i tłumaczą komendy oraz ikony na język angielski. Nauczyciel zadaje pytania typu: „Jak jest zapisz po angielsku?”, „Co oznacza ikonka z drukarką po angielsku?”. Uczniowie odpowiadają bądź pytają nauczyciela.

  4. Uczniowie wchodzą do internetu i otwierają stronę w języku angielskim (np. Microsoft – o komputerach), następnie, z pomocą nauczyciela oraz słownika internetowego, uczą się i tłumaczą najważniejsze słowa występujące na stronach WWW (np. back, forward, search, results, refresh, favourites, itp.). Wszystkie nowe słowa zapisywane są w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o wymienienie najważniejszych słów poznanych na lekcji (po angielsku i polsku). Następnie ocenia wkład uczniów w lekcję (plusy i minusy). Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. M. Harris, D. Mower, A. Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Pearson Longman 2005.

  2. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

6. Załączniki

a) Przykładowa mapa skojrzeń

computer:

  • mouse

  • keyboard

  • screen

  • printer

  • software

  • scanner

  • paper

  • save

  • icon

  • copy

  • cut

  • paste

  • search

  • enter

b) Zadanie domowe

Zrób projekt swojej strony internetowej w języku angielskim. Możesz go oddać na papierze lub w formie elektronicznej. Nauczyciel może też podać swój e‑mail.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej (poziom podstawowy). Lekcja powinna być przeprowadzona w sali komputerowej z dostępem do Internetu. Jeśli to niemożliwe, trzeba przygotować zdjęcia komputera i sprzętu komputerowego oraz wydrukować przykładowe dokumenty Worda i strony WWW. Dobrze jest o to poprosić uczniów.

R8OeAVjOJUPAd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.03 KB w języku polskim
RiDT0AjuamEDU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim