Computers – ćwiczenia w mówieniu
Computers – ćwiczenia w mówieniu
1. Cele lekcji
Cel ogólny: ćwiczenie sprawności mówienia i czytania w oparciu o temat: komputery.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z komputerami i internetem
wie, co to jest mapa skojarzeń
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
posługiwać się komputerem i internetem
mówić o komputerach i sprzęcie komputerowym po angielsku
użyć terminów związanych z tematem
wykonać ćwiczenia związane z tematem
wykorzystać internet do wyszukiwania informacji
zrobić mapę mentalną dotyczącą słów związanych z komputerami
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z nauczycielem i w grupie z kolegami
właściwie zachowuje się podczas pracy z komputerem
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne (burza mózgów, mapa mentalna), pogadanka, praca z komputerem (internetem i edytorem tekstu), metoda gramatyczno‑tłumaczeniowa
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Komputer, edytor tekstu, internet, podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową. Praca domowa musi być oceniona.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przygotowują anglojęzyczną mapę skojarzeń dla słów związanych z komputerem. Nauczyciel uzupełnia ich wiadomości. Mapa zostaje narysowana w zeszytach i na tablicy. Przykładowa mapa skojarzeń dostępna jest w załączniku (a).
Uczniowie opisują wygląd zewnętrzny komputera po angielsku. Muszą podać angielskie odpowiedniki słów, takich jak: ekran, monitor, klawiatura, myszka, itp. Nauczyciel podaje nieznane uczniom wyrazy, które zostają zapisane w zeszycie.
Uczniowie otwierają program Microsoft Word i tłumaczą komendy oraz ikony na język angielski. Nauczyciel zadaje pytania typu: „Jak jest zapisz po angielsku?”, „Co oznacza ikonka z drukarką po angielsku?”. Uczniowie odpowiadają bądź pytają nauczyciela.
Uczniowie wchodzą do internetu i otwierają stronę w języku angielskim (np. Microsoft – o komputerach), następnie, z pomocą nauczyciela oraz słownika internetowego, uczą się i tłumaczą najważniejsze słowa występujące na stronach WWW (np. back, forward, search, results, refresh, favourites, itp.). Wszystkie nowe słowa zapisywane są w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wymienienie najważniejszych słów poznanych na lekcji (po angielsku i polsku). Następnie ocenia wkład uczniów w lekcję (plusy i minusy). Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
M. Harris, D. Mower, A. Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Pearson Longman 2005.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
a) Przykładowa mapa skojrzeń
computer:
mouse
keyboard
screen
printer
software
scanner
paper
save
icon
copy
cut
paste
search
enter
b) Zadanie domowe
Zrób projekt swojej strony internetowej w języku angielskim. Możesz go oddać na papierze lub w formie elektronicznej. Nauczyciel może też podać swój e‑mail.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej (poziom podstawowy). Lekcja powinna być przeprowadzona w sali komputerowej z dostępem do Internetu. Jeśli to niemożliwe, trzeba przygotować zdjęcia komputera i sprzętu komputerowego oraz wydrukować przykładowe dokumenty Worda i strony WWW. Dobrze jest o to poprosić uczniów.